Miksi KELA ja TE-toimistot on jatkuvaa vääntöä ja epätietosuutta?. Kansanpalkka heti
Kansanpalkka lopettaisi monilta jatkuvan painajaisen ja paperisodan, jne.
https://www.vauva.fi/haku?search_term=kela
https://keskustelu.kaksplus.fi/keskustelu/haku/730774/?q=kela
Kommentit (78)
Siirtyisin välittömästi kansalaispalkan varaan jos sellainen tulisi. Ei nappaa enää yhtään työnteko. Joskus sitten myöhemmin saattaisin tehdä jotain kivaa osa-aikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kansalaispalkkaan ei yksinkertaisesti ole varaa. Mistä rahat sen rahoittamiseksi? Jos kansalaispalkka olisi esim 1000 €/kk niin esim minä jäisin saman tien pois töistä, koska ei olisi mitään syytä tehdä stressaavaa työtä, josta maksaa tolkutonta veroa (jo nyt) kun kansalaispalkka + pääomatulot takaisi riittävän mukavan elintason.
Asumistuki+toimeentulotuki monilla yli tonnin. Suomi säästäisi 1000euron kansalaispalkalla ja moni olisi syvästi kusessa.Uskon että tulee.
Tämä ei ole uskon asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No just väänsin aamulla Kelan kanssa. TE-toimisto heitti taas kirjeellä ja kertoi, että työmarkkinatuki on katkaistu 1.5. alkaen, koska olen työkyvytön ja saan etuuksia sen takia. Olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä keväällä. Päätöstä en ole kylläkään saanut.
Eiku soittamaan. Yksi virkailija kehotti hakemaan tt-tukea! Ihmettelin ja sanoin, etten saa, koska miehellä tuloja, ja että minulle kuuluu tm-tuki tai työkyvyttömyyseläke.
Toinen puhui kuntoutustuesta?? Hohhoijaa.
Kolmas viimein, kun en antanut periksi, alkoi asiaa selvittää, ja kertoi, että päätös on tullut myönteisenä, ja siksi pätkäistiin tm-tuki.
Sanoi vielä, että lisäksi tuohon tulee jo aiemmin haettu kansaneläkeosuus ja se on siinä. Minne lie eläke päätös eksynyt matkalla, meillä on usein postikin jaellut vääriin laatikoihin. Josko nyt loppui vääntäminen?
Sinä (tai posti) on hukannut kirjeen ja tämä on jotenkin kelan vika?
Ja päätökset löytyy netistä omakela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen kansalaispalkkaan ei yksinkertaisesti ole varaa. Mistä rahat sen rahoittamiseksi? Jos kansalaispalkka olisi esim 1000 €/kk niin esim minä jäisin saman tien pois töistä, koska ei olisi mitään syytä tehdä stressaavaa työtä, josta maksaa tolkutonta veroa (jo nyt) kun kansalaispalkka + pääomatulot takaisi riittävän mukavan elintason.
joku toinen tekisi työsi.
Kansanpalkkaan on varaa aina koska kaikki raha palautuu valtiolle verojen kautta- ja sossutuet vie nytkin yhtäpaljon- sensijaan nyt ei voi tehdä työtä- kansanpalkka vapauttaisi kaikki tekemään työtä jos huvittaa.
Suomessa ei tunnuta osattavan ajatella muuta kuin pakkotyötä.
Kansalaispalkaksi on mahdollista tarjota jokaiselle yli 18v ikäiselle 300 e/kk. Meillä on valitettavan paljon väkeä, joka on opetellut elämään tukien varassa ja heille tulisi melkoinen hämmennnys rahojen "katoamisesta". Vaikka kansalaispalkka verotettaisiin pois jo 900 e/kk tienaavilta, niin isompaan summaan ei ole varaa. Tämä on VM:n laskema summa, joku 1000 e/kk kaikille olisi täysi mahdottomuus, koska kaiketi ymmärrät, että kansalaispalkkaa maksetaan kaikille, jotka ovat Suomessa ns. kirjoilla. Myös niille, jotka asuvat vaikka Somaliassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt argumentti, että mistä rahat...
Mistä löytyi miljoonat eu tukipakettiin? Mistä löytyi miljoonat kehitysapuun? Mistä löytyi miljoonat Ukrainalle?
Miksei löydy miljoonia omille kansalaisille?niin puhut miljoonista kun kansalaispalkka tarkoittaisi MILJARDIEN menolisäystä. Sama kuin kotitalouksissa vertaisit auton ostoa ja hampurilaisaterian ostoa toisiinsa. "olihan hampurilaisateriaan vara, miksei olisi autoon".
Miten helvetissä se kansalaispalkka voi olla yhtään sen suurempi kuin nykyiset jaetut tuet? Sama rahahan siinä pyörii, mutta ilman helvetinmoista byrokraattista pyörittelyä.
Vierailija kirjoitti:
Joka saatanan kk sama älytön paperisouvi ja veronpalautuksista ei toki saa käyttää senttiäkään mihinkään kivaan tai edes hyödylliseen kuten uusiin kenkiin, vaatteisiin jne. vaan ne katostaan tuloksi ja niilä pitää maksaa useita kuukausia sähkö ym.laskut jotka kela muuten sentään maksaisi.
Tätä muutaman kympin-muutaman satasen veronpalautustulon siirtoa seuraaviin toimeentulotukikuukausiin KEKA: työntekijä kutsuu vyöryttämiseksi. Se, kuinka nonelke kuukaudelle eteenpäin niitä kymppejä vyörytetään, riippuu ihan tyypistä, joka asiaa käsittelee. Kysyin kerran, että "jos henkilö on saanut veronpalautusta 100 markkaa vuonna 1978 niin vyörytetäänkö tämä tuli vielä vuonna 2024 maaliskuulle. Sain vastaukseksi että: "ei yleensä". Asiantuntijan vastaus ammattilaisen otteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka saatanan kk sama älytön paperisouvi ja veronpalautuksista ei toki saa käyttää senttiäkään mihinkään kivaan tai edes hyödylliseen kuten uusiin kenkiin, vaatteisiin jne. vaan ne katostaan tuloksi ja niilä pitää maksaa useita kuukausia sähkö ym.laskut jotka kela muuten sentään maksaisi.
Tätä muutaman kympin-muutaman satasen veronpalautustulon siirtoa seuraaviin toimeentulotukikuukausiin KEKA: työntekijä kutsuu vyöryttämiseksi. Se, kuinka nonelke kuukaudelle eteenpäin niitä kymppejä vyörytetään, riippuu ihan tyypistä, joka asiaa käsittelee. Kysyin kerran, että "jos henkilö on saanut veronpalautusta 100 markkaa vuonna 1978 niin vyörytetäänkö tämä tuli vielä vuonna 2024 maaliskuulle. Sain vastaukseksi että: "ei yleensä". Asiantuntijan vastaus ammattilaisen otteella.
KEKA=KELA, ettei taas joku käsitä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joku toinen tekisi työsi.
Kansanpalkkaan on varaa aina koska kaikki raha palautuu valtiolle verojen kautta- ja sossutuet vie nytkin yhtäpaljon- sensijaan nyt ei voi tehdä työtä- kansanpalkka vapauttaisi kaikki tekemään työtä jos huvittaa.
Suomessa ei tunnuta osattavan ajatella muuta kuin pakkotyötä.
Kansalaispalkaksi on mahdollista tarjota jokaiselle yli 18v ikäiselle 300 e/kk. Meillä on valitettavan paljon väkeä, joka on opetellut elämään tukien varassa ja heille tulisi melkoinen hämmennnys rahojen "katoamisesta". Vaikka kansalaispalkka verotettaisiin pois jo 900 e/kk tienaavilta, niin isompaan summaan ei ole varaa. Tämä on VM:n laskema summa, joku 1000 e/kk kaikille olisi täysi mahdottomuus, koska kaiketi ymmärrät, että kansalaispalkkaa maksetaan kaikille, jotka ovat Suomessa ns. kirjoilla. Myös niille, jotka asuvat vaikka Somaliassa.
Somalit kuuluvat somaliaan ja vierashuijareilta kuuluu ottaa tuet/kansalaisuus pois. Itse olisin tyytyväinen tuohonkin summaan - pienempäänkin - jos saisi elää ja tehdä pätkäduuneja ilman nykyisenlaista helvetinmoista byrokratiaa ja säätämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsynyt argumentti, että mistä rahat...
Mistä löytyi miljoonat eu tukipakettiin? Mistä löytyi miljoonat kehitysapuun? Mistä löytyi miljoonat Ukrainalle?
Miksei löydy miljoonia omille kansalaisille?niin puhut miljoonista kun kansalaispalkka tarkoittaisi MILJARDIEN menolisäystä. Sama kuin kotitalouksissa vertaisit auton ostoa ja hampurilaisaterian ostoa toisiinsa. "olihan hampurilaisateriaan vara, miksei olisi autoon".
Tiedätkö paljonko sosiaalietuuksia, työttömyyskorvauksia, asumistukia, erilaisia eläkkeitä, sairaslomakorvauksia jne maksetaan ja kuinka paljon kustantaa se, että näitä haetaan ja tarkastetaan koko ajan uudelleen? Te-toimiston ja Kelan virkailijoiden palkkojen ja näiden instanssien pyörittämisen lakkauttamisesta syntyisi paljon säästöä, jonka voisi käyttää suoraan kansalaisille.
Se jopa kannustaisi hakemaan osa-aikatyötäkin lisäksi, kun ei tarvitsisi pelätä tukien katkeamista.
T.kelan tätiHuonostipa tunnet edustamasi laitoksen kulurakenteen. Kelan kuluista ALLE 4% menee "virkailijoiden palkkoihin ja instansien pyörittämiseen".
Käytännössä vaikka kelan kaikki toimintakulut saataisiin 0, kansalaispalkkaa voitaisiin maksaa peräti 12 euroa/kk/aikuinen.
Eli kansalaispalkkaa ei tuolla rahoitettaisi.
Puhut kelan "virkailijoiden palkoista", entä liiketilavuokrat ja muut oheiskulut, lisäksi myös työkkäri voitaisiin kokonaisuudessaan lakkauttaa ja sosiaalitoimesta valtaosa. Nämä ovat aivan turhia kustannuksia, rahattomille päätyy joka tapauksessa se raha kuukausittain, mutta kaikkien käsittelijöiden, työkkärin tyyppien palkat, liiketilojen jne. kustannukset tulee siihen päälle.
Vaikka asiaa miten katsoisi, kansalaispalkka on ainoa oikea ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Lopettaisin työt jos ois vastikkeeton kansalaispalkka. En varmasti olisi ainoa. Tämän vuoksi kansalaispalkka on mahdottomuus. Ei ole riittävästi veronmaksajia, varsinkin kun eläkeläisten määrä lisääntyy jatkuvasti. Ennemmin työn verotusta on madallettava jotta on kannattavaa tehdä työtä. Kaikkien välittömien työssäkäynti kulujen pitäisi olla vähennyskelpoisia verotuksessa. Eli ei matkakuluihin omavastuuta jne.
Saat palkkaa 1000e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset eivät mene töihin? Vaikka wolt-kuskeiksi, siivoamaan tai hoiva-avustajiksi? Siinä sivussa voi sitten opiskella tutkinnon, jolla pääsee paremmin palkattuihin hommiin.
Itse olen työelämässä.
2 ystävääni pääsi kokemaan yt-neuvottelut. Molemmat tienasi pyöreästi 4500kk. Nyt niille tarjotaan 9e paikkoja jostain kierrätyskeskuksesta.
Nyt varmaan kysyt miksi eivät mene. Vaihtaisitko itse 4500kk ansiota 9e päiväkerhoon. Eikä tota duunia ole niin vaan tarjolla ja samalla liksalla eivät pääse ikinä töihin. Ei sitä työtä tehdä hyväntekeväisyydestä ja korjaamalla jonkun hallituksen tilastoja. Ihmiset opiskelevat hyvän liksan takia ja yleensä hyvässä liksassa on se, että ala kiinnostaa. Ei tollasta vaihdeta.
Itse olen juuri valmistunut kirurgi ja multa loppuu työt sitten, kun ihmiset lopettaa sairastelun ja kaatuilun ja muuten vaan kirugisia operaatioita vaativia juttuja. Minun äitini sanoi aikoinaan, että opiskele lakimieheksi tai lääkäriksi, koska niiltä ei lopu koskaan työt. Ja, jos opiskelet lääkäriksi, niin erikoistut vaikka kirurgiksi. Vaikka olisit missä muussa duunissa miten korkealla tahansa, niin se ei ole ikuista. Nämä kaksi ammattia kantaa pisimmälle. Toisessa ihmiset lopettaa rikokset ja toisessa ihmiset lopettaa sairastelun ja vasta sitten olet työtön.
Tiedän myös pari tyyppiä ketkä tienas ennen 6000e kk ja nyt neon ajamassa trukkia 1800e plus lisät ja on aivan veetun katkeria ja toisella loppuu duunit ja päätyy kortistoon. Hän sanoi suoraan ettei mene enää ikinä töihin sen jälkeen.
Tässä maassa on monta vuotta sellainen asenne, että hei tuu duuniin etkä saa liksaa. Just oli uutinen missä ihmetelttiin, kun työ ei kelpaa.. Ei niin, koska siitä ei makseta. Ihmisen pitää tulla toimeen palkalla ilman tukia. Maa on täynnä osaavaa työvoimaa, jotka olis oikean liksansa ansainnu. Kunnon duunari tuo pomolle rahat triplasti takaisin.,
Olet siis kirurgi? Ja kirjoitat kuin apukoululainen.
Minä olen NASA:lla rakettitieteilijänä ja sivuhommissa CERN:illä ydinfyysikkona.
Ne on niiku tosi kivoi duunei ne. Ja veetun mageet liksat.
kerranki ihan tosi hyvä alotus !!!!!
Vierailija kirjoitti:
Jos noin olisi olisit voinut jo lopettaa työt. Saisit työttömyystuen, melkein sen 1000e. Sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Siirtyisin välittömästi kansalaispalkan varaan jos sellainen tulisi. Ei nappaa enää yhtään työnteko. Joskus sitten myöhemmin saattaisin tehdä jotain kivaa osa-aikatyötä.
Maksat sillä vuokran ja elämisen. Kaikki. Sen lisäksi ei tule asumistukia ym.
Vierailija kirjoitti:
Ison osan Kelan ja TE-toimistojen virkailijaiden jäädessä toimettomaksi, jää rahaa kansalaispalkkaan. Osa työttömistä KUNTOUTUISI kansalaispalkan turvin ja hakeutuisi TÖIHIN NOPEAMMIN. Tätä ei tunnuta ymmärtävän, suurin osa työttömistä HALUAA TÖIHIN, eikä välttele sitä.
Nyt osa työttömistä pyörii byrokratia- ja hakemusviidakossa, väsyy ja siirtyy suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle.
ÄLYTÖNTÄ politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ison osan Kelan ja TE-toimistojen virkailijaiden jäädessä toimettomaksi, jää rahaa kansalaispalkkaan. Osa työttömistä KUNTOUTUISI kansalaispalkan turvin ja hakeutuisi TÖIHIN NOPEAMMIN. Tätä ei tunnuta ymmärtävän, suurin osa työttömistä HALUAA TÖIHIN, eikä välttele sitä.
Nyt osa työttömistä pyörii byrokratia- ja hakemusviidakossa, väsyy ja siirtyy suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle.
ÄLYTÖNTÄ politiikkaa.
SYSTEEMI ja nykyinen hakemusviidakko TUHOAA työkyvyn. Kun työtön odottelee kaiken maailman päätöksiä, ei pysty syömään RUOKAA, väsyy, romahtaa. Viedään loputkin työkyvyt. Kenen etu tämä on?
Rahat menevät ma.tujen elättämiseen, ikävä kyllä. Joten kansalaispalkan voit unohtaa.
Lopettaisin työt jos ois vastikkeeton kansalaispalkka. En varmasti olisi ainoa. Tämän vuoksi kansalaispalkka on mahdottomuus. Ei ole riittävästi veronmaksajia, varsinkin kun eläkeläisten määrä lisääntyy jatkuvasti. Ennemmin työn verotusta on madallettava jotta on kannattavaa tehdä työtä. Kaikkien välittömien työssäkäynti kulujen pitäisi olla vähennyskelpoisia verotuksessa. Eli ei matkakuluihin omavastuuta jne.