Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muiden kommentit vanhemmuudesta

Vierailija
02.07.2022 |

Nyt tulee väsymyksen keskeltä sekavaa avautumista. Olen 11 kk ikäisen lapsen äiti ja alan olla loppu ihmisten neuvoihin, kommentointiin ja näpäytykseen liittyen tapaani olla äiti. Kommentit tulevat nimenomaan aina minulle ja aina minä olen tehnyt väärin, ja ne esitetään, kun mies ei ole paikalla.

Lapsemme on erityisherkkä ja meillä on neuvolasta ohjeita siihen, miten tukea hänen kasvuaan ja kehitystään. Pidän lasta sylissä niin paljon kuin haluaa ja nukumme perhepedissä. Tästä tosin neuvolassa sanottiin, että pitäisi nukkua omassa sängyssä.

Lapsi ollut todella herkkä syntymästään asti, mutta läheisten mielestä vika on minussa. En saisi pitää sylissä, en lohduttaa itkevää vaan pitäisi antaa itkeä ja pärjätä itse. Lapsi pelkää uusia ihmisiä ja tilanteita ja olen tehnyt niin, että saa sylistäni katsoa ja tutustua ensi rauhassa. Sitten vieraan tai esim mummin syliin, jos haluaa. Mummoa nähnyt 4x ja hänen kanssaan tosi paha tilanne minulla. Mummon mielestä pitäisi antaa itkevä Lapsi hänelle ja olen omistushaluinen hullu, kun en näin ole tehnyt.

Vauvan unirytmi on toinen mistä valitetaan. Pidämme sen aika täsmällisenä, koska pienikin rytmin muutos sekoittaa monen päivän unet. Mummon mielestä lapsen ei tarvitse nukkua päiväunia. Ja jokaisen sukulaiseni mielestä yliväsynyt ja kierroksilla käyvä vauva on "tyytyväinen ja pirteä" ja minä huono äiti, kun haluan nukuttaa.

Imetys olisi pitänyt lopettaa jo 3 kk kohdalla monen mielestä. Neuvolakin painostanut lopettamaan 6 kk iästä asti, enkä haluaisi. Oikeastaan jo aiemmin koitti painostaa korvikkeelle, vaikka vauva kasvanut hyvin.

Tässä vain osa, en jaksa ja osaa nyt kertoa enempää. Jotenkin vain ahdistaa, kun muut tietävät aina paremmin ja minä äitinä olen väärässä. Äitiyden muotti on jotenkin tosi kapea ja en vain mahdu siihen oikeanlaiseen äitiyteen.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sullekin ongelmat.

Vierailija
2/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, tuo on varmasti raskasta. Et ole huono äiti vaan haluat lapsesi parasta. Etenkin neuvolan painostukset kuulostavat hulluilta, voisit ehkä pyytää terkkarin vaihtoa? Ja tottakai 11 kk tarvitsee päiväunet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaistukea mummoasiaan voisit saada täällä olevasta ketjusta nimeltä vauvan tehtävä hoitaa isoäitiä?

Vierailija
4/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ihme suorittamista. Ota rennommin.

Vierailija
5/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveitä kommentteja ja neuvoja olet saanut!

Uskon, että ne ärsyttää ja väsyttää entisestään. Nyt vaan luot itseesi uskoa, että olet lapsellesi parhain äiti ja teet asiat juuri kuten hyvältä tuntuu ja teidän omalle perheelle parhaiten sopii!

Ehdotan myös neuvolan terkan vaihtamista, kummallisia neuvoja ja painostusta.

Olet hieno tuore äiti ja tiedät kyllä mikä toimii teillä parhaiten! Lapsesi tarvitsee tukeasi nyt ja tulevaisuudessa!

Vierailija
6/6 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa niin erikoista tekstiä, etten tiedä mitä ajatella, voiko tuollaista edes olla, mutta jos on, niin:

Lasta ei oteta väkisin syliin, vaan tämä saa rauhassa tutustua turvallisesta paikasta, vanhemman sylistä.

Kansainvälinen imetyssuositus on kai edelleen 6 kuukautta, mielellään enemmän. Imetysajan pituuteen vaikuttaa myös äidin hyvinvointi.

Tuon ikäisen pitää tietenkin nukkua päiväunet, se on ihan päivänselvä asia. Jos siinä tarkka aikataulu on juuri kyseisen lapsen kohdalla toimivinta, niin siten mennään.

Sitä en tiennyt, että noin pientä voidaan sanoa erityisherkäksi. Pääasia on, että te molemmat vanhemmat vastaatte lapsen tarpeisiin ja autatte elämään tässä maailmassa.