Miksi jotkut äiti-ihmiset kutsuvat kylään ja sitten olettavat, että sinkkuihminen voi tulla mihin kellon aikaan hyvänsä
Olen törmännyt useimpiin tällaisiin, ja tilanne on nimenomaan muuttunut sitten, kun on lapsi saatu.
Äiti-ihminen: "Mikä päivä voisit tulla kylään? Olisi kiva nähdä."
Lapseton: "No käykö ensi viikolla? Mikä päivä kävisi?"
Äiti-ihminen: "Mites tiistai käykö"
Lapseton: "Käy kyllä".
Äiti-ihminen: "Sovitaan aika myöhemmin".
Kunnes luvattu tiistai koittaa, ja sitten äiti-ihminen lupaa ilmoittaa, kun lapsi on herännyt päiväunilta/syönyt/neuvolassa/mitä vaan. Ei osaa sanoa tarkkaa kellon aikaa. Sitten lapseton ihminen odottelee ja päivystelee, kun ei oikein mitään kummempaakaan voi tehdä. Tunnit kuluvat, eikä äiti-ihminen ilmoittele.
Sitten ilmoittaa jonkun ajan, ja olettaa, että myös lapsettomalle käy se. Joskus hyvässä lykyssä äiti-ihminen saattaa sanoa, että kahdelta. Kun kello lyö varttia vaille kaksi, saattaa tulla whatsapp-viesti, että "Hei tuu kuitenkin vasta klo 16:30 kun lapsi tekeekin nyt sitä tai tätä".
En yleistä tätä kaikkiin, mutta olen huomannut todella monia tällaisia tapauksia. Miksi jotkut tekevät niin? Oletteko törmänneet samaan?
Kommentit (32)
Nää on näitä hurahtaneita. Minun ystävistäni osa on tällaisia, jotka luulevat muiden ajattelevan myös että heidän kullannuppunsa on maailman keskipiste. Lähetellään kymmeniä kuvia lapsesta päivittäin, puhutaan vain lapsesta, eletään kaikessa lapsen ehdoilla, lapsi määrää kaikesta. Väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Tätä se on myös minun tutuilla. Minkä ikäisiä lasten pitää olla, että tämä jää pois?
Ei ole lapsista kiinni. Ihmisten roikottaminen on narskujen käsikirjan alkeissa. Toisten ajan haaskaamisesta saa jotain valtakiksejä
Olen neljän lapsen äiti, ja onhan tuo tosi itsekästä ja epäkohteliasta äidiltä. Ei ne lapset mitään pommeja ole, joita pitää varoen käsitellä. Lapset elävät ihan muun elämän mukaan. Jos lapsi on hereillä, kun vieras tulee, niin sitten lapsi on siinä ja hoivataan lasta juttelun lomassa. Kun lapsen pitää nukahtaa, lähdetään vaikka yhdessä pienelle kävelylle jne.
Eihän isossa lapsiperheessäkään koko maailma pysähdy jonkun pikkulapsen rytmin takia. Usein nuo hankalimmat ovatkin yhden lapsen vanhempia, jotka eivät osaa ottaa rennosti. Eikä se liity lapsen vaivoihin. Voihan se neljäskin lapsi olla herkkä tai koliikkivauva, ja silti sen on opittava elämään perheen keskellä. Ja kyllä ne oppivat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Siksi, koska perheissä, joissa on pieniä lapsia, on rankkaa. Esimerkiksi kiukkuinen, nukkumaton lapsi tai lapsen 2 tunnin nukutusaika päiväunille on ihan arkea, niinkuin on erittäin vajavaiset yöunetkin, useamman vuoden ajan.
Äiti kenties haluaisi järjestää asiat niin, että pystyisi myös vieraansa kanssa keskustelemaan tms. eikä vahtia tai nukuttaa kiukkuilevaa lasta.Mutta jos "sinkkuna" sitten et pääse johonkin aikaan, niin selvä, älä sitten pääse. Ilmoita se, ja bonuksena voit toki vielä kertoa, ettei haittaa ollenkaan, jos samaan aikaan, kun sinä saavuy, lapsi sattuisi olemaan syömässä, potalla, äiti on häntä nukuttamassa tms. Voit mielelläsi auttaa hoitohommissa. Etköhän näin ole tervetullut melkein mihin aikaan hyvänsä.
Ei ole rankkaa, on itse valittua lapsiperhe-elämää
Terveisin joustava yh-äiti
Oot kyllä aika tossukka. Kaikki lapsettomat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Siksi, koska perheissä, joissa on pieniä lapsia, on rankkaa. Esimerkiksi kiukkuinen, nukkumaton lapsi tai lapsen 2 tunnin nukutusaika päiväunille on ihan arkea, niinkuin on erittäin vajavaiset yöunetkin, useamman vuoden ajan.
Äiti kenties haluaisi järjestää asiat niin, että pystyisi myös vieraansa kanssa keskustelemaan tms. eikä vahtia tai nukuttaa kiukkuilevaa lasta.Mutta jos "sinkkuna" sitten et pääse johonkin aikaan, niin selvä, älä sitten pääse. Ilmoita se, ja bonuksena voit toki vielä kertoa, ettei haittaa ollenkaan, jos samaan aikaan, kun sinä saavuy, lapsi sattuisi olemaan syömässä, potalla, äiti on häntä nukuttamassa tms. Voit mielelläsi auttaa hoitohommissa. Etköhän näin ole tervetullut melkein mihin aikaan hyvänsä.
Ei ole rankkaa, on itse valittua lapsiperhe-elämää
Terveisin joustava yh-äiti
Itsevalittu elämänvaiheko ei voi olla rankkaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti ei osaa hallita elämäänsä, niin sitten jää näkemättä.
Joo joo, lapsen voi jättää yksin.
Älä mene ystävälle, kutsu hänet joko luoksesi tai jonnekin vaikka leffaan, joka alkaa määrättyyn aikaan. Hän tulee sitten jos tulee. Tai sovit museoon, jos äiti-ihminen ei tule, katsot sen näyttelyn ja jos hän sinne joskus pyyhältää, kerrot katsoneesi jo näyttelyn ja meneväsi museon kahvioon viinille tai kahville. Hän liittyy seuraan sitten kun kerkeää.
En ole koskaan törmännyt.
Itselläni kaksi lasta ja aina ollaan menty ja meille tultu, kuten ollaan sovittu ennakkoon. Itselleni eikä ystävilleni ole myöskään ollut mikään ongelma, että sitä vierailua kyllä sitten rytmitti syötöt, unet, vaipanvaihdot yms. Mutta tämän nyt normaalit ihmiset ymmärtää. Meillä on saanut olla myös kun lapsi nukkuu, mutta huutaa ei silloin tarvitse. Normaali puhe sopi kyllä.
En ole kuullut tuollaista. Ihme mamma. Muita ei pompoteta.
Keskustelussa alkaa haista lapsettomien kauna sitä kohtaan, että he eivät olekaan enää entisten ystäviensä elämän keskipisteitä.
Lapset niitä eittämättä aikansa ovat, ja sille ette mahda mitään.
Äiti sopikoon isän kanssa säännöllisen päivän, jolloin isä pitää lasta ja äiti pääsee kavereidensa kanssa jonnekin. Ja tietenkin vastavuoroisesti myös isä pääsee sitten omien kavereidensa kanssa joskus muulloin jonnekin.