Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroaminen ja muutto

Vierailija
09.07.2022 |

Monesti voi lukea juttuja siitä kuinka joku on vain yhtenä päivänä lähtenyt lasten kanssa.
Tai esim. kehotetaan puolisolta salaa vuokraamaan toinen asunto ja pikaisesti muuttamaan lasten kanssa esim. väkivallan takia.
Miten tämä käytännössä on mahdollista?
Lasten osoitettahan ei voi muuttaa ilman toisen huoltajan lupaa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen vanhempi on väkivaltainen, niin siinä on jo poliisitkin tarvittaessa turvaamassa muuttoa halusi väkivaltainen osapuoli sitä tai ei.

Monessa tapauksessa toinen vanhempi kenties jo ymmärtää, että mahdollisuudet huoltaa lasta ovat olemattomat tai heikot.

Oikeudessa voi tietenkin puida huoltajuusasioita myös muuton jälkeen.

Ei poliisit varmasti tule paikalle jos ei ole mitään todisteita.

Entä jos se toinen osapuoli ei ymmärrä tuota tilannettaan?

Kyse oli lähinnä miten tällainen muka tehdään salaa?

Useinhan niin suositellaan tekemään kun tilanne on paha.

Huoltajuusasiat on jo toinen juttu. Miten voit edes hakea asuntoa, lähteä, vaihtaa lasten osoitetta ja hakea asumistukea jos kaikkeen tarvitsee toisen suostumuksen??

Ei kukaan kysy suostumuksia asuntoa hakiessa tai vuokrasopimusta kirjoittaessa. Ei byrokratia sentään niin kauas ylety.

Poliisit tulee kyllä paikalle jos kertoo, että tällainen nyt on tilanne. Ilman todisteita. Kokemusta valitettavasti on.

Ensi- ja turvakotiin monet menevätkin ensin, koska se on helpompaa. Ei sielläkään kysytä, että onhan teillä nyt väkivaltaisen hullun suostumus tähän.

Et nyt ymmärtänyt yhtään :(

Osoitteenmuutosta ei voi lapsille tehdä ilman kummankin vanhemman suostumusta.

Lapsilla kuitenki pitäisi olla sen uuden kodin osoite asumistuen hakua varten.

Mitään ongelmaahan ei olisi jos ei tarvitsisi vuokrakämppää eikä asumistukea hakea.

Sen huoltajuuden voisi ratkaista myöhemmin.

Mutta kun realiteetit ovat nämä, kaikki on raportoitava kaikkialle, niin on mahdotonta lähteä.

Miksi sinä vänkäät  kaiken aikaa vastaan, vaikka tässä "kokemusasiantuntijat" kertovat, miten se tapahtuu?

Ei siinä mitään raportoida kenellekään eikä mihinkään muualle kuin ehkä 112:een. Edes aviovaimon ei tarvitse pyytää miehensä lupaa muuttoon vaan aivan omin pikku kätösin voi allekirjoittaa uuden vuokrasopimuksen. Ja sama homma pätee edellisen vuokrasopimuksen irtisanomiseen. Lapset lähtevät kyselemättä mukaan, jos syynä lähtöön on kumppanin väkivaltaisuus. Sitä varten tarvitaan soitto 112:een.

Ei asumistukea haeta ennen muuttoa vaan sen voi hakea vielä kuukausia jälkikäteen. Ensin muutetaan! Tämä on se fakta, jota sinä et millään suostu ymmärtämään. Se tapahtuu niin, että mennään ulos (usein juosten) ja painetaan ovi lähtiessä kiinni. Mukana on ne tärkeimmät tavarat, joita ilman ei pärjää seuraavaan aamuun turvakodissa tai kaverin luona, ja ne, jotka asuntoon jäänyt kumppani voi tuhota. Eli niin kuin evakkoon: otetaan mukaan vain se, mitä jaksetaan kantaa.

Kun se ei toimi niin!

Olen minäkin oman elämäni kokemusasiantuntija ja todellakin se asumistuki on haettava etukäteen.

Älkää neuvoko jos ette oikeasti tiedä mitä on olla vähävarainen.

Kaikki on raportoiva. Etukäteen. Muuten Kela sakottaa.

Olen muuten joskus tehnyt pilkulleen kuten Työkkäri ja Kela on vaatinut, kuntouttavan työtoiminnan suhteen.

Heiltä hyväksyttiin kaikki ja allekirjoitettiin kaikki.

Yhtäkkiä halusivatkin pari tonnia takaisin kun minun olisi pitänyt pitää parin viikon tauko jossain välissä.

Ja minä olin vain tehnyt kuin minua oli neuvottu ja sopimukset kummassakin paikassa hyväksytty.

Jos olet Kelasta taloudellisesti riippuvainen, sä et voi vaan vuokrailla asuntoja tai muutenkaan tehdä mitä haluat!!

Ala säästää rahaa sukanvarteen ja sinnittele kunnes sinulla on sen verran että uskallat lähteä.

Tätä olin tulossa seuraavaksi neuvomaan, jos ei ole yhtään sukulaista eikä ystävää. Se raha pitää olla oikeasti salassa ja piilossa, muuten tällaiset miehet ottaa ja ryyppää ne.

Mulla riitti kaksi yötä pois kotoa, niin mies suuttui ja lähti, kuvitellen että konttaan takaisin kun hän on vähän aikaa poissa.

Mun mies ei juo ollenkaan.

Meidän tuloilla pääsisin ehkä lähtemään monen vuoden päästä.

Ei vain juova mies ole väkivaltainen. Väkivaltaa ei ole vain fyysinen väkivalta. On taloudellista väkivaltaa, henkistä väkivaltaa. On alistamista ja väheksymistä, joka tappaa itsetunnon, ja saa uskomaan, etten ole minkään arvoinen, ja kukaan ei kuitenkaan auttaisi.

Missä väitin muuta?

Musta tuntuis oikeasti paljon helpommalta erota jos olisi näitä yleisesti hyväksyttyjä tai oikeastaan yleisesti luultuja vikoja miehessä.

Juominenhan on se eka.

Mutta kun ei juo, ei voi olla paha.

Yleisesti niin mukavaksi ja leppoisaksi tunnettu ihminen, ja sitten minä, joka en ole niin sosiaalinen.

Ja miehellä on lapsuudenperhe, minulla ei ketään.

Oma valintasi, jos et ota mihinkään muualle yhteyttä kuin anonyymille av-palstalle. Ei sinulla koskaan ketään tule olemaan, jos et itse tee asialle yhtään mitään. Ota vaikka saman tien yhteyttä kuntasi sosiaalityöntekijään, jos sinulla on lapsia.

Tässä on väännetty sinulle rautalankamallia, miten köyhä ihminen pääsee eroon huonosta ihmissuhteesta. Et vaan millään halua hyväksyä sitä, että SINUN PITÄÄ ITSE tehdä asialle jotain. Vai odotatko sinä, että me tulemme hakemaan sinut sieltä pois? No annapa osoite, niin tullaan!

Minulla on sosiaalityöntekijä.

Tai oli.

Päivää ennen kuin piti olla seuraava aika hänelle, postissa tuli kirje että hän on siirtynyt muualle ja uusi työntekijä ottaa yhteyttä.

Jonkin ajan päästä tuli kirje että en ole mennyt sovitulle ajalle ja uusi työntekijä toteaa etten tarvitse heiltä apua.

Mitään sovittua aikaa ei ollut.

Voisin toki soittaa sinne, mutta jos toiminta on tätä, niin miten voisin luottaa että auttavat kun on avun tarve.

Pitää antaa edes viesti sinne, että on avun tarpeessa, että on pulassa ja on hätä. Miksi he olettaisivat, että tarvitset apua, jos et saavu paikalle, soita ja kysy, pyydä uutta aikaa, pyydä mitään? Ajatuksia pitäisi lukea ja hakea kotoa?

Saavu paikalle?? Mun aika peruttiin ja sitten myöhemmin väitettiin etten saapunut paikalle!

Mä olen ihan loppu näihin kiemuroihin.

Ehkä heillä on pahempia juttuja hoidettavana.

Kiirettähän sossuilla varmasti on.

Ei tarvitse lukea ajatuksia!

Pointti oli lähinnä se, miksi lähteminen on niin monimutkaista, miten muka paperiasiat hoituu ilman toisen osapuolen suostumusta jne.

Toki sitten moni oletti aivan omiaan jotka ei liity tähän tilanteeseen.

Vierailija
62/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se aikaperspektiivi ei ole nyt. Se on se, että kohta rytisee urakalla ja tästä voi tulla kallista, mutta vuoden kuluttua tästä päivästä tämä on vain muisto ja minä olen selvinnyt. Älä ajattele liikaa vaan toimi

Voi tulla kallista?

Sinäkö vuokraat minulle asunnon ilman takuita ja katsellaan joskus myöhemmin sitä maksamista?

Vähävaraisilla ei ole sitä vaihtoehtoa että jostain tulee liian kallista!!!

Kun sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole!!

Ensimmäinen asunto johon muutetaan "pakoon" on yleensä kaupungin osoittama asunto. Kaupunki siis antaa sinulle takuun siitä että sinulla on katto pään päällä.

Tämän jälkeen alat hakemaan siihen asuntoon asumistukea, joka on 80% vuokrasta, jota maksat kaupungille. Kaupunki takaa sen, joten jos et pysty esimerkiksi maksamaan vuokraa, tai KELA esimerkiksi jostain kumman syystä myöhästyy, niin Kaupunki ei sinua asunnosta voi häätää.

Jos sinulla ei ole rahaa eikä ruokaa, saat toimeentulotukea, sekä neuvon käydä esimerkiksi diakonin luona, joka pystyy järjestämään ensimmäisen ruokakassin ja muuta vastaavaa josta saat syödäksesi. Tuo on tietenkin paikkakuntakohtaista, mutta sitä välitöntä apua löytyy!

Noita päätöksiä EI lähetetä vanhaan osoitteeseen, vaan uuteen osoitteeseesi.

Diakonia pystyy järjestämään esimerkiksi vaateapua ja muuta vastaavaa, tai kaupungin sosiaalitoimi antaa muita ohjeita, jos mitään ei ole syötävänä tai päällä, ja olet esimerkiksi joutunut lähtemään pakoon vieraassa kaupungissa jossa sinulla ei ole ketään läheistä.

Lapset kulkevat mukanasi ja heitä koskevat asiat hoidetaan myöhemmin.

Tämän jälkeen kun katto on pään päällä ja ruokaa ja vaatteita, sinulle järjestetään poliisin toimesta virka-apua, jonka sinä maksat. Mutta sen laskun voit kärrätä joko oikeuteen jossa vaadit vaarallista puolisoa maksamaan sen, tai KELA maksaa sen toimeentulotukena. Poliisi siis tulee valvomaan sitä hetkeä kun sinun tavaroita kannetaan toiseen asuntoon ja pitää huolen siitä että tämä vaarallinen puoliso ei pääse häiriköimään tai kyttäämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro nyt mikä kaupunki niin voidaan antaa täsmäneuvoja.

Ja käy sivuilla nollalinja.fi niin näet mitä kaikkea luetaan väkivaltaiseksi käytökseksi, se avaa silmäsi ja voit luottaa siihen että muut uskovat sinua kun kerrot elämästäsi.

Usko siihen että teistä pidetään huolta ja että selviätte kyllä. Maailmassa on paljon hyviä ihmisiä.

Vierailija
64/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen vanhempi on väkivaltainen, niin siinä on jo poliisitkin tarvittaessa turvaamassa muuttoa halusi väkivaltainen osapuoli sitä tai ei.

Monessa tapauksessa toinen vanhempi kenties jo ymmärtää, että mahdollisuudet huoltaa lasta ovat olemattomat tai heikot.

Huoltajuusasiat on jo toinen juttu. Miten voit edes hakea asuntoa, lähteä, vaihtaa lasten osoitetta ja hakea asumistukea jos kaikkeen tarvitsee toisen suostumuksen??

Ei kukaan kysy suostumuksia asuntoa hakiessa tai vuokrasopimusta kirjoittaessa. Ei byrokratia sentään niin kauas ylety.

Poliisit tulee kyllä paikalle jos kertoo, että tällainen nyt on tilanne. Ilman todisteita. Kokemusta valitettavasti on.

Ensi- ja turvakotiin monet menevätkin ensin, koska se on helpompaa. Ei sielläkään kysytä, että onhan teillä nyt väkivaltaisen hullun suostumus tähän.

Mitään ongelmaahan ei olisi jos ei tarvitsisi vuokrakämppää eikä asumistukea hakea.

Mutta kun realiteetit ovat nämä, kaikki on raportoitava kaikkialle, niin on mahdotonta lähteä.

Miksi sinä vänkäät  kaiken aikaa vastaan, vaikka tässä "kokemusasiantuntijat" kertovat, miten se tapahtuu?

Ei siinä mitään raportoida kenellekään eikä mihinkään muualle kuin ehkä 112:een. Edes aviovaimon ei tarvitse pyytää miehensä lupaa muuttoon vaan aivan omin pikku kätösin voi allekirjoittaa uuden vuokrasopimuksen. Ja sama homma pätee edellisen vuokrasopimuksen irtisanomiseen. Lapset lähtevät kyselemättä mukaan, jos syynä lähtöön on kumppanin väkivaltaisuus. Sitä varten tarvitaan soitto 112:een.

Ei asumistukea haeta ennen muuttoa vaan sen voi hakea vielä kuukausia jälkikäteen. Ensin muutetaan! Tämä on se fakta, jota sinä et millään suostu ymmärtämään. Se tapahtuu niin, että mennään ulos (usein juosten) ja painetaan ovi lähtiessä kiinni. Mukana on ne tärkeimmät tavarat, joita ilman ei pärjää seuraavaan aamuun turvakodissa tai kaverin luona, ja ne, jotka asuntoon jäänyt kumppani voi tuhota. Eli niin kuin evakkoon: otetaan mukaan vain se, mitä jaksetaan kantaa.

Kun se ei toimi niin!

Olen minäkin oman elämäni kokemusasiantuntija ja todellakin se asumistuki on haettava etukäteen.

Olen muuten joskus tehnyt pilkulleen kuten Työkkäri ja Kela on vaatinut, kuntouttavan työtoiminnan suhteen.

Yhtäkkiä halusivatkin pari tonnia takaisin kun minun olisi pitänyt pitää parin viikon tauko jossain välissä.

Ja minä olin vain tehnyt kuin minua oli neuvottu ja sopimukset kummassakin paikassa hyväksytty.

Jos olet Kelasta taloudellisesti riippuvainen, sä et voi vaan vuokrailla asuntoja tai muutenkaan tehdä mitä haluat!!

Ala säästää rahaa sukanvarteen ja sinnittele kunnes sinulla on sen verran että uskallat lähteä.

Tätä olin tulossa seuraavaksi neuvomaan, jos ei ole yhtään sukulaista eikä ystävää. Se raha pitää olla oikeasti salassa ja piilossa, muuten tällaiset miehet ottaa ja ryyppää ne.

Mulla riitti kaksi yötä pois kotoa, niin mies suuttui ja lähti, kuvitellen että konttaan takaisin kun hän on vähän aikaa poissa.

Ei vain juova mies ole väkivaltainen. Väkivaltaa ei ole vain fyysinen väkivalta. On taloudellista väkivaltaa, henkistä väkivaltaa. On alistamista ja väheksymistä, joka tappaa itsetunnon, ja saa uskomaan, etten ole minkään arvoinen, ja kukaan ei kuitenkaan auttaisi.

Missä väitin muuta?

Musta tuntuis oikeasti paljon helpommalta erota jos olisi näitä yleisesti hyväksyttyjä tai oikeastaan yleisesti luultuja vikoja miehessä.

Juominenhan on se eka.

Yleisesti niin mukavaksi ja leppoisaksi tunnettu ihminen, ja sitten minä, joka en ole niin sosiaalinen.

Oma valintasi, jos et ota mihinkään muualle yhteyttä kuin anonyymille av-palstalle. Ei sinulla koskaan ketään tule olemaan, jos et itse tee asialle yhtään mitään. Ota vaikka saman tien yhteyttä kuntasi sosiaalityöntekijään, jos sinulla on lapsia.

Tässä on väännetty sinulle rautalankamallia, miten köyhä ihminen pääsee eroon huonosta ihmissuhteesta. Et vaan millään halua hyväksyä sitä, että SINUN PITÄÄ ITSE tehdä asialle jotain. Vai odotatko sinä, että me tulemme hakemaan sinut sieltä pois? No annapa osoite, niin tullaan!

Tai oli.

Päivää ennen kuin piti olla seuraava aika hänelle, postissa tuli kirje että hän on siirtynyt muualle ja uusi työntekijä ottaa yhteyttä.

Jonkin ajan päästä tuli kirje että en ole mennyt sovitulle ajalle ja uusi työntekijä toteaa etten tarvitse heiltä apua.

Voisin toki soittaa sinne, mutta jos toiminta on tätä, niin miten voisin luottaa että auttavat kun on avun tarve.

Tämän alapeukkujen myötä sanon että pahoittelen että kysyin.

Jatkakaa toki, itselläni on muutakin tekemistä kuin lukea oletuksia ja muka neuvoja, joiden antajat eivät ymmärrä yhtään kysyttyjä asioita eivätkä lukemaansa.

Vierailija
65/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja käy sivuilla nollalinja.fi niin näet mitä kaikkea luetaan väkivaltaiseksi käytökseksi, se avaa silmäsi ja voit luottaa siihen että muut uskovat sinua kun kerrot elämästäsi.

Usko siihen että teistä pidetään huolta ja että selviätte kyllä. Maailmassa on paljon hyviä ihmisiä.

Ei ole uskottu ennenkään.

Mua on satutettu niin monta kertaa jo kauan sitten.

Yritän mennä vain eteenpäin, en jaksa enää vakuutella muita.

Vierailija
66/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole uskottu ennenkään.

Mua on satutettu niin monta kertaa jo kauan sitten.

Yritän mennä vain eteenpäin, en jaksa enää vakuutella muita.

No sen huomaa. Mitä sä täällä sitten itket?? Mene eteenpäin. Tee mitä teet. Ei sua neuvot kiinnosta.

Vierailija
67/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea olet harkinnut? Mistä olet kysynyt apua? Onko sinulla ketään sukulaisia elossa? Onko edes yhtään ystävää?

Harkinnut? Mitä tarkoitat?

Kai mulla sukulaisia on, mutta täysin vieraita.

Yli 20 vuoteen en ole ketään nähnyt, teininä viimeksi, silloin jo kaikki ristiinrastiin vihoissa.

Joskus on käynyt mielessä että olisi kiva nähdä serkkuja tai tätejä, mutta ei onnistu tässä suvussa.

Enkä todellakaan haluaisi täysin vieraisiin ottaa yhteytettä tässä tilanteessa.

Vaikea ehkä ymmärtää, mutta kun kaikki 50-lukulaiset sisarukset on vihoissa niin siinä ei ajatella että ne lapset vois ehkä haluta olla tekemisissä.

Ehkä meillä vaan on omituinen suku, mutta kukaan ei ole tekemisissä muiden kanssa.

Tarkoitamme sitä, että oletko koskaan harkinnut jonkun esteen ylittämistä. Vai avaatko talvella oven ja toteat, että ei voi mennä ulos kun on tullut niin paljon lunta vai otatko lapion käteen ja avaat reitin ovelta ulos?

Sinulla on tässä keskustelussa vain ei-ei-ei-vaihtoehtoja etkä suostu ajattelemaan sitä, millä tavalla köyhä ihminen selvittää asunnon saamisen ja ylittää muut esteet. Olet unohtanut kertoa, että olet luottotiedoton, mutta ei sekään ole este asunnon saamiselle.

Miten niin unohtanut?

Olen yrittänyt selvittää jo aiemmin, mutta toisella vanhemmalla on toki lain mukaan yhtäläiset oikeudet. En kuvittele että äitinä voin tehdä mitä vaan.

Teen miten vaan, teen väärin.

Myös lapsilla on oikeuksia. Helpottaisiko ajatella asiaa heidän edukseen.

Toisen vanhemman oikeudet ei mene sinun ja lasten oikeuksien yli.

Teidän ei ole pakko asua hänen kanssa. Sinun ei tarvitse saada eroon hänen lupaa. Huoltajuus ja ero voidaan päättää oikeudessa, jos hän ei suostu yhteistyöhön. Et ole tekemässä lapsikaappausta. Ihmiset eroavat jatkuvasti, ei se ole laitonta.

Vierailija
68/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun se ei toimi niin!

Missä väitin muuta?

Juominenhan on se eka.

Tai oli.

Pitää antaa edes viesti sinne, että on avun tarpeessa, että on pulassa ja on hätä. Miksi he olettaisivat, että tarvitset apua, jos et saavu paikalle, soita ja kysy, pyydä uutta aikaa, pyydä mitään? Ajatuksia pitäisi lukea ja hakea kotoa?

Saavu paikalle?? Mun aika peruttiin ja sitten myöhemmin väitettiin etten saapunut paikalle!

Mä olen ihan loppu näihin kiemuroihin.

Ehkä heillä on pahempia juttuja hoidettavana.

Kiirettähän sossuilla varmasti on.

Ei tarvitse lukea ajatuksia!

Pointti oli lähinnä se, miksi lähteminen on niin monimutkaista, miten muka paperiasiat hoituu ilman toisen osapuolen suostumusta jne.

Toki sitten moni oletti aivan omiaan jotka ei liity tähän tilanteeseen.

Miten "muka" paperiasiat hoituu ilman toisen osapuolen suostumusta.

No sitä varten on laki ja oikeuslaitos, että ketään ei voi pitää avioliitossa vastoin tahtoaan myöskään. Avioeron voi hakea yksipuolisesti. Ei tarvita toisen puolison suostumusta. Hänelle tulee postissa tieto.

Vuokrasopimuksen voi omalta osalta irtisanoa. Jopa asunnon myyntiin voi oikeuden kautta hakea pesänjakajaa, ja se sitten myydään, vaikka mies ei haluaisi. Kun se päätösvalta ei olet yksin hänen.

Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että sinulla on yksilönä oikeuksia ihan siinä kuin hänellä?

Ja miksi sen sijaan että pyytäisit linkkejä ja selvittäisit asiaa, vain vänkäät, ettei ole totta eikä ole mahdollista.

Sinä se tulit pyytämään neuvoja, ja muut olet vihainen kun niitä saat?

Vierailija
69/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normitilanteessakaan kysytä tulevan ex-miehen suostumusta mihinkään. Itse hankin asunnon ja muutin, piste. Lapseni muutti myös enkä kysellyt että onhan ok. Olen lapsen huoltaja kuten sinäkin omiesi. Et tarvitse siis lupaa mihinkään, usko jo. Lähde, mene turvakotiin josta saat neuvoja, ohjeita ja apua. Suomessa on tuhansia naisia jotka ovat eronneet väkivaltaisesta puolisostaan. Osa heistä on varmasti ollut vähävaraisia. Kun hekin ovat onnistuneet niin onnistut sinäkin. Joku kirjoitti täällä jo että sinun pitää itse tehdä nämä asiat ja se on totta. Mikään asia ei tapahdu itsestään vaan on otettava vastuu omasta elämästään, olipa kyseessä sitten ero taikkaa uuden työn hakeminen. Jos et halua sitä tehdä niin kukaan ei voi sinua auttaa. Mieti kuitenkin lapsiasi, olet vastuussa heidän turvallisuudestaan. Jäämällä uhraat heidän lapsuutensa. Se ei ole oikein. Toimi nyt, olet saaanut täältä jo ohjeet. Nyt heti.

Vierailija
70/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestään ja elämästään vastuun ottaminen on tässä se vaikea asia. Jos vakuuttaa itsensä, ettei keinoja ole, voi hyvällä omalla tunnolla vapauttaa itsensä vastuusta, eikä tarvitse tehdä mitään. Voi vaan valittaa.

Vierailija
71/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun myötä olen alkanut hiukan ymmärtää, miksi jotkut naiset jäävät väkivaltaisiin liittoihin. Jos on noin täysin aloitekyvytön ja haluton ottamaan vastuuta omasta elämästään, voi ajatus lähtemisestä olla vielä pelottavampaa kuin suhteeseen jääminen. 

Vierailija
72/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun myötä olen alkanut hiukan ymmärtää, miksi jotkut naiset jäävät väkivaltaisiin liittoihin. Jos on noin täysin aloitekyvytön ja haluton ottamaan vastuuta omasta elämästään, voi ajatus lähtemisestä olla vielä pelottavampaa kuin suhteeseen jääminen. 

On kuin eläin häkissä, jonka ovi avataan. Vapaus ja ulkomaailma on niin pelottavaa, että pysyy häkissä, vaikka olisi vapaa lähtemään.

Vierailija
73/73 |
09.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se aikaperspektiivi ei ole nyt. Se on se, että kohta rytisee urakalla ja tästä voi tulla kallista, mutta vuoden kuluttua tästä päivästä tämä on vain muisto ja minä olen selvinnyt. Älä ajattele liikaa vaan toimi

Voi tulla kallista?

Sinäkö vuokraat minulle asunnon ilman takuita ja katsellaan joskus myöhemmin sitä maksamista?

Vähävaraisilla ei ole sitä vaihtoehtoa että jostain tulee liian kallista!!!

Kun sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole!!

Ensimmäinen asunto johon muutetaan "pakoon" on yleensä kaupungin osoittama asunto. Kaupunki siis antaa sinulle takuun siitä että sinulla on katto pään päällä.

Tämän jälkeen alat hakemaan siihen asuntoon asumistukea, joka on 80% vuokrasta, jota maksat kaupungille. Kaupunki takaa sen, joten jos et pysty esimerkiksi maksamaan vuokraa, tai KELA esimerkiksi jostain kumman syystä myöhästyy, niin Kaupunki ei sinua asunnosta voi häätää.

Jos sinulla ei ole rahaa eikä ruokaa, saat toimeentulotukea, sekä neuvon käydä esimerkiksi diakonin luona, joka pystyy järjestämään ensimmäisen ruokakassin ja muuta vastaavaa josta saat syödäksesi. Tuo on tietenkin paikkakuntakohtaista, mutta sitä välitöntä apua löytyy!

Noita päätöksiä EI lähetetä vanhaan osoitteeseen, vaan uuteen osoitteeseesi.

Diakonia pystyy järjestämään esimerkiksi vaateapua ja muuta vastaavaa, tai kaupungin sosiaalitoimi antaa muita ohjeita, jos mitään ei ole syötävänä tai päällä, ja olet esimerkiksi joutunut lähtemään pakoon vieraassa kaupungissa jossa sinulla ei ole ketään läheistä.

Lapset kulkevat mukanasi ja heitä koskevat asiat hoidetaan myöhemmin.

Tämän jälkeen kun katto on pään päällä ja ruokaa ja vaatteita, sinulle järjestetään poliisin toimesta virka-apua, jonka sinä maksat. Mutta sen laskun voit kärrätä joko oikeuteen jossa vaadit vaarallista puolisoa maksamaan sen, tai KELA maksaa sen toimeentulotukena. Poliisi siis tulee valvomaan sitä hetkeä kun sinun tavaroita kannetaan toiseen asuntoon ja pitää huolen siitä että tämä vaarallinen puoliso ei pääse häiriköimään tai kyttäämään.

Ihana ihminen, tämä oli mahtava lista. Olisinpa tiennyt nämä, kun itse lähdin, niin ei olisi pelottanut niin paljon. Ehkä joku tätä ketjua kulkeva saa tästä rohkeutta ja apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan