Kun tuntuu kuin olisi raskaana, mutta ei ole? Kasvain?
Kokemuksia tai muuten vain ajatuksia, mikä voisi olla, kun maha näyttää ja tuntuu kuin olisin raskaana. Istuminen alkaa sattua pian alaselkään, polttelee ja painaa lantiota. Vasemman munasarjan kohdalta tuntuu kuin se usein jotenkin olisi "puristuksissa" tai kiertyisi runttuun ja sattuu, kun esim. kumarrun, menen kyykkyyn tai istun. Usein en pysty pitkään istumaan, pitää nousta. Joskus täytyy ihan laittaa pitkäkseen kyljelleen kuten raskausaikana (7v sitten, olen nyt 39v), kun tuntuu kuin "vauva painaisi ylävatsassa" silloin ihan lopussa.
Työterveyslääkäri ei noteerannut näitä oikein mitenkään. Pari vuotta sitten gyne ultrasi ja vatsakin ultrattiin, olivat ok. Oireilua oli jo silloin.
Voiko tämä olla vain painosta johtuvaa? Vai voiko olla esim. joku kasvain kasvanut mahassa tai jossain munasarjassa / sisuksissa?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pcos ja välillä tuollainen olo. Googlaa se ruokavalio mikä siihen auttaa. Se voi auttaa ainakin vähän.
Tää mulla oli muuten ennen raskautta, mutta mystisesti se oli hävinnyt lopulta. Yritettiin monta vuotta lasta ja hoitoihin en halunnut. Mulla oli just kaikkea ns. kikkakolmosta ruokavalion ja lisäravinteiden suhteen käytössä, kun yritin luonnollisesti tasapainottaa hormoneitani ja hoitaa just tota pois. Jotenkin se sit vaan meni pois. Silloin 2v ultrassa gyne totesikin, että ei edelleenkään merkkiäkään enää pcos:stä. Paitsi tää tukala olo, mitä ei ennen ikinä ollut...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysta, myooma, joku muu?
Kuinka nopeasti ne voi tulla? Näitä oon kans miettinyt?
Onko sulla elintavat kunnossa? liikunta,ruokavalio,paino yms.
Minulla oli isot kystat ja ne näkyivät kyllä ultrassa. Vatsa oli iso, laihdutus ei auttanut siihen. Olo tuntui täydeltä. Eipä siihen muu auttanut kuin leikkaus.
Kipikipi ultraan. On myös ilman lääkärin lähetettä kuvaavia, jos lääkäri ei lähetettä kirjoita.
Esimerkkinä minä: ihmettelin, kun ei vatsa pienene, kasvaa vaan dieetistä huolimatta.
Havahduin siihen, kun ystäväni huolestui kun vähään aikaan ei nähty.
Eli ultrasta paperin kanssa päivystykseen, vatsassa runsaasti ascites- nestettä. Eli munasarjasyöpähän sieltä löytyi. Leikkauksessa saatiin kasvain hyvin pois, syöpähoidot ja lääkitys.
Syksyllä tulee kolme vuotta diagnoosista. Nyt elän tätä päivää, en miettiä tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Kipikipi ultraan. On myös ilman lääkärin lähetettä kuvaavia, jos lääkäri ei lähetettä kirjoita.
Esimerkkinä minä: ihmettelin, kun ei vatsa pienene, kasvaa vaan dieetistä huolimatta.
Havahduin siihen, kun ystäväni huolestui kun vähään aikaan ei nähty.Eli ultrasta paperin kanssa päivystykseen, vatsassa runsaasti ascites- nestettä. Eli munasarjasyöpähän sieltä löytyi. Leikkauksessa saatiin kasvain hyvin pois, syöpähoidot ja lääkitys.
Syksyllä tulee kolme vuotta diagnoosista. Nyt elän tätä päivää, en miettiä tulevaa.
Askites eli vesivatsa on yleistä myös alkoholisteilla. Kaikilla maksakirroosia sairastavilla on askites.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Havahduin siihen, kun ystäväni huolestui kun vähään aikaan ei nähty.Eli ultrasta paperin kanssa päivystykseen, vatsassa runsaasti ascites- nestettä. Eli munasarjasyöpähän sieltä löytyi. Leikkauksessa saatiin kasvain hyvin pois, syöpähoidot ja lääkitys.
Askites eli vesivatsa on yleistä myös alkoholisteilla. Kaikilla maksakirroosia sairastavilla on askites.
Alkoholia en juo ollenkaan, enkä ole juonut yli 15 vuoteen. Sitä ennenkin täysikäisyyden kieppeillä meni tosi vähän ja harvoin, oikeasti. Meillä suvussa alkoholismia ja kaksi henkilöä suvusta kuollutkin sen takia. Mun ei todellakaan tee mieli. Mä olen suvun "musta lammas" siksi kun en juo eli se "ilonpilaaja" sukujuhlissa -enkä enää olekaan suvun kans tekemisissä, ensisijassa lapseni turvaksi.
Elintavat voisi olla tosin muutoin paremmat. :´-( Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen oli lääkitys tauolla muutama vuosi sitten -se oli tyhmä kokeilu, kun kyllästyin lääkäreiden epäilyihin. Tuntui, että se muutaman kuukauden lakkautus romutti mut entisestään ja paino nousi 20kg sinä aikana. Plus alkoi just nää ongelmat. Jalkakipuja ollut myös pahoina ja siksi liikunta jäänyt vähälle. Jostain syystä kyllä töissä jotenkin pärjään ja tuntuukin, että se on se mikä pitää mut onneksi jotenkin fyysisessä kunnossa edes jollain tasolla. Nyt kesälomalla olen jotenkin ihan romu ja odotan vain töihin pääsyä... Vaikka henkisesti kaipaisin lepoa töistä, mun kroppa vaatii sinne. Tää on jotenkin kaikkineen ihan absurdi tilanne. Töissä ei kukaan uskoisi, että kotona olen kuin vanhainkotimummo. Enkä itsekään oikein ymmärrä, miksi menen jotenkin niin huonoon kuntoon vapaalla.
Ruokapuolikin voisi olla parempi. Kun en oikein enää edes syö mitään. Eilen söin pari voileipää. Tiedän joo, kroppa tarvisi ruokaa ja menee säästöliekille ja laihtuminen entisestään vaikeutuu. Sehän tässä onkin myös kun iskee päälle vanha syömättömyys, jolla oireilin teininä kouluaikoina koulukiusauksen takia.
Sori, tuli pitkä avautuminen. :D <3 Ahdistaa vaan nää kivut ja kun ei saa apua. Lääkäriin kun menen, niin onnistun kai vaikuttaan jotenkin tosi terveeltä. En tiedä itkiskö vai nauraisko...
Voiko syöpä olla joskus jotenkin piilossa joillain?
Ainahan se ei niillä perus vatsan tai munasarjojen ultrilla kai näy?
Tai voiko olla, että jossain kohtaa ei näy vielä ultrassa, mutta jonkin ajan kuluttua näkyisi?
Kuinka nopeaan voivat kehittyä, jotta alkaa näkyä ultrassa?
Kyllä nyt varmasti joissain labroissa näkyy, jos jotain poikkeavaa on (syöpä).
Mulla kysta tekee tuollaista kipua. Pahin kipu siinä vaiheessa kun puhkeaa, mutta helpottaa kun erite vuotaa pois. Tästä ei ole pitkä aika kun viimeksi kysta puhkesi, mutta ihmettelin miten edelleen painon tunnetta vyötärön seudulla. Ultrassa sitten kävi ilmi, että kysta ollut sen verran suurikokoinen, että verta oli jäänyt vielä lantioon. Nyt jo helpottamaan päin.
Mulla siis kysta tulee lähes aina samaan kohtaan munasarjaa ja myöhemmin sitten puhkeaa.
Minkälaista ultraa pitäisi pyytää? Vatsan, munasarjojen vai mitä?
Entä labrat, mitä olisi hyvä ottaa?
Kysyn siksi, jos täytyy mennä vaikka ilman lähetettä, jos ei lääkäri laita.
Siis Ap onko sulla ihan koko ajan päällä tuo olo? Vai vaihteleeko kuukautiskierron mukaan? Itselläni tuli myös tuota oloa vähän alle nelikymppisenä. Premenopaussioireita. Siis esim. ennen ovulaatiota/ovulaation aikaan ja ennen kuukautisia/kuukautisten aikaan. Kuussa ei monta oireetonta päivää jäänyt.
Oikeesti!? Tänne tullaan kyselemään vaikka saattaa olla vakavakin juttu kyseessä!?
Mulla on pcos ja välillä tuollainen olo. Googlaa se ruokavalio mikä siihen auttaa. Se voi auttaa ainakin vähän.