Hoitaja, kuinka usein joustat vuoroissasi?
Olen lapseton, lemmikitön, asun vuokralla edullisesti, koska se on oma valintani ja mielenterveydelleni parasta viettää vaatimatonta elämää. Työn jälkeisen elämän käytän miltei palautumiseen, yksin ollen puuhastellen.
Olen töissä ollut hoitajana kymmeniä vuosia. Pidän suht tiukasti kiinni vuoroistani. En ole jäänyt tekemään pitkää (iltavuoroa aamuvuoron perään) päivää kovin usein. Sanoisin, että keskimäärin kerran pari vuoteen.
Minua ei motivoi raha yhtään, päinvastoin, rahan takia en jousta kun ei siitä saa ku hikisen satkun ylimääräistä palkkaa, saako sitäkään. Hälytysrahoja ei ole.
Sitten jotkut joustavat koko ajan. Kun yökkö jää pois, he suostuvat tekemään heidän yöt ja vielä osittain omia suunniteltuja vuorojaankin. Vaihtavat vuoroja, jos tarvitsee viikoittain.
Kuinka usein te suostutte joustamaan? Kuinka usein vaihdat vuoroasi, annat vapaasi esim pois tai suostut jäämään tekemään pitkän vuoron?
Kommentit (14)
Esimies kysyi 15 minan pidennykseen torstaina en suostunut.
Hyvin harvoin. Joskus jos säästän johonkin, teen kohdennetusti jollain listalla reilusti ylitöitä. Muuten pidän suunnitelluista vuoroista kiinni.
Oot väärässä paikassa töissä, kun ylitöistä saa hikisen satkun. Itse tässä nyt odotan tilinauhaa nähtäväksi, siinä pitäisi olla 10 tunnin ylitöistä 500e ( hieman yli) + lomaraha+palkankorotus+pyhäkorvaukset. Ja olen laitoshuoltaja.
Vierailija kirjoitti:
Oot väärässä paikassa töissä, kun ylitöistä saa hikisen satkun. Itse tässä nyt odotan tilinauhaa nähtäväksi, siinä pitäisi olla 10 tunnin ylitöistä 500e ( hieman yli) + lomaraha+palkankorotus+pyhäkorvaukset. Ja olen laitoshuoltaja.
Olen valtiolla, palkkani on vähän yli 4000 e/kk enkä saa 10 tunnin ylityöstä kuin noin 380 e. Ensin on 2 tuntia lisätyötä eli ihan tavispalkalla eikä meille makseta ylitöistä erikseen lomarahaa ja palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen valtiolla, palkkani on vähän yli 4000 e/kk enkä saa 10 tunnin ylityöstä kuin noin 380 e. Ensin on 2 tuntia lisätyötä eli ihan tavispalkalla eikä meille makseta ylitöistä erikseen lomarahaa ja palkankorotuksia.
Ootko valtiolla hoitajana?
Pari kertaa vuodessa joustan. Raha ei motivoi, kun ei vain jaksa.
Joustan todella usein, niin että teen pidempää päivää. Työaika ei riitä muuten. Nyt on tunteja kertynyt huhtikuun alusta +45. En saa ylityökorvauksia, mutta saan pitää vapaat peräkkäin ja nyt olen juuri kesäloman jatkeeksi viikon ytv:llä.
Yksityisellä työskentelen.
Lähden kotia kun vuoro päättyy. Teen sen verran mitä listalla on. Jotkut elävät myös omaa elämää. Poistun myös aina paikkakunnalta kun vapaat alkaa.
Todella harvoin. Arvostan vapaa-aikani niin korkealle. Ja mikään ei alalla muutu niin kauan kuin aina joustetaan.
Meillä saa vapaata, jos jää tuplavuoroon. Jään usein, koska vapaan saa usein haluamansa kohtaan.
Joustan ainoastaan silloin jos se on oman etuni mukaista. Jos vuoronvaihtaminen tarkoittaa yksityiselämän kannalta sopivampaa vuoroa esimerkiksi. Tai jos on tiedossa ylimääräistä rahan tarvetta voin tehdä joitain ylimääräisiä vuoroja.
Tonnilla voi lähtee neuvotteleen. Muuten ei.
Vaihtelevasti, nyt se tilanne että en edes muista milloin viimeksi.