Ethän tee tätä virhettä juhlatarjoilujen kanssa - ekan kerran jäi nälkä!
Osallistuin viikonloppuna sukulaiseni syntymäpäiväjuhliin, joissa oli vieraana parikymmentä ihmistä (aikuisia ja lapsia). Iso osa vieraista oli tullut muutaman tunnin ajomatkan päästä eli ei ollut vartin kotimatka juhlista. Ekan kerran jouduin kotimatkalla poikkeamaan hampurilaisella, sillä hutera olo ja nälkä jäi, kun suolaista tarjottavaa ei ollut.
Juhlapaikassa oli todella kuuma helteen takia, joten suolainen syötävä olisi ollut tarpeen. Sen sijaan juhlissa tarjoilut olivat käytännössä pelkkää makeaa: kakkuja oli useampia, lisäksi pullaa, muffinsseja, keksejä, montaa eri sorttia karkkeja yms. Hedelmiä oli yksi kulhollinen, joka loppui tuolla vierasmäärällä ennen kuin kaikki ehtivät hakea syötävää. Käytännössä ainoa suolainen syötävä oli karjalanpiirakat, joita oli parille kymmenelle juhlavieraalle varattu 7 kpl. Nämä olivat tietenkin loppuneet heti alkuunsa. Ei tietenkään kaikkea tarjottavaa voi olla jokaiselle vieraalle isoa määrää, mutta yksi karjalanpiirakka per vieras olisi ollut jotain, kun muuta suolaista tarjottavaa ei ollut. Tyhjää vatsaa en viitsinyt täyttää sokerisilla herkuilla, joten söin siivun pullaa kahvin kanssa.
Suosittelen: jos järjestät juhlat, niin laitathan tarjolle myös suolaista syötävää, varsinkin näin helteellä. Tämä on tärkeää varsinkin, jos juhlissa on vanhuksia tai pieniä lapsia, joita helle erityisesti rasittaa. Ei tarvitse olla mitään "ihmeellistä", voileivät/pasteijat/piirakka/kotitekoinen pizza tms käy hyvin. Harva oikeasti haluaa syödä pelkkää makeaa juhlissa, varsinkin jos on tullut pidemmän matkan päästä.
Kommentit (704)
Tää kakunmussutus on joku outo suomalainen (tai länsimaalainen) tapa. Olen ollut afrikkalaisissa juhlissa täällä Suomessa ja siellä oli mahtavat tarjottavat. Erilaisia suolaisia ruokalajeja isoissa vuoissa, joista jokainen sai koota oman lautasen. Lisäksi viiniä, siideriä, olutta, limua ym ja jotain jälkkäriä. Kyllä jaksoi juhlia myöhään yöhön. Ja nämä olivat muistaakseni ristiäiset :D
Ap:lle jäi nälkä vaikka oli syönyt kotona ennen lähtöä?
Lounas-kahvipöytä-Mäkki kaikki kuuden tunnin sisällä. Ei pitäisi nälkä vaivata.
Olen joskus järjestänyt juhlia jonkun kanssa ja hän tahtoi pelkästään makeita tarjottavia. Itse päätin sitten tehdä vastapainoksi vain suolaista. Ruokaisaa salaattia, valkosipulipatonkia, antipastotyylistä naposteltavaa. Sekä suolainen että makea kelpasivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ennen koronaa pieni tilaisuus, jossa oli maksullinen buffet (ei siis mitkään juhlat tai kutsut vaan näyttely tyyliin avoimet puutarhat). Olimme varanneet tarjottavaksi kahvia, teetä, mehua, vettä sekä kahta suolaista ja kahta makeaa syötävää. HInta oli sama, ottipa makeaa vai suolaista ja melkein kaikki ottivat makeaa. Suolaisesta todettiin, että näyttääpä hyvältä, mutta kun syötiin päivällä kunnolla, niin nyt ei tee mieli.
On täytynyt näyttää erittäin epämääräiseltä. En mäkään uskaltaisi maistaa.
Onhan ne pitopalvelun tuotteet aina vähän epäilyttäviä, mutta näissä oli valmistaneen yrityksen nimi selkeästi esillä eli kai siihen edes voi luottaa? Vai onko niin, että kahvin kanssa pala kakkua maistuu paremmin kuin fetapiirakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis siellä oli tuollainen ruokatarjoilu? Vai oliko sittenkin niin, että oli kutsuttu synttäreikahville eli oletettu vieraiden ymmärtävän, että nyt ei tulla syömään vaan kakkukahville.
kuka tarjoaa kakkukahveilla pelkkää makeaa?
Minä. Kakkukahvit ovat herkutteluhetki, ruokajuhlat sitten erikseen.
Ok. Otan sitten pelkän kahvin. En yhtään pidä makeasta, kaikki herkkunikin ovat suolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Tää kakunmussutus on joku outo suomalainen (tai länsimaalainen) tapa. Olen ollut afrikkalaisissa juhlissa täällä Suomessa ja siellä oli mahtavat tarjottavat. Erilaisia suolaisia ruokalajeja isoissa vuoissa, joista jokainen sai koota oman lautasen. Lisäksi viiniä, siideriä, olutta, limua ym ja jotain jälkkäriä. Kyllä jaksoi juhlia myöhään yöhön. Ja nämä olivat muistaakseni ristiäiset :D
Kannattaa muistaa, että tuonkin tarjoilun me länsimaalaiset kustansimme nälänhätää kärsiville afrikkalaisille kehitysapuna. Monestiko olet ollut siellä esim. 70v-juhlissa?
Vierailija kirjoitti:
Sanoit että koko reissuun meni 6 tuntia.
Söit ennen matkaan lähtöä. Sitten kerrot ettet halunnut täyttää tyhjää vatsaa makealla. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Muutamassa tunnissa kerkiää vatsa tyhjentymään niin että sinne mahtuu pala kakkua ja ehkä vähän jotain muuta. Ja jos on oikeasti nälkä niin ihminen syö mitä vain on tarjolla.
Tuskin tarkoitti että vatsa olisi ollut täynnä. Pahalta se tuntuu vetää tyhjään mahaan pelkkä makeaa. Minulla ainakin tulee etova olo makeasta, jos ei muuta saa
Vierailija kirjoitti:
Todella moni täällä ketjussa kitisee aloittajan olevan väärässä, mutta aloitus on saanut tähän mennessä yli 150 yläpeukkua eli aika moni on samaa mieltä. Suurin osa siis toivoo juhliin myös suolaista syötävää.
Mä myös ihmettelen, miksi tämä on kääntynyt jankuttamiseksi siitä, kuinka monta tuntia kestää ilman suolaa tai syömättä. Mitä väliä?
Itse en niin välitä makeasta, ja kahvitilaisuuksissa valitsen aina mieluummin voileivän tai pasteijan, jos niitä on tarjolla. Kokemukseni mukaan niin tekevät muutkin, sillä tarjoan aina myös suolaista, ja sitä menee aina enemmän kuin makeaa. Miksi en laittaisi esille tarjottavaa, josta vieraani pitävät?
Vierailija kirjoitti:
Jos kutsu on KAKKUkahveille, ei todellakaan tarvitse olla suolaista tarjolla. Turha valittaa emännästä/isännästä, jos itsellä on etiketin tuntemus olematon.
Teillä sitten ilmeisesti kutsutaan KAKKUkahveille. Näinkö se etiketti sanoo, että kutsussa pitää kertoa tarjottavat? Mun tuttavapiirissä kutsutaan syntymäpäiville, rippijuhliin, valmistujaisiin jne. Mitä moukkia me olemmekaan 😉
Jos ajeluttaa ihmiset varta vasten jonnekin hornankuuseen, niin ruokaahan ne tarvitsevat, oli sitten synttärit, häät tai hautajaiset. Maksaa ne matkatkin, että voi sitä nyt kutsuja puolestaan vaikka ostaa valmiin piirakkapohjan ja täyttää sen jollain. Tosiaan valmiit pasteijatkaan ei liikoja maksa. Kysythän ruokavaliot myös.
Sitten jos mennään katsomaan jotain vanhusta, sairasta tai uutta vauvaa, niin käydään huoltsikalla matkalla syömässä ja viedään pullaa tai kakkua tuliaisina. Taas kaverikokoontumisissa voi pitää nyyttärit, mutta silloinkin pilaantuvat tarjottavat jäävät sille jolla on jääkaappi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ennen koronaa pieni tilaisuus, jossa oli maksullinen buffet (ei siis mitkään juhlat tai kutsut vaan näyttely tyyliin avoimet puutarhat). Olimme varanneet tarjottavaksi kahvia, teetä, mehua, vettä sekä kahta suolaista ja kahta makeaa syötävää. HInta oli sama, ottipa makeaa vai suolaista ja melkein kaikki ottivat makeaa. Suolaisesta todettiin, että näyttääpä hyvältä, mutta kun syötiin päivällä kunnolla, niin nyt ei tee mieli.
On täytynyt näyttää erittäin epämääräiseltä. En mäkään uskaltaisi maistaa.
Onhan ne pitopalvelun tuotteet aina vähän epäilyttäviä, mutta näissä oli valmistaneen yrityksen nimi selkeästi esillä eli kai siihen edes voi luottaa? Vai onko niin, että kahvin kanssa pala kakkua maistuu paremmin kuin fetapiirakka?
Kenelle mitenkin. Minä valitsisin fetapiirakan.
Minusta on outoa että syntymäpäiväjuhliin mennään vatsa tyhjänä. Oma olettamus on että sankaria juhlitaan kakuilla ym. eikä lihasopalla. Olen ollut hautajaisissa jossa oli lihasoppatarjoilu plus tietenkin makeat. Jotkut on laittaneet juhliin voileipäkakun mutta ei sekään suolainen ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajeluttaa ihmiset varta vasten jonnekin hornankuuseen, niin ruokaahan ne tarvitsevat, oli sitten synttärit, häät tai hautajaiset. Maksaa ne matkatkin, että voi sitä nyt kutsuja puolestaan vaikka ostaa valmiin piirakkapohjan ja täyttää sen jollain. Tosiaan valmiit pasteijatkaan ei liikoja maksa. Kysythän ruokavaliot myös.
Sitten jos mennään katsomaan jotain vanhusta, sairasta tai uutta vauvaa, niin käydään huoltsikalla matkalla syömässä ja viedään pullaa tai kakkua tuliaisina. Taas kaverikokoontumisissa voi pitää nyyttärit, mutta silloinkin pilaantuvat tarjottavat jäävät sille jolla on jääkaappi.
Tai ehkä se vieras asuu hornankuusessa.
Jos kutsutaan synttärikahveille, niin ei luvassa ole kenellekään suolaista saati kunnon ruokaa, sehän on päivänselvä juttu.
On oma vika, jos ei järjestä omaa syömistään sopivaan aikaan ennen visiittiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijap kirjoitti:
Sanoit että koko reissuun meni 6 tuntia.
Söit ennen matkaan lähtöä. Sitten kerrot ettet halunnut täyttää tyhjää vatsaa makealla. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Muutamassa tunnissa kerkiää vatsa tyhjentymään niin että sinne mahtuu pala kakkua ja ehkä vähän jotain muuta. Ja jos on oikeasti nälkä niin ihminen syö mitä vain on tarjolla.Tuskin tarkoitti että vatsa olisi ollut täynnä. Pahalta se tuntuu vetää tyhjään mahaan pelkkä makeaa. Minulla ainakin tulee etova olo makeasta, jos ei muuta saa
Ei ole kutsujan vika, jos vieraat tulee kakkukahveille tyhjällä mahalla. Fiksu ihminen ei mene kahvipöytään kiljuvan nälän kanssa
Meillä on lasten syntymäpäiväjuhlia viidet vuodessa, ja teen aina enemmän suolaisia kuin makeita tarjottavia.
Suolaisia uppoaa aina enemmän, joten mielestäni on hyvä varautua, että jokainen vieras saa niitä yhtä paljon.
Tarjoiluiden ei todellakaan tarvitse olla kummoisia, esim. pari pellillistä piirakkaa valmistuvat edullisesti ja pienellä vaivalla, siihen kylkeen yksi pienempi erityisruokavaliopiiras.
Voileivät tai pienet, muotilla tehdyt palat tekevät myös hyvin kauppansa.
Myös suolainen juustokakku on helppo, mutta näyttävä.
Itse tykkään tehdä tarjoilut helpolla ja edullisesti, jotta niitä saa runsaasti. Itseäni ainakaan ei yhtään haittaa, jos esim. piirakkaa jää yli. Lopun voi herkutella iltapalaksi, tai pakastaa tulevia kahvihetkiä varten.
Kakkukahveilla ei syödä ruokaa. Olisit käynyt tullessa jossakin syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että tuonkin tarjoilun me länsimaalaiset kustansimme nälänhätää kärsiville afrikkalaisille kehitysapuna. Monestiko olet ollut siellä esim. 70v-juhlissa?
Anteeksi nyt vaan, mutta kaikki nämä afrikkalaiset tuttuni käyvät töissä ja maksavat veroja Suomeen.
Oho, menipä tunteisiin.