Atoopikot ja suihkussa käynti
Äsken poistuneesta suihku -keskustelusta innostuin.
Niin elikkäs atoopikot kun menette suihkuun, laitatteko veden iha tulikuumalle vai kylmälle? Kirveleekö usein siellä suihkussa? Miten saatte tsempattua itsenne suihkuun kun on iho tosi kipeänä? Valittakaa kaikkee tänne vapaasti. Vinkkejä myös voi antaa miten selviytyä siitä suihkusta kun on kipeä iho.
Kipuilen tän saman asian kans nii vähä vertaistukea haen tällä keskustelulla. Itellä pahana iho just ja melkein paniikkikohtausta pukkaa kun ahdistaa mennä suihkuun kidutukseen. :-/
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Etätyöaikaan on helpottanut, kun talvella ei tarvi käydä joka aamu suihkussa ja hiustenpesulla. En vaan kykene menemään töihin muuten.
Suihkussa pese koko kroppaa suihkusaippualla tms. Silti jalat kuivuvat, kun niille joutuu kuitenkin pesuainetta.
Välillä teen niin, että laitan kosteusvoidetta iholle ennen suihkuun menoa.
Pelkkä vesisuihku riittää. Ei pesuaineita.
Minulle karbamidi ei käy, se ohentaa ihoa. Joillakin tämä sivuvaikutus, kannattaa olla hieman sen kanssa varovainen.
Toisille taas sopii erinomaisesti.
N30
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöaikaan on helpottanut, kun talvella ei tarvi käydä joka aamu suihkussa ja hiustenpesulla. En vaan kykene menemään töihin muuten.
Suihkussa pese koko kroppaa suihkusaippualla tms. Silti jalat kuivuvat, kun niille joutuu kuitenkin pesuainetta.
Välillä teen niin, että laitan kosteusvoidetta iholle ennen suihkuun menoa.
Pelkkä vesisuihku riittää. Ei pesuaineita.
Itse käytän hajustamatonta laimeeta saippuaa. Pistän kainaloihin ja genitaalialueille ainoastaan. Ei kyllä oo kovin puhdas olo jos kainalot vaan huuhtaisee pelkällä vedellä..
Ap
Vehnä ja sokeri pois kahdeksi viikoksi kokonaan, ja katsot auttaako. Jos auttaa, niin jatkat samalla dietillä.
Ja ei, sokerilla ei tarkoiteta kaikkea hiilihydraattia mitä löytyy, vaan sokeria. Myös hedelmiä kannattaa välttää tuo 2 viikkoa. Lisäksi makeutusaineet pois kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vehnä ja sokeri pois kahdeksi viikoksi kokonaan, ja katsot auttaako. Jos auttaa, niin jatkat samalla dietillä.
Ja ei, sokerilla ei tarkoiteta kaikkea hiilihydraattia mitä löytyy, vaan sokeria. Myös hedelmiä kannattaa välttää tuo 2 viikkoa. Lisäksi makeutusaineet pois kokonaan.
Valkoinen sokeri ollu jo pannassa usiamman vuoden. Vehnän kans vähä jojottelee.. välillä syön tarkasti pelkkää ruisleipää tai näkkäriä, välillä kaipaa jotain vaaleetaki leipää koska menee pakko sekasi pelkästä ruisleivästä. Juu pitäs jättää leipä mutta en tiiä millä korvaan sen. Leipä on liiian hyvääää :(. Toki ihan vaaleeta höttöleipään en koska. Enkä pullaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valkoinen sokeri ollu jo pannassa usiamman vuoden. Vehnän kans vähä jojottelee.. välillä syön tarkasti pelkkää ruisleipää tai näkkäriä, välillä kaipaa jotain vaaleetaki leipää koska menee pakko sekasi pelkästä ruisleivästä. Juu pitäs jättää leipä mutta en tiiä millä korvaan sen. Leipä on liiian hyvääää :(. Toki ihan vaaleeta höttöleipään en koska. Enkä pullaan.
Ap
Hui ku tuli kirjotusvirheitä. Siis pakki, ei pakko. Ja vaaleeseen, ei vaaleeta. Koske, ei koska 😂
Sain käytyä suihkus. Kädet iha rasvaset sekä tää puhelin, nii tulee mitä sattuun kirjotisvirjeitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaura100% leivällä korvasin itse. On hyvää ja suht halpaa, eikä sisällä vehnää, kun "mahdollisesti vähän", joka riittää, kun en ole keliaakikko.
Eli leipää ei tarvi jättää. Näkkärissä ja ruislelivässä on myös vehnää. Ja kastikkeissa (itse käytän maizenaa), 2viikon kokeilu riittää siihen että huomaa onko toimenpiteestä apua. Jos ei ole, niin sitten jatkaa syömistä.
Tarkoitus on kokeilla. Oma ihosairauteni (ei atopia, vaikka olen ollut lapsena täysi atoopikko) sekä vatsan löysyys loppuivat tuon 2 viikon aikana, enkä ole venhään enää palannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaura100% leivällä korvasin itse. On hyvää ja suht halpaa, eikä sisällä vehnää, kun "mahdollisesti vähän", joka riittää, kun en ole keliaakikko.
Eli leipää ei tarvi jättää. Näkkärissä ja ruislelivässä on myös vehnää. Ja kastikkeissa (itse käytän maizenaa), 2viikon kokeilu riittää siihen että huomaa onko toimenpiteestä apua. Jos ei ole, niin sitten jatkaa syömistä.
Tarkoitus on kokeilla. Oma ihosairauteni (ei atopia, vaikka olen ollut lapsena täysi atoopikko) sekä vatsan löysyys loppuivat tuon 2 viikon aikana, enkä ole venhään enää palannut.
Nii joo kauraleipä. Unohtui. Joskus sitäki popsin, mutta en usein koska on jotenki mautonta mun mielestä. Joo valikoin siis semmosta näkkäriä ja ruisleipää jossa ei oo vehnää. Onhan noita erilaisia kaupassa. Esim jälkiuunileipä taitanee olla vehnätön. Näkkäreitäki monenlaisia.
ap
Minulla oli tosi huonossa kunnossa oleva, arpeutunut, märkivä iho, joka oli niin kuiva, että halkeili koko ajan jostain. Sain ihoni kohtuulliseen kuntoon muuttamalla tottumuksiani. Ennen kävin suihkussa parin-kolmen päivän välein, rasvasin pari kertaa päivässä mahdollisimman rasvaisilla kuivan ihon voiteilla. Epäilen, että jotkut rasvahiivat tms. alkoivat villiintyä ihollani. Tuntui, että paksut perusvoiteet vain ärsyttivät ja hautoivat rikkinäistä ihoa. Jossain vaiheessa aloin käydä suihkussa (mieluiten nopeahko, haalea) lähes joka päivä ja suosia kevyitä, humektanttipitoisempia voiteita. Erityisesti glyserolia ihoni rakastaa. Luonnollisia öljyjä käytän nuukasti, läträän vain, jos on joku erityisen karhea tai halkeileva kohta. Ihon paraneminen siistiksi kesti kyllä varmaan vuoden, mutta helpotus kutinaan ja kipuihin tuli melko nopeasti.
Käytän haaleaa vettä ja pesen suihkugeelillä tai suihkuöljyllä ihan normaalisti. Ihottumat ovat käytännössä kadonneet nykyään. Ainoastaan käsiin tulee jotain jos joudun pesemään niitä paljon.
Minun hoitorutiini:
1. Ruokavalio kuntoon. Pois esimerkiksi kotimaiset viljat. Tämä vie 90% ihottumista.
2. Suihkuun vain kun on pakko. Olen allerginen hien pintaan nostamille proteiineille, joten kuumina päivinä on suihkuun mentävä. Muuten joka kolmas päivä.
3. Locopase repair voide joka paikkaan. Kortisonia tai protopic voidetta vain kun on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Atooppista ihoa hoidetaan päivittäisillä pesulla ja rasvauksilla. Itse käyn aina nopeassa haaleassa suihkussa ja rasvaan vielä kostean ihon perusvoiteella kauttaaltaan. Käytän saippuaa vain kainaloihin.
Jos iho pääsee huonoon kuntoon, käytän reseptikortisonivoidetta kuurina.
Lue lisää vaikka täältä: https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/atooppinen-iho/vinkkeja-peseyt…
Joo hyvä linkki jos iho ei oo aivan avohaavoilla. Mutta entä sitten kun on haavat auki ympäri kehon. Laitetaanko sillonki perusrasvaa suoraan avohaavoille ja sitten hypätään suihkuun?
Ap
Jos ihosi on jatkuvasti avohaavoilla, perushoitosi ei jotain syystä ole onnistunutta, keskustele ihotautilääkärisi kanssa hoidon muuttamisesta.
Jos kutiset yöllä, pyydä jotakin sellaista antihistamiinia, joka poistaa kutinan tehokkaasti (kaikki eivät auta kaikkia) niin lakkaat raapimasta itseäsi verinaarmuille.
Ja puuvillahanskat käteen!
Käytätkö sisäisesti gammalinoleenihappoa? Se auttoi tyttäreni atooppiseen ihoon.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja pahimpaan aikaan kannattaa rasvata itsensä ennen suihkuun menoa perusvoiteella, odottaa hetki ja mennä suihkuun. Auttaa todella paljon!
Perusvoiteella voi myös pestä ihoa.
Jos iho on laajalti haavoilla mene päivystykseen ellet pääsee nopeasti ihotautilääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Huh. Luin ensin: appiukot ja suihkussa käynti.
:DDDDDDDDDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Atooppista ihoa hoidetaan päivittäisillä pesulla ja rasvauksilla. Itse käyn aina nopeassa haaleassa suihkussa ja rasvaan vielä kostean ihon perusvoiteella kauttaaltaan. Käytän saippuaa vain kainaloihin.
Jos iho pääsee huonoon kuntoon, käytän reseptikortisonivoidetta kuurina.
Lue lisää vaikka täältä: https://www.allergia.fi/iho/ihosairaudet/atooppinen-iho/vinkkeja-peseyt…
Kannattaa myös muistaa että oma iho voi olla poikkkeuksellinen hoidettava. Itse jos kävisin joka päivä suihkussa ja rasvailisin ihoa tapahtuisi kauheita. Minulle sopoi parhaiten se että käyn suihkussa mahdollisimman harvoin, ja rasvaan mahdollisimman harvoin. Kaikki ylimääräiinen ihon hankaaminen peseskely ja rasvailu kuormittaa ihoani, joten mitä vähemmän sille mitään joudun tekemään sitä parempi.
Päivittäinen suihkuttelu ja rasvan lisääminen aiheutti rasvan (kyllä, kaikkien rasvojen vaikka miten hienoja kalliita ja lääkärinmääräämiä käytin) kertymisen iholleni, eikä sitä suihkuttelu poistanut, vaan lopulta jouduin ihan hankaamaan koko ihon pesusienen kanssa puhtaaksi. Rasvakertymä kutitti ja haittasi ihon normaalia toimintaa.
En oo koskaan kuulukkaa
Ap