Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teinit yleisesti ottaen näin avuttomia?

Vierailija
02.07.2022 |

18 v sukulainen tuli asumaan meille hetkeksi kun suorittaa erästä kesäkurssia kaupungissamme.
Olen hämmentynyt miten hän ei osaa mitään kotitöitä. Ei ole koskaan käyttänyt pyykinpesukonetta, ei osaa yhtään laittaa ruokaa, ei osannut edes rikkoa kananmunaa taikinaan. Pyysi jopa minua silittämään yhden vaatteensa...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, tuo on avuttomaksi kasvatettu. Tai sit huijaa sua ettei tarttis tehdä mitään?

Vierailija
2/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit osaavat tehdä ihan mitä ikinä he haluavat. Jos ei huvita kotityöt, voi heittäytyä "osaamattomaksi". Osasi hämätä myös ap:ta. Hyvä teini!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niiden kullanmurujen tarvitse tehdä enää mitään kotona, olla vaan puhelimellaan. Katsos se curlingvanhemmuus.. ja sitten ihmetellään niiden avuttomuutta..

Vierailija
4/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvätuloisen kaverin perheessä on käynyt aina siivooja. Teini-ikäiset lapset eivät ole koskaan joutuneet tekemään mitään kotitöitä, koska siivooja hoitaa aina kaiken. Minusta tuo on huono juttu.

Vierailija
5/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun hyvätuloisen kaverin perheessä on käynyt aina siivooja. Teini-ikäiset lapset eivät ole koskaan joutuneet tekemään mitään kotitöitä, koska siivooja hoitaa aina kaiken. Minusta tuo on huono juttu.

Aina on ollut niitä, jotka eivät kotitöidä ole joutuneet tekemään.

Yli 40 vuotta sitten olin ensimmäisessä kesätyössäni, siivoojana. Nuo paikat sai periaatteessa suhteilla, niihin pääsi työntekijöiden lapset. Vakkarit naureskelivat toisella osastolla olevaa kesätyöntekijää, kun olivat joutuneet opettamaan tälle, miten imuroidaan, oli yhden ison pomon lapsi. Ei ollut koskaan joutunut aikaisemmin imuroimaan.

Minä osasin kyllä imuroida, tosin meidän osastolla ei imuria käytetty, meidän osastolla mopattiin jatkuvasti. Lattiankiillotuskoneen käytön jouduin opettelemaan.

Vierailija
6/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin teinit tuntuu olevan tosi laiskoja. Eivät yhtään oma-aloitteisesti edes yritä auttaa. Kamalaa katsottavaa kun vaikka mökillä kasikymppiset vanhukset tiskaa, laittaa ruokaa ja passaa ja teinit valuu sohvalla ruudut kädessä.

Vierailija
7/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin teinit tuntuu olevan tosi laiskoja. Eivät yhtään oma-aloitteisesti edes yritä auttaa. Kamalaa katsottavaa kun vaikka mökillä kasikymppiset vanhukset tiskaa, laittaa ruokaa ja passaa ja teinit valuu sohvalla ruudut kädessä.

Kautta historian aikuiset ovat väheksyneet teinejä.

Ovat oikeasti kateellisia. Me mammat halutaan istua terassilla samalla kun muut laittavat ruokaa ja siivoavat. Teinit vaan ovat tajunneet pääsevänsä kuin koirat veräjästä.

Vierailija
8/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika yleistä. En minäkään osannut aikanaan. Olin 18-vuotias 35 vuotta sitten. Kyllä ne sitten oppii, kun on pakko.

Vierailija
9/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat oikeasti kateellisia. Me mammat halutaan istua terassilla samalla kun muut laittavat ruokaa ja siivoavat. Teinit vaan ovat tajunneet pääsevänsä kuin koirat veräjästä.

Teidän mammojen tehtävä olisi opettaa niitä teinejä osallistumaan yhteisiin töihin, ei istua terassilla kehittelemässä jotain kateusfantasioita.

Vierailija
10/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, kyllä mä teininä autoin mummoani, kun olin kylässä.

Vierailija
11/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän mammojen tehtävä olisi opettaa niitä teinejä osallistumaan yhteisiin töihin, ei istua terassilla kehittelemässä jotain kateusfantasioita.

Jep, en kehtaisi lähettää maailmalle avutonta joten teini saa kotona ja muualla osallistua ja oppia. Ihan kun minutkin opetettiin. Kyllä se esim mummuloissa osallistuu sanomattakin ja lähtee hommiin pyytäessä. Kotona tekee tai kiukkuaa ja tekee. Vaihtoehtona ei ole passaaminen.

Vierailija
12/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some ja "äly"puhelimet. Tuho tulee.

Vierailija
13/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu ihan vanhemmista mitä ovat teineilleen opettaneet. Ainahan sitä on niitä jotka ei vaadi eikä opeta mitään ja eihän ne lapset silloin myöskään opi tekemään.

Vierailija
14/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki, mutta ne on jotka on kodeista joissa vanhemmatkin on lapsen tasolla ja kulkevat ympäriinsä kännykkä naamaan liimattuna.

Vierailija
15/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen 18 -vuotiaana. Pesin kyllä omat pyykkini ja senkin pakko opettelin väkisin kun vanhemmat ei antaneet mun koskea mihinkään.  

Äitini ei koskaan opettanut mitään kotitöitä tai muitakaan elämäntaitoja. Hänen mielestään ne oppii itsestään. 

Vierailija
16/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinit osaavat tehdä ihan mitä ikinä he haluavat. Jos ei huvita kotityöt, voi heittäytyä "osaamattomaksi". Osasi hämätä myös ap:ta. Hyvä teini!

Eivät muuten osaa. Terv. kotitalousopettaj

Vierailija
17/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudun teinit osaa tehdä asioita, keskustan nulikat ei osaa mitää.

Vierailija
18/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen 18v voisi tavallaan olla kuten tuo kyläilemässä oleva nuori. On lukenut köksää valinnaisenakin koulussa mutta ei silti osaa oikein mitään keittiössä. Just ja just keittää perunat ja paistaa jotain valmislihapullia. Ruokapuoli ei kiinnosta (köksässä kiinnosti syöminen ei tekeminen).

Huoneensa osaa siivota. Pyykkäykseen on osallistunut tuomalla likaiset vaatteet pesuun ja pienempänä laittoi pyykkejä kuivumaan ja viikkasi kuivia kaappiin.

On kuitenkin ahkera. Käynyt viimeiset kaksi vuotta kaikki koulun lomat täysipäiväisesti töissä. Välillä tekee iltaisin vielä ekstratunteja toisessa paikassa. Pyydettiin erikseen kesäksi samaan paikkaan missä oli viimekesänä töissä.

Jos jäät autolla välille niin ilahdut jos teinini osuu kohdalle. Pysähtyy varmaan auttamaan ja saattaa osata korjata autosi ihan tienpäällä jos joku pieni vika. Osaa hinata autosi turvallisesti ojasta jos olet hangessa kiinni jne. Jos koirasi karkasi niin tulee ottamaan sen kiinni. Jos tarvit apua nurmikon leikkuussa niin auttaa.

Jne. Valitettavasti tyypilliset kotityöt ei kiinnosta juurikaan nyt mutta elän toivossa että selviää niistäkin jatkossa tarvittaessa.

Vierailija
19/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraassa paikassa ei kehtaa tehdä itsekseen. Tietääkö missä silitysrauta ja lauta edes on?

Vierailija
20/24 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin pitää joissakin pesukonemalleissa hetki miettiä, kun ei ole oma.