Miten pyörän saa kiinnitettyä/lukittua niin ettei varasteta?
Millaista lukkoa ei saa katkottua, jota kuitenkin olisi helppo kuljettaa mukana. Haluaisin ostaa uuden ihan tavallisen 3-5 vaihteisen pyörän, vanha 13v. alkaa olla tiensä päässä. Sitäkin joku oli jo illalla nuuskimassa kun kävin pikaisesti lähikaupassa. Paljon liikun eri puolilla kaupunkia. Tampereella asun, tiedän että täältä häviää helposti. Kokemuksia lukoista/ketjuista joita ei saa poikki.
Kommentit (18)
Useampi mahdollisimman vahva vaijerilukko ja lisäksi kunnon runkolukko. Vaijereilla renkaat kiinni runkoon ja runko kiinni telineeseen. Ei estä, mutta hidastaa sen verran, että varas todennäköisestimieluummin siirtyy helpomman yksilön kimppuun. Lähinnä tärkeää on lukita se oma pyörä paremmin kuin vastaavan arvoinen viereinen pyörä, niin ei ihan ekana lähde kävelemään.
Paras on järeä kaarilukko (>15mm) jolla lukitset pyörän ylhäältä lukkoa lujempaan vastakkeeseen.
Ei helppoa mutta yli 10v on säilynyt Helsingissä.
Hanki joku perus bilteman yosemite. Ihan hyvä peruspyörä joka ei kelpaa varkaille, koska ovat liian halpoja eikä tarpeeksi haluttuja että niitä voisi myydä eteenpäin.
Ei sitä voi estää mutta vaikeuttaa voi. Rungosta kiinni laadukkaalla U lukolla johonkin kiinteään, vaijerilukoilla takarengas kiinni runkoon. Vaijerilukolla ei kannata kiinnittää mitään arvokasta, koska sen pystyy usein vääntämään pienellä jatkovarrella poikki. Kunnon nisteillä on sitten akkukäyttöiset varastetut kulmahiomakoneet mukana kun pyöriä haetaan, siinä ei ole mitää väliä mikä lukko on.
Vierailija kirjoitti:
Useampi mahdollisimman vahva vaijerilukko ja lisäksi kunnon runkolukko. Vaijereilla renkaat kiinni runkoon ja runko kiinni telineeseen. Ei estä, mutta hidastaa sen verran, että varas todennäköisestimieluummin siirtyy helpomman yksilön kimppuun. Lähinnä tärkeää on lukita se oma pyörä paremmin kuin vastaavan arvoinen viereinen pyörä, niin ei ihan ekana lähde kävelemään.
"Vaijerit" on vitsi ammattilaiselle, nipsnaps sekunnissa. Renkaita ei kukaan varasta, ne pysyvät kiekoissa. "Teline"kin on melkein aina vitsi, niksnaks sekunneissa, tai työkaluilla äänettömästi (mutterit ja kuusiokolot).
Lapsi opiskelee Vaasassa ja jo kaksi pyörää viety. Eka pyörä vietiin lukittuna 2 kaarilukolla ja runkolukolla lukitusta pyörävarastosta tusinan muun pyörän kanssa eikä poliisi tietenkään tutkinut asiaa mitenkään. Sanoivat vaan että selvästi tilaustyö ja pyörät on jo matkalla Baltiaan, mitään ei voi eikä kannata tehdä.
Toka pyörä vietiin TELINEINEEN PÄIVINEEN ja pari muuta pyörää samalla lapsen kesätyöpaikan pihasta. Valvontakameran suttaisesta kuvasta näkee kun huppupäiset heput nostaa koko telineen pyörineen pakettiautoon jossa oli kaikkee muuta kuin omat rekkarit ja kyrvaa pois paikalta. Sitäkään poliisit eivät tutkineet koska "Ei kannata kun ei niitä takaisin saada, ilmoittakaa vakuutusyhtiöön".
Ei mitenkään. Työkalut on niin hyviä nykyään että sekunneissa auki oli kiinni miten tahansa.
Mulla oli jäänyt pyörä viikoksi vahingossa auki kotipihan pyörätelineeseen, ei ollut kenellekään kelvannut.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi estää mutta vaikeuttaa voi. Rungosta kiinni laadukkaalla U lukolla johonkin kiinteään, vaijerilukoilla takarengas kiinni runkoon. Vaijerilukolla ei kannata kiinnittää mitään arvokasta, koska sen pystyy usein vääntämään pienellä jatkovarrella poikki. Kunnon nisteillä on sitten akkukäyttöiset varastetut kulmahiomakoneet mukana kun pyöriä haetaan, siinä ei ole mitää väliä mikä lukko on.
Kyllä sitä u-lukkoa joutuu jonkin aikaa rälläköimään, jos aikoo sillä lukitun pyörän varastaa. Saattaa herättää vähän huomiota.
Satulaako se nuuskija nuuski siellä lähikaupalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi estää mutta vaikeuttaa voi. Rungosta kiinni laadukkaalla U lukolla johonkin kiinteään, vaijerilukoilla takarengas kiinni runkoon. Vaijerilukolla ei kannata kiinnittää mitään arvokasta, koska sen pystyy usein vääntämään pienellä jatkovarrella poikki. Kunnon nisteillä on sitten akkukäyttöiset varastetut kulmahiomakoneet mukana kun pyöriä haetaan, siinä ei ole mitää väliä mikä lukko on.
Kyllä sitä u-lukkoa joutuu jonkin aikaa rälläköimään, jos aikoo sillä lukitun pyörän varastaa. Saattaa herättää vähän huomiota.
Maks. 15 sek. olen testannut. Ei kuulu paha ääni.
Lukituksella ohjataan varas valitsemaan toinen pyörä. Miksi hikoilla kun naurettavasti "lukittuja" riittää poimittavaksi.
Kiitos vastauksista. Paras yhdistelmä taitais olla mahdollisimman halpa pyörä ja kallis lukitus, niin ei tarttis jäädä tien päälle. Täytyy tutustua noihin U ja kaarilukkoihin netissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi estää mutta vaikeuttaa voi. Rungosta kiinni laadukkaalla U lukolla johonkin kiinteään, vaijerilukoilla takarengas kiinni runkoon. Vaijerilukolla ei kannata kiinnittää mitään arvokasta, koska sen pystyy usein vääntämään pienellä jatkovarrella poikki. Kunnon nisteillä on sitten akkukäyttöiset varastetut kulmahiomakoneet mukana kun pyöriä haetaan, siinä ei ole mitää väliä mikä lukko on.
Kyllä sitä u-lukkoa joutuu jonkin aikaa rälläköimään, jos aikoo sillä lukitun pyörän varastaa. Saattaa herättää vähän huomiota.
Maks. 15 sek. olen testannut. Ei kuulu paha ääni.
Minkä merkkinen ja mallinen lukko kesti 15 s?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Paras yhdistelmä taitais olla mahdollisimman halpa pyörä ja kallis lukitus, niin ei tarttis jäädä tien päälle. Täytyy tutustua noihin U ja kaarilukkoihin netissä.
Siinä voi käydä niin kuin Pekka Puupäälle (sarjakuvassa). Kun osti ison ja hyvän lukon, niin varkaat särkivät pyörän ja varastivat lukon.
Vierailija kirjoitti:
Satulaako se nuuskija nuuski siellä lähikaupalla?
Etkö ole kuullut satuloiden menkkanuuskijoista? Yleinen riesa nykyään.
Tampereesta enntiedä mutta Helsingissä varastetaan kaikki mahdollinen. Pyörät erikseen, satula, ohjaustanko jne jne. Olen nähnyt hienosti lukittuja pyöriä, joista kaikki viety, ranko vain tallella.