Mun haaveena ois perustaa yksityinen ryhmäperhepäiväkoti!!!
Ammatiltani olen lähihoitaja ja olin ennen lasten syntymää muutaman vuoden päiväkodissa töissä. Se oli lähes täydellinen duuni mulle. Tykkäsin hommasta tosi paljon ja mielestäni hoidin hommani erittäin hyvin. Tulevaisuudessa olisi tarkoitus työskennellä taas päiväkodissa ja vaikka nyt jo kaipaan sitä työtä, tuntuisi myös aika hankalalta palata takaisin päiväkotiin. Niissä päiväkodeissa, missä olen ollut työharjoittelussa ja töissä, oli niin paljon epäkohtia, etten haluaisi itse toimia niin. Ja tosi vaikeaa on myös uutena työntekijänä mennä tekemään parantavia ehdotuksia. Tosi monet työntekijät nimittäin yrittävät vain päästä mahdollisimman helpolla, eikä lasten ja perheiden parasta todellakaan aina ajatella. Mä itse taas ajattelen niin, että mun hommani on palvella lapsia ja heidän vanhempiaan mahdollisimman hyvin.
Niinpä mulla on päässä pyörinyt jo pitkään haave perustaa yksityinen ryhmäperhepäiväkoti, missä olisi siis 12 lasta ja 3 työntekijää. Haluaisin itse valita työkaverini, jotta saisin sellaisia, joilla on samat ajatukset kuin itselläni. Luulisin myös, että varsinkin niillä uudehkoilla asuinalueilla, joilla on päivähoitopaikoista pulaa, olisi kysyntää tälläisestä paikasta. Olisitko itse kiinnostunut laittamaan lapsesi pieneen hoitopaikkaan, jossa lapsia hoidettaisiin mahdollisimman yksilöllisesti ja perheen tarpeet ja toiveet huomioon ottaen?
No, tämä on vain haave, joka ei varmaan koskaan toteudu. Lähihoitaja ei vissiin voi perustaa mitään päiväkotia... Niinpä aion alkaa perhepäivähoitajaksi, mutta siinä hommassa en pääse hyödyntämään kaikkia päässä pyöriviä ideoita, mihin tarvitaan enemmän lapsia ja aikuisia. Eikä työkavereitakaan ole.
Kommentit (7)
Jos todella kiinnostaa kannattaa toki yrittää. Itse olen lto ja mulla olis samantapaisa haaveita. :) Koulutus on kyllä tosi tärkeää että pystyy kohtaamaan erilaisia ja vaativiakin perheitä.
Itse muistan aina huvittuneesti kun menin työhaastatteluun yksityiseen päiväkotiin niiin minua haastatteli lastenhoitaja (toimi päiväkodin johtajana) ja päiväkodin keittäjä!
Tässä tapauksessa eivät oikein osanneet vastata mihinkään kysymyksiini ja kun kysyin että miten esim. teette yhteistyötä kunnan palvelujen kanssa jos jollain lapsella on erityisen tuen tarvetta? Vastaus oli että 20 vuoteen ei ole meidän päiväkodissa ollut yhtään tällaista lasta!!! Just. Että se siitä ammattitaidosta.
Tässä päiväkodissa ei pidetty myös mittään vanhempain keskusteluja eivät katsoneet tarpeelliseksi.
Joten koska itse vaikutat työstäsi innostuneelta jne. niin siitä vaan. Mutta katso että sinulla on esim. kunnalta tarvittavat tuet jos tulee haastavia asiakkaita.
Eli kaksi perhepäivähoitajaa perustaneet yksityisen ryhmiksen. Paikka on tosiaan alueella, jolla kunnalliset palvelut ei riitä, joten asiakkaita varmasti on. Toisaalta myöskin se auttaa, että kunta maksaa yksityisen hoidon tukeen kuntalisää, jolloin vanhempien maksettavaksi ei jää sen enempää kuin kunnallisellakaan puolella ja silti hoitajan palkka on kohtuullinen. Hoitopaikkana heillä on kunnalta vuokrattu tila, pieni mutta toimiva.
Itsellä on ainakin pelkkää positiivista sanottavaa tuosta hoitomuodosta. Ihana pieni kodinomainen paikka, on sopinut loistavasti meidän herkälle pikkumiehelle.
tilat oli jo katsottu valmiiksi. Kunta sitten ei antanut lupaa, koska olisi pitänyt olla koneellinen ilmastointi siinä rakennuksessa. Remontti olsii tullut liian kalliiksi, eikä tilan vuokranantajakaan ollut halukas mitään ilmastointi rakentamaan.
Tuntuu, että näissä yksityisissä päiväkodeissa on tarkempaa, koska yhdessäkin kunnassa lapset ovat parakeissa, mutta yksityiseltä ei varmaan tulis moinen onnistumaan.
Oikeasti mua ei kiinnostaisi yhtään olla mikään pomo ja tehdä niitä hallinnollisia tehtäviä, vaan haluaisin vaan hoitaa lapsia. Enkä ole koskaan ajatellut ruveta miksikään yrittäjäksi. Mutta täytyypä sitten kun työelämä kutsuu, alkaa ottamaan asioista selvää. Palkkaa en haluaisi enempää kuin mitä saisin kunnallisessa päiväkodissa työskennellessänikään, mutta sen verran pitäisi kyllä saada. Itse asun Helsingissä, mutta voisin toki perustaa päiväkodin myös Espooseen, jossa taitaa olla parhaat yksityisenhoidontuet ja kuntalisät.
Mä en ole itse koskaan ollut ryhmäperhepäiväkodissa töissä... Onko siellä aina lapset 1-5-vuotiaita? Eskareita ei varmaan ole, jos ei ole lastentarhanopettajiakaan... Harmi, kun noista yli 3-vuotiaista ei makseta kuntalisää vanhemmille.
Kiva, kun ei saa illalla unta, kun mielessä pyörii vain oma ryhmis =)
Onnistuuko ihan pystymetästä? Eli pitäiskö sun työkaverilla olla joku koulutus siihen ettei kaikki vaan hoida. voi olla että lapset tosiaan aika pieniä
ryhmäperhepäiväkodin, joten onnistuu jos kunnassa kysyntää. Ainut mikä siinä mättää että pitää tosiaan olla sydämen asialla koska taloudellista voittoa sillä ei tee. Aika tiukoilla ovat ja huonoilla palkoilla.
Itsellä sama haave. Tosta voiton tuottamisesta sanoisin että onnistuu tarkalla talouden pidolla.