Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos alkaisit kirjoittaa fiktiivistä romaania, kumpi seuraavista lähtökohdista olisi sinulle luontevampi?

Vierailija
07.07.2022 |

Henkilöhahmo vai tarina?

Että sinulla olisi lähtökohtana tietynlainen henkilöhahmot, jolla on tietynlainen luonne, perhetausta, tyyli, ulkonäkö jne., ja lähtisit kirjoittamaan hänestä. Tarina muotoutuisi siinä samalla, mikäli muotoutuisi ollenkaan. Romaanissa olennaista olisi se henkilöhahmo, tarinan saa lukija päätellä ja kuvitella itse.

Vai että lähtökohtana kirjoittamiselle olisi tarina, esim. mitä menneisyydessä on tapahtunut, mikä selittää nykyisyyden. Henkilöhahmo muotoutuisi siinä samalla, mikäli muotoutuisi ollenkaan. Olennaista olisi se tarina, henkilöhahmon ominaisuudet saa lukija päätellä ja kuvitella itse.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina on olennaisin sekä oltava hahmoteltuna mielessä, kun lähtee kirjoittamaan.

Vierailija
2/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla kaikki hahmottuu pikkuhiljaa kirjoittamisen myötä, osa suunnittelee etukäteen. Kumpikaan ei ole oikein tai väärin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaaneista en osaa sanoa, kun en ole koskaan halunnut kirjoittaa sellaista, mutta kirjoitin pari-kolmekymppisenä novelleja.

Noista kahdesta lähtökohtana vahvemmin oli tarina. Ennen kuin aloitin kirjoittamisen, hahmottelin sen mielessäni. Tarina saattoi muuttua joiltain osin kirjoittamisen edetessä, mutta se oli kokoavana elementtinä alusta asti ja siten olennaisin.

Ihan alkuajatuksena kuitenkin oli aina "kohtaus". Näin mielessäni kuvitteellisen tilanteen, kuin elokuvan kohtauksen: tietynlainen huone, jossa istuivat tietynlaiset ihmiset, ikkunasta näkyi tietynlainen säätila, kohtauksessa vallitsi tietynlainen tunnelma. Kohtaus innoitti minua kuvittelemaan tarinan, ja vasta sen jälkeen aloitin kirjoittamisen.

Vierailija
4/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarina on olennaisin sekä oltava hahmoteltuna mielessä, kun lähtee kirjoittamaan.

Vanhanaikainen käsitys.

Vierailija
5/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso nykyajan woke-leffoja. Niissä on lähdetty henkilöhahmot edellä ja tarina ehkä muodostuu, jos muodostuu. Eli sanoisin, että tarina ensin ja vasta sitten mietitään henkilöiden yksityiskohtia yms.

Vierailija
6/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen käsitys.

Hän taisi puhua vain omasta puolestaan. Ainakin siitä päätellen, että sitä tässä kysyttiin, mikä on itselle luontevinta.

Vierailija
7/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan tarinasta lähtisin liikkeelle.

Vierailija
8/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kuvittelua ei tarvita. Mielessä eräs: based on a true story" pohjalta joka oikeasti olisi jännä ja hyvä.

Vierailija
9/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksenasettelu on vähintäänkin kummallinen. Miten voisi olla romaani ilman tarinaa, tai tarina jonka "lukija saa päätellä ja kuvitella itse"?

Tarkoitatko nyt tarinalla  jotain nykyajan mainosmiesten keksimää "backstorya", joka määrää henkilöiden teot ja tapahtumat, vaikka sitä ei suoraan kerrotakaan?

Vierailija
10/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pelkästään henkilöstä kertovat kasvukertomukset jää minulta lukematta. Haluan lukea tarinan ja varmaan sellaisen kirjoittaisinkin, henkilöllä tosin on tarinassa iso rooli. pelkkä henkilön ulkoisen ja sisäisen maailman kuvaaminen ilman tarinaa ei ole minulle luontaista.

Vierailija
11/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan siitä mikä sinulle on luontevinta. Kaikki me ollaan erilaisia. Itse kirjoitin kirjoja lapsena ja ne pyöri mysteerien ja hevosten ympärillä. Luin paljon heppakirjoja.

Vierailija
12/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina

Vierailija
13/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina ehdottomasti. Se minulla jo onkin.

Vierailija
14/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on olemassa kahdenlaista kerrontaa eli asioita joko tapahtuu tai sitten niitä koetaan. Pidän enemmän tapahtumisesta ja tekemisestä kuin sisäisen maailman identiteetinetsinnästä.

Vierailija
15/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on olemassa kahdenlaista kerrontaa eli asioita joko tapahtuu tai sitten niitä koetaan. Pidän enemmän tapahtumisesta ja tekemisestä kuin sisäisen maailman identiteetinetsinnästä.

Minä taas pidän enemmän kokemusten ja sisäisen maailman kuvaamisesta, tapahtumien ja tekemisten kuvaaminen sopii mielestäni paremmin elokuviin.

Mutta mistään pelkistä henkilökuvauksista en välitä tai välttämättä hahmoista muutenkaan. Joten ap:n alkuperäiseen kysymykseen vastaan että tarina. Ilman sitä ei oikein ole sisältöä. Mikään juonivetoinen ei toki tarvitse olla, sellaisista harvoin itse välitän.

Vierailija
16/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhanaikainen käsitys.

Vierailija
17/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina.

Vierailija
18/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksenasettelu on vähintäänkin kummallinen. Miten voisi olla romaani ilman tarinaa, tai tarina jonka "lukija saa päätellä ja kuvitella itse"?

Tarkoitatko nyt tarinalla  jotain nykyajan mainosmiesten keksimää "backstorya", joka määrää henkilöiden teot ja tapahtumat, vaikka sitä ei suoraan kerrotakaan?

Luulen hänen tarkoittavan "pakonomaista haaveilua" (mielestäni ei kovin kuvaava nimi), jossa henkilö elää mielikuvitustasolla toisenakin henkilönä tai hänen elämänsä tarkkailijana.

Vierailija
19/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se uusi käsitys on? Kyllä se tarina pitää olla siellä päänupissa siinä vaiheessa kun aloittaa kirjoittamisen.

Vierailija
20/21 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiehtovaa, että yksittäisiä kommentteja poistetaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä