Miten pienituloiset tulevat selviytymään inflaation aikana?
Nyt kun ollut tiedossa ruoan hinnan nousu, energia, polttoaine ja kiihtyvä inflaatio niin huolettaa miten pienituloiset ( esimerkiksi siivoojat ja myyjät) tulevat selviytymään? Varsinkin jos on lapsia.
Onko ainoa mahdollisuus ottaa sivutöitä rinnalle?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella on jo nyt tiukkaa elämisen kanssa. Koko ajan joutuu huomaamaan, ettei työnteko todellakaan kannata, kun palkallaan ei elä eikä elätetä. Tarvetta lisätyölle on muttei sitäkään noin vain oteta, varsinkin kun se ensimmäinenkin syö jo aikaa ja voimavaroja.
Itse hain juuri keikkatöitä myyjän työn lisäksi. Takana avoero ja lapsi, joka asuu toisella huoltajallaan.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle! Itsellä haku päällä, jotain on saatava palkan lisäksi, koska elämisen kustannukset (vuokra, sähkö, bensa) kallistuvat hirmuisasti, ruuasta puhumattakaan. Yöunet ja sitä myötä terveyden menetys huolettaa, kun saa joka päivä miettiä, miten pärjäämme. Laiha lohtu on tieto siitä, etten ole yksin taloudellisessa ahdingossa. Meitä on paljon. t. yh kolmen teini-ikäisen kanssa
Tsemppiä sinne myös!!
Vierailija kirjoitti:
ewt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki AP:lle: kun kirjoitat otsikossa pienituloisista, niin voisit kirjoittaa suoraan, että tarkoitat matalasti koulutettuja pienituloisia, etkä akateemisia pienituloisia. Niillä on merkittävä ero.
Olisit nyt pahvi kertonut mikä siinä on merkittävä ero ?
Taidat olla tyhmä amis, kun et tiedä.
Valistapas sitten meitä tyhmiä ja kerro mikä se ero on?
Tuet on jo nyt surkeat, kun hinnat nousee kohisten. Kyllä minun kannattaa 2000-2200 euron kk brutto vääntäytyä töihin, kun en saa asumistukea enkä asu vuokralla. Menot on vain pidettävä pienenä. Tuolla palkalla ei todellakaan kuulu mihinkään keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuet on jo nyt surkeat, kun hinnat nousee kohisten. Kyllä minun kannattaa 2000-2200 euron kk brutto vääntäytyä töihin, kun en saa asumistukea enkä asu vuokralla. Menot on vain pidettävä pienenä. Tuolla palkalla ei todellakaan kuulu mihinkään keskiluokkaan.
Tätä olen paljon miettinytkin, että oletetaan Kelan maksavan kun vain viitsii pyytää. Kyllä niilläkin rajat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AInoa keino on alkaa työttömäksi, koska säästää matkakulut eli ei mene bensaan eikä kalliisiin matkalippuihin rahaa, ei kuluta energiaa niin paljon joten voi syödä vähän vähemmän, Jää aikaa miettiä että tänään voin tehdä ruuaksi vaikka hernekeittoa niin säästyvät rahat jää huomisen ruokaostoksiin. Työttömänä on motivaatiota etsiä punalaputetttuja tuotteita klo 21.00 jälkeen ja työttömänä ei tarvitse ostella vaatteita eikä mitään tavaroita. Jos haluaa lisätuloja niin voi roskiksista etsiä pulloja.
No mä olen työtön ja tämä on ihan hirveää. Rahat ei riitä mihinkään ja kyllä mä ainakin tarvitsen vaatteita ja kenkiä.
Minä käyn töissä eikä silti ole varaa vaatteisiin, kengistä nyt puhumattakaan. Kesä menty rikkinäisissä sandaaleissa kun ei tarpeeksi halpoja löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ewt kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vinkki AP:lle: kun kirjoitat otsikossa pienituloisista, niin voisit kirjoittaa suoraan, että tarkoitat matalasti koulutettuja pienituloisia, etkä akateemisia pienituloisia. Niillä on merkittävä ero.
Olisit nyt pahvi kertonut mikä siinä on merkittävä ero ?
Taidat olla tyhmä amis, kun et tiedä.
Valistapas sitten meitä tyhmiä ja kerro mikä se ero on?
Olis kertonut jo jos tietäisi. Ero ei ole missään muualla kuin siinä, että hän opiskelee jonkun pilipalitutkinnon mistä saa bruttona pari tonnia kuussa samaan kuin tyhmäksi tituleerattu amisjorma kävi 8 viikon kurssin ja seisoo nyt koneen vieressä katsomassa 6000e kuukausipalkalla että kone toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienituloisella on jo nyt tiukkaa elämisen kanssa. Koko ajan joutuu huomaamaan, ettei työnteko todellakaan kannata, kun palkallaan ei elä eikä elätetä. Tarvetta lisätyölle on muttei sitäkään noin vain oteta, varsinkin kun se ensimmäinenkin syö jo aikaa ja voimavaroja.
Itse hain juuri keikkatöitä myyjän työn lisäksi. Takana avoero ja lapsi, joka asuu toisella huoltajallaan.
Tsemppiä ja jaksamista sinulle! Itsellä haku päällä, jotain on saatava palkan lisäksi, koska elämisen kustannukset (vuokra, sähkö, bensa) kallistuvat hirmuisasti, ruuasta puhumattakaan. Yöunet ja sitä myötä terveyden menetys huolettaa, kun saa joka päivä miettiä, miten pärjäämme. Laiha lohtu on tieto siitä, etten ole yksin taloudellisessa ahdingossa. Meitä on paljon. t. yh kolmen teini-ikäisen kanssa
Paljon palkkasi nyt?
Ap tässä
Tuleekohan valtio tukemaan rahallisesti jossain vaiheessa, koska siivoojia ja myyjiä kuitenkin tarvitaan niin kauan kun ihmiset syö ja sotkevat?
Palkat lähtee myös nousuun muiden hintojen perässä. Eipä ole meikäläisen työhistorian aikana näkynyt kaksi numeroisia yleiskorotusprosentteja kuten ennen 90-luvun lamaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä
Tuleekohan valtio tukemaan rahallisesti jossain vaiheessa, koska siivoojia ja myyjiä kuitenkin tarvitaan niin kauan kun ihmiset syö ja sotkevat?
Palkat alkaa väkisin nousta, se on vääjäämtön seuraus inflaatiosta
Sähkön hinta nousee 3 kertaiseksi. Jos lämmitys 300 niin ensi talvena 900 kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä
Ihmisiä tullaan irtisanomaan paljon kaupan alalla ja palvelualalla, koska rahat menevät sähköön ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää kyllä pienituloiset myyjät eritellä. Eihän kaikki myyjät ole pienituloisia, kun oli lehdessäkin juttuaettä kaupan kassa sai 45 000e/kk kun teki yötöitäkin ja viikonloppuisin
Tarkoititko 45 000€ vuodessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä
Ihmisiä tullaan irtisanomaan paljon kaupan alalla ja palvelualalla, koska rahat menevät sähköön ja ruokaan.
Ja ruokaa saa kaupasta :D ehkä enemmänki ravintolat ottaa takkiinsa.
Niin. Kaikki maksaa, mutta mulla ei ole kuntoutustuella hätää. Tilille kilahtaa kaikkineen 2000 euroa kuukaudessa, siinä siis kaikki tulonsiirrot ja vanhemman lapsen maksama "ruokaraha". Kuntoutustuki vieläpä nousee ensi kuussa. Ei kannata matalapalkka-alalla työnteko. Mutta olen työkyvytönkin, joten ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt pitää kyllä pienituloiset myyjät eritellä. Eihän kaikki myyjät ole pienituloisia, kun oli lehdessäkin juttuaettä kaupan kassa sai 45 000e/kk kun teki yötöitäkin ja viikonloppuisin
Tarkoititko 45 000€ vuodessa?
Oikeasti saa noin 26000 vuodessa. Tuo yksi myyjä teki ylitöitä hirveän määrän.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hinta nousee 3 kertaiseksi. Jos lämmitys 300 niin ensi talvena 900 kuukaudessa.
Lämmin kämppä on aina hintansa arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä
Ja ruokaa saa kaupasta :D ehkä enemmänki ravintolat ottaa takkiinsa.
Jep ja kahvilat, remonttiyritykset, parturit, vaatekaupat
Syödään roskakoreista herrojen, isopalkkaisten ruuan jätteitä.