Perustuuko masennusdiagnoosi pelkästään olemukseen ja mitä sanot lääkärille? (Lue teksti)
Kysymys liityy mahdolliseen omaan tilanteeseen.
Olen jo vähän pitempää alkanut epäillä että voisi olla masennus itselläni. Pää tuntuu tyhjältä, mikään ei herätä oikein tuntemuksia, asiat unohtuvat jne. Kävin noin 2v sitten puhumassa ajatuksistani mielenterveyshoitajalla(tai miksikä sitä sanotaan) ja hänen mielestää en ollut masentunut. Koitin kertoa asioita rehellisesti "mutta" käyntikerrat muuttuivat sellaiseksi, että kerroin vain kuulumisiani. Käynnit olivat mielestäni yhtä tyhjän kanssa. Minulla on jäykkyyksiä niska-hartiaseudulla ja olen alkanut miettimään voisiko nämäkin aiheuttaa masennuksen oireita? Veriarvot ok, myös kilpisrauhasarvot. Nykyään tuntuu myös energiatasot ovat alhaisempia ja sängystä nouseminen tuntuu hankalemmalta.
Näkeekö masennusta veriarvoista tai jotenkin muuten? Vai onko saako diagnoosin pelkillä puheilla?
En rehellisesti tiedä onko minulla masennusta, niin mistä lääkärikään tietää jos todisteita ei saa itsestään?
Olen iältäni reilu parikymppinen, hieman ylipainoinen. Olisiko jokin sairaus (muu kuin masennus) mahdollinen?
Kommentit (4)
Varmasti on mahdollinen. D-vitamiinin puutos, raudan puutos, B-vitamiinin puutos jne. Ylipainoisilla on yleensä vitamiinipuutoksia koska syövät ravintoköyhää ruokaa. Mutta esim D vitamiinin puutos voi oireilla masennus oireina. Lisäksi on tietysti hormonierityksen ongelmat. Liian vähäinen testosteroini masentaa naisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kai teit masennustestin? Minullekin hoitaja sanoi etten näytä masentuneelta, mutta testistä tuli kuitenkin >40 pistettä, eli vaikea-asteinen.
Tein silloin noin 2v sitten ja sen mukaan en ollut. Nyt tein ja näytti lievää. Miten asia eteni testin jälkeen?
Kai teit masennustestin? Minullekin hoitaja sanoi etten näytä masentuneelta, mutta testistä tuli kuitenkin >40 pistettä, eli vaikea-asteinen.