Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemman sairaus - kuka hoitaa?

Vierailija
10.07.2022 |

Haluaisin kovasti kuulla, millaista vastuuta te aikuiset lapset olette ottaneet sairastuneesta vanhemmasta? Kuinka säätelette omaa jaksamistanne, ja kuinka käytännössä autatte?

Olen tilanteessa, jossa vanhempani on sairastanut vuosiakausia. Olen pienestä pitäen ollut vanhempani "terapeuttina" ja jäänyt vaille sellaista vanhemmuutta, mitä olisin tarvinnut. Vanhempani sairaudet ovat nyt iän myötä pahentuneet ja kovat kivut ovat ajoittain hyvin lamaavia, ja myös oma jaksamiseni on todella kortilla. Olen alkanut ensimmäistä kertaa vetämään rajojani ja elämään omaa elämääni. Tunnen kuitenkin syyllisyyttä, etten ole läsnä vanhemmalleni, enkä aktiivisesti tiedustele hänen vointiaan. Tilanne tuntuu todella ahdistavalta.

Kaipaisin kovasti kuulla, kuinka olette itse toimineet vastaavissa tilanteissa? En halua missään nimenssä hylätä vanhempaani, mutta en myöskään uhrata enää omaa mielenterveyttäni.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itsekästä ottaa omaa aikaa kun siltä tuntuu. Niin jaksat taas kohta olla tulena ja auttaa. Oma äitini ottaa välillä oman äitinsä ihan pihelimen estolistalle, että saa palauduttua. Ja taas viikon päästä jaksaa taas olla yhteyksissä. Kukaan ei jaksa olla sisarhentovalkoinen jatkuvasti. Paras olisi, jos juttelisit asiasta äidillesi ja sopisitte vaikka aina ne ajat, kun olet ns. vapaalla. Vaikka joka su-ti olisi sellaisia aikoja, jolloin hän ei soittelisi kuin oikeassa hädässä.

Vierailija
2/2 |
10.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilaiset saa hoitaa vanhemman sairaudet, en minä. Itse voin hoitaa juoksevia asioita, kun ehdin. Aina ei ehdi, kun käyn kuiten töissäkin.

Jos on pahoja kipuja, soitan ambulanssin. Jos se ei käy, voin heittää päivystykseen ja jätän sinne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän