Tradenomi vai terveydenhoitaja
Kumpi ala kannattaa?
Hain keväällä terveydenhoitajaksi ja sain opiskelupaikan Tamkista.
Hain opiskelemaan, koska kyseinen ala ollut useasti mielessäni, ja vaikuttaa mielenkiintoiselta työltä.
Tällä hetkellä olen työskennellyt mainostoimistossa vajaa kaksi vuotta. Työ on vakituinen työ, jossa myös kannustetaan opiskelemaan, esimerkiksi tradenomiksi.
Nyt siis pitäisi päättää lähdenkö opiskelemaan terveydenhoitajaksi vai jään nykyiseen työpaikkaan ja opiskelen tulevaisuudessa tradenomiksi.
Palkka olisi samaa luokkaa kummassakin.
(Toki en ole varma mitä TH tienaa, ilmeisesti noin 2800€-3000€/kk?)
Uskon että molemmat alat sopisi itselleni oikein hyvin.
Vuorotöitä en halua tehdä, mutta suurin osa Th työstä on päivätyötä. Sairaanhoitajana tuskin tulisin toimimaan.
Mitä ajatuksia/mielipiteitä?
Tai omia kokemuksia jommasta kummasta alasta? Tai opiskelun ja ihan eri alan työn yhdistämisestä?
Ja myös opiskelu kokemuksia terveydenhoitajan koulusta, oliko raskasta?
Kommentit (16)
Hoitoala on tulevaisuuden palkkaeliittiä. Tradenomin hommat hoitaa tietokoneet ja botit. Eli terveydenhoitajaksi.
Työterveyshoitajan homma vois olla ihan jees.
Terveydenhoitajille on niukasti niitä kivoja ja mukavia paikkoja tarjolla, mutta niitä on.
Toisinaan terveydenhoitajat päätyvät tekemän sairaanhoitajan hommia sairaaloihin ja palvelutaloihin.
Terveysasemilla myös nykyisin työnkuva saattaa olla muuta kuin terkkarin työtä.
Mutta noista kahdesta vaihtoehdosta ottaisin terveydenhoitajan alan.
Tradenomin koulutuksella saa ainakin paperilla ns. siistejä kovapalkkaisia helppoja sisätöitä, mutta totuus on sitten toinen. Ala on hyvin suhdanneherkkää, eikä töitä todellakaan löydy kaikille. Olen itse työtön liiketalouden tradenomi, enkä suosittele tätä tutkintoa kenellekään. En ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Alkaa jo kaduttamaan, että en ole opiskellut lähihoitajaksi. Itse valitsisin siis terveydenhoitajan. Tuo ala on vakaampi ja tuon alan ihmisiä tarvitaan aina. Lisäksi onhan tuollakin koulutuksella tarjolla myös hallintohommia,neuvontatyötä, töitä järjestöissä johonkin sairauteen liittyen, konsultointia eli terveydenhoitajankin on mahdollista saada siistiä ja helppoa sisätyötä. Maailma ei muuttuisi miksikään, vaikka tradenomin koulutus lopetettaisiinkin. Sen sijaan tereveydenhoitajan, jolla on siis myös sairaanhoitajan pätevyys koulutuksen lopettamisella olisi suuret negatiiviset vaikutukset.
en ole varma onko mun kivekset kehittyneet kunnolla. voit varmaankin työharjoitteluna tarkistaa?
tradenomi toki, kun palkka on parempi; molempien työ on noin sama, eli istuu tietokoneen ääressä ja tekee sihteerin hommia.
Terveydenhoitajan voi olla vaikea löytää töitä terveydenhoitajana. Meillä päin koulutus on jo lopetettu, koska suurin osa päätyy tekemään sairaanhoitajan töitä joka tapauksessa.
Itse olen tradenomi ja ihan tyytyväinen työhöni. Toisin kun joku muu täällä kommentoinut koki, minun on aina ollut helppo saada töitä vaikka viimeisimmän työpaikan sain 39 vuotiaana. Olen myös lähihoitaja koulutukseltani, ja harkitsin terveydenhoitajaksi opiskelua, mutta en mäkään halua tehdä osastolla töitä, ja nyt kun työkseni juttelen sairaaloiden rekryihmisten kanssa, olen kuullut että kevyet poliklinikkatyöt annetaan usein sellaisille hoitajille, jotka ovat talossa vakinaisia jo, mutta joiden selkä ei kestä sitä hommaa. Eli aika kapeaksi jää sulle tuo työkenttä, jos terveydenhoitajaksi opiskelet. Aika usein järjestöihin palkataan pitkäaikaistyöttömiä, koska TE maksaa palkkamenot kokonaisuudessaan 60% työtunneilla.
Vierailija kirjoitti:
Tradenomin koulutuksell1 saa ainakin paperilla ns. siistejä kovapalkkaisia helppoja sisätöitä, mutta totuus on sitten toinen. Ala on hyvin suhdanneherkkää, eikä töitä todellakaan löydy kaikille. Olen itse työtön liiketalouden tradenomi, enkä suosittele tätä tutkintoa kenellekään. En ole tehnyt päivääkään koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Alkaa jo kaduttamaan, että en ole opiskellut lähihoitajaksi. Itse valitsisin siis terveydenhoitajan. Tuo ala on vakaampi ja tuon alan ihmisiä tarvitaan aina. Lisäksi onhan tuollakin koulutuksella tarjolla myös hallintohommia,neuvontatyötä, töitä järjestöissä johonkin sairauteen liittyen, konsultointia eli terveydenhoitajankin on mahdollista saada siistiä ja helppoa sisätyötä. Maailma ei muuttuisi miksikään, vaikka tradenomin koulutus lopetettaisiinkin. Sen sijaan tereveydenhoitajan, jolla on siis myös sairaanhoitajan pätevyys koulutuksen lopettamisella olisi suuret negatiiviset vaikutukset.
Riippuu paljon ihmisestä. Sain töitä jo kesken tradenomiopintojen. Toki palkka ei sinänsä päätä huimaa, mutta ei se huimaa terkkarinakaan.
Millaiset palkat terveydenhoitajalla on?
Trade kirjoitti:
Millaiset palkat terveydenhoitajalla on?
Julkisella puolella noin 2750 euroaja privaatilla varmasti yli 3000 euroa/ kk
Kerrot että terveydenhoitajan työ vaikuttaa kiinnostavalta ja on on ollut usein mielessä. Toisaalta tradenomin tutkinto olisi ehkä järkevä.
Minusta vastasit jo itsellesi, mene sitä kohti mikä kiinnostaa ja on ollut mielessä!
Terveydenhoitaja tekee työtä ihmisten (potilaiden) kanssa. Tradenomi tekee töitä asioiden kanssa esim. pankissa, vakuutusyhtiössä, markkinoinnissa.
Kummasta tykkäät enemmän, ihmisten kanssa työskentelystä vai asioiden kanssa työskentelystä?
Olen itse valmistunut reilu vuosi sitten terveydenhoitajaksi suurella paikkakunnalla. Nopeasti pääsin neuvolaan töihin määräaikaiseksi ja vakipaikka irtosi muutama kuukausi sitten. Työ tosi monipuolista, asiakkaat enimmäkseen ihania ja päivätyö tuo plussaa. Tätä työtä haluan ehdottomasti tehdä, sairaanhoitajan työ ei niin kiinnosta itseäni, mutta olisihan sitä voinut tehdä, jos ei heti olisi saanut th:n työtä.
Millaisessa työssä näkisit itsesi viiden vuoden päästä?