Alan ymmärtää, miksi suomalaisnaiset leikkaavat tukkansa lyhyeksi
Ihan sairas homma ylläpitää pitkää tukkaa ja taistella alituiseen takkuja vastaan, jotka ovat sitä pahemmat mitä pidempi tukka on. Ainakin jos on tyypillinen suomalainen hiuslaatu, tai mikä se nyt sitten onkaan mutta kuiva ja takkuuntuva. Ei perheenäideillä ole aikaa laittaa koko ajan hiuksiaan samoin kuin teineillä. Tosin itse pidän kyllä vielä pitkää tukkaa mutta alkaa tuntua että en voi pitää päässäni muuta kampausta kuin lettiä/lettejä. Niin ei sekään niin hauskaa ole. Harmi vaan, että bulldog-poskieni ja kaksoisleukani takia lyhyt tukka näyttää minulla aivan järkyltä. Pitkät hiukset vievät huomiota edes hiukan jonnekin muuallekin.
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen naisen tukka myös ohentuu ikääntyessä, että ei semmonen ohut pitkä hiirenhäntä kaunis ole. Monilla mummoilla päälaki paistaa ohuen tukan läpi.
No sitä ei kyllä leikkaaminen auta...
Peruukkiko sinun iloksesi pitäisi hankkia?
No vinkatkaa tänne hyviä hiustuoteita te jotka olette niitä löytäneet! Päästään me muutkin kokeilemaan. Itse en ainakaan edes näe lukea ainesosaluetteloa saati että ymmärtäisin niistä kemiallisista nimistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
No vinkatkaa tänne hyviä hiustuoteita te jotka olette niitä löytäneet! Päästään me muutkin kokeilemaan. Itse en ainakaan edes näe lukea ainesosaluetteloa saati että ymmärtäisin niistä kemiallisista nimistä mitään.
Sellaisella sovelluksella, kuin inci beauty, voi skannata viivakoodin, se kertoo vihreällä, keltaisella ja punaisella mitä tuote sisältää. Sekä koodin, että mitä se tarkoittaa.
Esim Dermosilin palashampoo, Herbinan eco-sarjan shampoot, Four reasonin no nothing, Organic shopit. Hoitoaineena vaikka Curl girl-hoitoaine tai Xz-hoitovoide. Kuivaus t-paitaan tai muuhun kuin frotee-pyyhkeeseen. Hiusharja kannattaa myös tsekata, että on hellävarainen, eikä sellainen muovipiikkiraiskari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se perisuomalainen maantienharmaa tukka, vähän taipuisa. Ei ole koskaan ollut takkuja. En käytä mitään SLS-shampoita, vaan esimerkiksi Herbinaa, Organic shopia, yms, jotka eivät sisällä mitään kuivattavia ainesosia. Voin olla myös käyttämättä hoitoainetta, ei mitään ongelmaa, silloin hiukset ovat vähän kuivemmat ehkä, mutta se tarkoittaa vain sitä, että ne jäävät pesun jälkeen suoraksi, jos ne harjaa. Kiharat tulee esiin, kun laittaa suihkussa hoitista ja suihkun jälkeen hoitovoidetta (edelleen, silikonittomia yms). Hiukset on tuuheat ja paksut, yksittäinen hius tosin ohut. Leikkasin nyt polkan, koska kasvatin ihan lyhyistä (ei oma valinta) pidemmäksi, ja hiuksissa ei ollut mallia.
Kuinka pitkiksi kasvatit? Ei mullakaan vielä lapaluumitassa esim. ole ongelmia.
Lisäksi tyypillinen suomalainen hiuslaatu ei mielestäni tarkoita tiettyä väriä vaan juuri sitä että tukka on ohut, hauras ja kuiva. Jos tukka ei takkuunnu, se ei minusta silloin voi olla kuiva.
Puoleen selkään eli pidemmäksi kuin rintaliivien takaosa. Mulla on ohut hius, yksi hius siis. Mutta niitä on monta. Miksi se tukka pitää olla kuiva? Laita laadukkaita hoitoaineita. Laatu ei sitten tarkoita hintaa. En ole koskaan tarviimalla tarvinnut hoitoaineita, vaikka hius on kihartuva, eli kuivahko, mutta en värjää enkä lämpökäsittele hiuksia, en pese niitä jatkuvasti enkä käytä huonoja pesuaineita.
No ei ole kuiva tukka jos et tarvi hoitoainetta. Toi on ihan urbaanilegendaa, että kuiva tukka ei pitkänä (siis oikeasti pitkänä alaselkään asti) ollenkaan takkuuntuisi. Takkuuntumisongelma on ihan alan ammattilaistenkin tietämä juttu että kuivan tukan pitäminen pitkänä on jatkuvaa takkujen vastaista taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen naisen tukka myös ohentuu ikääntyessä, että ei semmonen ohut pitkä hiirenhäntä kaunis ole. Monilla mummoilla päälaki paistaa ohuen tukan läpi.
No sitä ei kyllä leikkaaminen auta...
Peruukkiko sinun iloksesi pitäisi hankkia?
No ei mutta ei se nyt ole mikään syy siihen että PITÄISI leikata tukka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on se perisuomalainen maantienharmaa tukka, vähän taipuisa. Ei ole koskaan ollut takkuja. En käytä mitään SLS-shampoita, vaan esimerkiksi Herbinaa, Organic shopia, yms, jotka eivät sisällä mitään kuivattavia ainesosia. Voin olla myös käyttämättä hoitoainetta, ei mitään ongelmaa, silloin hiukset ovat vähän kuivemmat ehkä, mutta se tarkoittaa vain sitä, että ne jäävät pesun jälkeen suoraksi, jos ne harjaa. Kiharat tulee esiin, kun laittaa suihkussa hoitista ja suihkun jälkeen hoitovoidetta (edelleen, silikonittomia yms). Hiukset on tuuheat ja paksut, yksittäinen hius tosin ohut. Leikkasin nyt polkan, koska kasvatin ihan lyhyistä (ei oma valinta) pidemmäksi, ja hiuksissa ei ollut mallia.
Kuinka pitkiksi kasvatit? Ei mullakaan vielä lapaluumitassa esim. ole ongelmia.
Lisäksi tyypillinen suomalainen hiuslaatu ei mielestäni tarkoita tiettyä väriä vaan juuri sitä että tukka on ohut, hauras ja kuiva. Jos tukka ei takkuunnu, se ei minusta silloin voi olla kuiva.
Puoleen selkään eli pidemmäksi kuin rintaliivien takaosa. Mulla on ohut hius, yksi hius siis. Mutta niitä on monta. Miksi se tukka pitää olla kuiva? Laita laadukkaita hoitoaineita. Laatu ei sitten tarkoita hintaa. En ole koskaan tarviimalla tarvinnut hoitoaineita, vaikka hius on kihartuva, eli kuivahko, mutta en värjää enkä lämpökäsittele hiuksia, en pese niitä jatkuvasti enkä käytä huonoja pesuaineita.
No ei ole kuiva tukka jos et tarvi hoitoainetta. Toi on ihan urbaanilegendaa, että kuiva tukka ei pitkänä (siis oikeasti pitkänä alaselkään asti) ollenkaan takkuuntuisi. Takkuuntumisongelma on ihan alan ammattilaistenkin tietämä juttu että kuivan tukan pitäminen pitkänä on jatkuvaa takkujen vastaista taistelua.
Ei tarvitse hoitoainetta, mutta sitten tukka on vain laineikas ja kihartuu alta. Hoitoaineella kiharat elpyy. Luonnonkihara hius on kuivahko, kihara hius on kuiva, näin minulle on vuosia toitotettu, eikö se pidäkkään paikkaansa?
Pahimmat takut on olleet silloin, kun olen käyttänyt kuivattavia shampoita ja sellaisia hoitoaineita, joissa on esim keratiinia tai proteiinia liikaa siihen nähden, mitä hius tarvitsee. Silloin hiukset takkuuntuu latvoista toisiinsa ja niihin tulee valkoiset päät.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin dimethiconea eli silikonia kannattaa välttää. Luomutuotteet yleensä hyviä, urtekramin shampoot.
Mulla on kerran ollut lyhyt tukka parikymppisenä ja se sopikin hyvin. Kampaaja vuolaasti kehui kalloni naisellista muotoa. Ainoa vaan, että se oli kyllä pirun työläs :( ei se ilman laittamista näyttänyt hyvältä koskaan. Siksipä kasvatin hiukset pitkiksi, olen pitänyt keskipitkää polkkaa ja nyt mahdollisimman pitkinä. Mulla kyllä sellainen hiuslaatu, että ei kauheasti takkuunnu vaan on sileä, hyväkuntoinen. Oli se lyhyt malli kuitenkin makee. Ei vaan jaksa sitä laittamista, toivottavasti tukka ei koskaan harvennu niin paljon, että olisi pakko leikata.
Minun hiukset kyllä takkuuntuu ihan hirveästi. Päänahka on aina ollut rasvainen ja hiukset valuvat pitkin päätä. Pesusta vuorokautta myöhemmin hiukset ovat ihan rasvaiset, ne on sellaisilla klähmäisillä klimpeillä. Mikään shampoo ei ole ongelmaa poistanut. Laitan hiusten latvoihin jätettävää hoitogeeliä, mutta sekään ei takkuongelmaa poista. Hoitoaineen kanssa pitää olla hirveän tarkka, sillä se tekee hiuksista raskaat. Pesun jälkeen menee päivä, että hiukset kuivaa itsekseen, mutta sitten ne on jo rasvaiset kuivettuaan. Kesällä on hyvä, kun tuulessa kampaa hiuksia pää alaspäin, niin ne kuivaa jo puolessa tunnissa.
Voi kun voisikin leikata lyhyet hiukset! Mutta, mulla on luonnonkiharat hiukset, jotka eivät ole kauniin kiharat vaan epämääräisellä syheröllä koko ajan. Pitkinä ne saa palmikoitua piiloon. Lyhyenä ne sähertyy hampuksi. Ja se joka kohta tulee sönköttään jostain cg metodista, niin ei auta mitkään hippijutut. Tähän vielä lisää epämääräisen leukalinjan ja roikkuvat posket niin kyllä on kaunista.
Vierailija kirjoitti:
Edullinen ja minulla toimiva hiusnaamio on esim. garnierin banana hair food mask jota voi käyttää hiuksiin jätettävänä hoitoaineena. En tarvitse selvittävää suihketta erikseen, mutta silloin kun tarvitsin, XZ:n muumi-selvityssuihke oli hyvä. Kummallakin tuotteella hintaa noin vitonen, eli ei ole iso menetys kokeilla.
Mulla oli nuorena muutaman kerran lyhyt tykka. Vaihtelun vuoksi. Sitten on ollut vain pitkä tukka.
Mulla on melko paksu ja taipusa tukka.
N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin dimethiconea eli silikonia kannattaa välttää. Luomutuotteet yleensä hyviä, urtekramin shampoot.
Mulle urtekramin kokeilu aiheutti järkyttävät takut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle vähän takkuisemman tukan mutta Varpu avokado-mikälie aiheutti ihan järkyt takut ja lähmätukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle urtekram aiheutti järkyttävät takut.
Onko sana kokeilu automaattipoistolistalla?
Mä niin tykkäisin lyhyistä hiuksista, näytän niissä paljon paremmalta ja nuoremmalta, lisäksi hiukset ovat todella paksut joten näillä helteillä pitkän pehkon kanssa elo on yhtä tuskaa. Mutta ties kuinka monennen kerran olen taas kasvattamassa niitä pitkiksi (tai mulle riittää olkapääpituus, kunhan ne saa halutessaan kiinni), koska ne on lopulta kuitenkin helpommat, riittää kun huonoja latvoja välillä saksii niin eipä ne ihmeemmin takkuunnu. Lisäksi mulla on päälaella rumat pyörteet jotka näyttävät koiran anaalirauhasilta jos tukka ei ole joko todella lyhyt tai oikeasti pitkä, enkä jaksa olla aina vääntämässä niitä alas jonkun hiusmöhnän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle urtekram aiheutti järkyttävät takut.
Aussie sarjan tuotteet ovat olleet omien hiusteni pelastus ja lisäksi myös tuoksuvat hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu Urtekram pihistelee eikä halua pistää kalliita aineita kuin nimeksi, että saadaan siitä tuotteelle kiva nimi.
Kun ei ole estrogeenia, ei ole juuri hiuksiakaan, joten lyhyet hiukset ovat paras ratkaisu.