Äitini on kai alkoholisti, miten autan
Itse hän sanoo ettei ole, minusta on. Joka päivä väh. 1/2 pulloa viiniä, ja pari-kolme siideriä. Viikonloppuna satunnaisesti enemmän, sairaslomalla on selkänsä takia. Miten ja kuinka autan, voiko viedä väkisin hoitoon, tänäänkin kävin siellä. Sotkuista ja likaista, laskut maksamatta. Pyykkiä , jääkaapissa vain valot, onko jokin tukipuhelun tms. ? vinkkei
Kommentit (3)
Itselläni kokemusta "vain" lääkeriippuvaisesta äidistä, mutta taitaa olla ihan samoin kaikkien riippuvuuksien kanssa.
Toki voit (kerran) osoittaa olevasi huolissasi ja sanoa mielipiteesi, mutta jätä asia sitten siihen. Muuten voit yrittää käydä "normaalisti" kylässä jos jaksat, mutta tosiaan muuten et voi auttaa. Voit tietysti sanoa että voit tulla tueksi mukaan esim. A-klinikalle äitisi kanssa mikäli hän sellaiseen päätökseen tulee, mutta ei muuta..
Äitisi on aikuinen ihminen ja tekee omat valintansa. KUKAAN muu ei voi häntä ja hänen tapojaan muuttaa kuin hän itse. Jos hyppäät "auttamisen suohon" pilaat vain oman elämäsi, valitettavasti..
Jaksamista!
Älä edes yritä auttaa. Juoppo jos on, pilaa sinunkin elämäsi!
Päätös on äitisi, hän voi juoda tai olla juomatta, mutta sinä et voi siihen vaikuttaa.
Yritä hänen vain antaa olla, tiedän ettei ole helppoa mutta yritä.
Mä kävin kerran semmoisessa Al-Anon tapaamisessa. Ei ollut mun juttu, mutta moni on oikeasti saanut sieltä vertaistukea.
Itselle tärkein opittava ja itseä helpottava asia on ollut oppia omat rajansa. Vain toinen alkoholistiäidin lapsi voi ymmärtää kuinka vaikeata se on.
T: Juopon tytär