Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hammaslääkäriin pitkät jonot, kotikunnassani jopa 9kk!

Vierailija
08.07.2022 |

Miten tähän tilanteeseen on päädytty?
Miten voi olla mahdollista että on 9kk jonot hammaslääkäriin?
No en jäänyt odottamaan, menin yksityiselle. Onneksi tuli lomarahat juuri sopivasti.

Kuinka pitkä jono on teidän kotikunnassa kunnalliseen hammaslääkäriin?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireellinen tapaus, paikka irti, kova särky, lohkeuma yms. jolloin heti tarvitsee avun voit soittaa aamulla PÄIVYSTYSNUMEROON ja sitten menet samana aamuna sinne päivystykseen.

Jos ei ole kiiretapaus ja tarvitset esim. hampaiden tarkastuksen tai puhdistuksen, niin silloin voi odotaa pidempään(kin).

Peruutuspaikkoja tulee ja saa myös usein.

Vierailija
42/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla meni 9 kk, että pääsin hammaslääkäriin, joka määräsi mm. hammaskivenpoiston johon oli 5 kk jono.

Ei voi olla todellista.

Meillä Saksassa hammastarkastukseen pääsee viikon sisällä, hammaskiven poistoon voi ihan itse tarvittaessa varata ajan, jonka saa myös yleensä viikon-parin sisällä.

Tyttären oikomishoidon tarpeen arviointiin saatiin aika viikon päähän sen jälkeen, kun hammaslääkärimoli sitä suositellut. Oikomishoito alkoi sitten saman tien.

Myös muut tutkimukset ja hoidot sujuu. Mulle lääkäri antoi lähetteen vatsalaukun tähystykseen (kiireetön) johon sain ajan kuuden viikon päähän.

Mikä ihme siellä.Suomessa mättää?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonot eivät ole hammaslääkärihenkilökunnan vika, he tekevät parhaansa.

Päättäjät eivät itse välitä siitä että on pitkät jonot ja liian vähän resursseja, koska itse käyttävät vain yksityistä.

Vierailija
44/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hki, lähti paikka irti ja pääsin viikossa. Hammaslääkäri katsoi nopeasti samalla läpi muutkin hampaat ettei mitään hälyyttävää näkynyt. Nopeasti kävi paikkaus. Kiireettömään hoitoon varmaan pitää jonottaa, mutta en tiedä miksi kiireettömään hoitoon pitäisi päästä nopeasti?

No ehkä siksi, että pikkuviat voi korjata vähällä vaivalla ja nopeasti ja kun odotutetaan kuukausikaupalla, vaivat pahenee.

Vierailija
45/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6kk on meilläkin jonotusaika. Yksinkertaisesti liian vähän resursseja. Työntekijöitäkin ahdistaa ku potilaita ihan liikaa. Burnoutteja ollut useammallakin työkaverilla. T. Hammaslääkäri itäisestä suomesta

Vierailija
46/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä lasten ikäkausitarkastukset menevät neljän kuukauden päähän ajan varauksesta ja senkin jälkeen vielä siirretään, kun tekijää ei olekaan.

Vierailija
47/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vertaa esim. jenkkeihin melko hyvin systeemi toimii mielestäni.

Jenkeissä käyn kaksi kertaa vuodessa maksuttomassa rutiinitarkastuksessa ja puhdistuksessa (seuraava rutiinitarkastusaika varataan aina saman tien) ja muuten aikoja saa halutessa jo samalle viikolle, hätätilassa viimeistään huomiseksi vuorokaudenajasta riippuen. Aika huonosti suomalainen systeemi toimii tähän verrattuna (palstan keskustelutason tuntien oletan, että tähän tulee pian "korjaavia" vastauksia "paremmin" USAta tuntevilta).

Vierailija
48/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottakaapas vaan, Suomi alkaa kohta tukea Ukrainan jälleenrakennusta ja Italian taloutta. Siihen tarkoitukseen kyllä kaivetaan miljardeja jostain mutta ei suomalaisten terveydenhuoltoon.

Vierailija
49/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä se ole perusterveydenhuollossa sen häävimpää.

Jos et ole kuolemassa niille sijoillesi, et juurikaan saa hoitoa.

Jos hampaat eivät ole jo mätänemistilassa, joutaa odottaa vielä.

Vierailija
50/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla meni 9 kk, että pääsin hammaslääkäriin, joka määräsi mm. hammaskivenpoiston johon oli 5 kk jono.

Ei voi olla todellista.

Meillä Saksassa hammastarkastukseen pääsee viikon sisällä, hammaskiven poistoon voi ihan itse tarvittaessa varata ajan, jonka saa myös yleensä viikon-parin sisällä.

Tyttären oikomishoidon tarpeen arviointiin saatiin aika viikon päähän sen jälkeen, kun hammaslääkärimoli sitä suositellut. Oikomishoito alkoi sitten saman tien.

Myös muut tutkimukset ja hoidot sujuu. Mulle lääkäri antoi lähetteen vatsalaukun tähystykseen (kiireetön) johon sain ajan kuuden viikon päähän.

Mikä ihme siellä.Suomessa mättää?!

Sama Alankomaissa. Tarkistus ja puhdistus tehdään yhdellä kertaa, ajan saa parin viikon sisään ja hintaa tälle paketille tulee noin 100e. Pelkkä tarkistus olisi 25e.

Vierailija
51/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tuli kutsu ikäkausitarkastukseen. Kutsu on voimassa vain puoli vuotta. No, yhtään aikaa ei kesäksi saanut eikä syksyllekään aikoja ollut kuin kaksi, aivan toisella puolen kaupunkia (Helsingissä).

Vierailija
52/52 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi jonottanut kaksi vuotta oikomishoidon arvioon. Siis ARVIOON, jonka jälkeen vasta otetaan mahdollisesti oikomishoidon jonoon. Näin Helsingissä.

Kyllä hyväpalkkaisena, keskiluokkaisena veronmaksajana todella mietityttää tämä meininki. Mitä oikeasti saa verojen vastineeksi?

Mietin myös vähävaraisia ja muutoin heikossa asemassa olevia. Kun ei ole vaihtoehtoja. Ja palvelun saaminen edellyttää usein järjetöntä taistelua ja sinnikkyyttä. Ei ole nyt hyvinvointivaltio iskussa, ei.

Hei, meillä sama. Olen aina n.4 kuukauden välein soittanut ja kysynyt milloin aika, mutta hamassa tulevaisuudessa kuulemma.

Luulin jo, että huijaavat. Ns. kiva kuulla, että ei sentään ole huijattu.

Eri vastaaja tässä.

Juu, ei ole huijausta. Meillä meni niin, että hammaslääkäri kertoi oikomisen konsultaatioon olevan kahden vuoden jonon ja hoidon aloitukseen kolme.

Lapsen virhepurenta ei ollut vaikea, mutta jos sitä olisi viivytelty vuosia, tilanne olisi pahentunut. Veimme hänet yksityiselle ja nyt puolen vuoden hoidon jälkeen on vain ylläpitohoitoa seuraavat puoli vuotta. Ja siinä se.

Ymmärrän, jos siihen ei ole varaa. Muutoin sitä kannattaa todellakin harkita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme