Long covid - kokemuksia?
Olen astmaatikko ja korona iski ikävästi allergiakauden alussa. Olin kuumeessa viikon, minkä jälkeen yskä ja nuha jatkuivat vielä pari viikkoa, mutta nyt on kulunut jo yli 2kk oireiden alkamisesta, eikä väsymys, kognitiiviset ongelmat ja aivosumu ota väistyäkseen.
Olen opiskelija, ja opinnot ovat olleet tauolla sairastumisesta asti. Tarkoitus oli kesällä tehdä keväällä kesken jääneet kurssit loppuun, mutta en yksinkertaisesti pysty opiskelemaan. Kun yritän lukea tuttujakin teoksia, asia ei pysy mielessä, silmät hyppivät riviltä toiselle, en ymmärrä lukemaani. Harmillisesti opiskelen filosofiaa, eikä tämän aivosumun läpi argumenttien muodostus onnistu edes omassa arjessa...
Ongelmia ei tuota pelkästään opiskelu, vaan en myöskään jaksa katsoa tv:tä, lukea romaaneja tai sosialisoida. Olen käytännössä jättäytynyt yksin kotiin ja vietän päivät lähinnä oman pään sisällä haavemaailmoissa, kun muuhun keskittyminen on liian rankkaa. Kuvia selailen paljon ja suunnittelen tulevaisuutta.
Mutta nyt viimeisen parin päivän aikana mieli on alkanut käymään raskaaksi. Mitään huomattavaa muutosta ei ole tapahtunut pitkään aikaan. Opiskelujen venyminen ei niin kovin haittaa, voin hyvin pitää vaikka kokonaisen välivuoden. Mutta en kestä enää tätä sumua! Ajan valuminen ohi ja jatkuva mielen sisäinen haaveilu ja kuvien selaaminen alkaa vähitellen muuttua pakonomaiseksi, mutten vain jaksa tehdä mitään muuta. Liikunnan harrastamistakin on kehotettu välttämään kunnes keuhkot palautuvat, käyn vain hyvin kevyillä kävelyillä...
Minkälaisia kokemuksia teillä on? Onko joku jo parantunut, kauanko oireita lopulta kesti?
Kommentit (13)
Minulla meni ehkä 3 kuukautta. Sen jälkeen pystyin nukkumaan ilman lääkkeitä ja aloittamaan kuntoilun.
Samoilla oireilla, hermosto ylikierroksilla. 6kk ollut nyt sairauslomalla, eikä loppua näy.. tsemppiä!
Ei se johdu koronasta, se on vaan vaaraton pikku nuha.
Mun long covid oli tosi lyhyt - muutaman päivän.
Noita samoja oireita mulla oli kilpirauhasen vajaatoiminnassa, juoksin lääkäreillä ja aina sai kuulla että katsotaan sitten talvella, miltä näyttää. Tai sitten sottiin suoraan, että olen saamaton ja laiska. Toivon todella että long covidista kärsivät saavat erilaista kohtelua!
"Montako rokotetta alla? Vai onko ollenkaan?"
Kaikkihan tietysti johtuu koronarokotteista mukaan lukien peräpukamat ja korvien soiminen, vaikka ei olisi sellaista rokotetta ottanutkaan. Rokotetuista pulppuaa ilmaan nimittäin piikkiproteiineja, jotka iskevät ihon läpi. Lisäksi liskoihmiset tuikkivat ihmisiä rokotteilla heidän nukkuessaan tai esimerkiksi festarijonoissa, koska NWO.
Tämän kertoi minulle Vasilij Konkovitsh konkovits.ru -blogissaan. Hän myös kirjoitti, että kaikki rokotteiden ottajat kuolevat puolen vuoden - 10 vuoden kuluttua. Ikähaarukka johtuu tietysti iästä, siksi täsmällistä arviota on mahdoton antaa.
Vasilijilla on vankka kokemus työskentelystä hierojana ja sisarenikin on hänen kanssaan samaa mieltä. Joogaohjaajana hän on hyvin perehtynyt virologiaan ja juurikin koronarokotteisiin.
Minulla oli lc oireina kipuja, tärinää ja kipua rinnassa. Tampereella on hieroja, jolla itselläänkin kokemusta lc oireista. Kävin muutaman kerran ja hänen hoitonsa auttoi. Selitti jotain hermoston rauhoittumisesta ja lihaskalvoista jne. En tiedä mitä teki mutta oli mun elämän pelastaja. Ikuisesti kiitollinen tälle naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli lc oireina kipuja, tärinää ja kipua rinnassa. Tampereella on hieroja, jolla itselläänkin kokemusta lc oireista. Kävin muutaman kerran ja hänen hoitonsa auttoi. Selitti jotain hermoston rauhoittumisesta ja lihaskalvoista jne. En tiedä mitä teki mutta oli mun elämän pelastaja. Ikuisesti kiitollinen tälle naiselle.
Kuulostaa tutulta kävin varmaankin samalla hierojalla (Vuoreksessa). Tyytyväinen myöskin.
Naapuri muutui homoksi kun long covid iski.
Miksi ei löydy täältä tai muualtakaan mitään keskusteluja long covidista?
Käsitin, että sairastuneita on Suomessakin kymmeniä tuhansia.
Kiinnostaisi tietää onko tämäkin ketju niin sensuroitu, ettei potilaat saa ääntään kuuluville? Itse olen sairastanut Long Covidia lähes kolme vuotta. Tuona aikana olen menettänyt toimintakyvyn, työkyvyn, kodin ja sosiaalisen elämän sairauden takia. Elämä menee lähes täysin sängyn pohjalla, koska mihinkään muuhun ei ole voimia.
Olen huomannut, että Long Covid potilaat yritetään vaientaa, koska meitä ei osata hoitaa. Suomessa liikkuu myös tarkoituksella todella paljon väärää tietoa Long Covidista. Esim. että kyseessä olisi "toiminnalinen" sairaus ja että muka suurin osa paranee. Ei pidä paikkaansa kumpikaan näistä väitteistä. Pääkaupunkuseudun LC poliklikikka ja siellä tietty naispuolinen lääkäri ovat etunenässä levittämässä väärää tietoa. Oikeita Long Covidin tuntevia lääkäreitäkin on, mutta vain muutama ja kaikki yksityisellä puolella.
up