Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

89-vuotias äitini asuu yksin omakotitalossa ja

Vierailija
02.07.2022 |

siivoaa kotinsa itse, pesi jopa ikkunat sekä laittaa ruokaa. Leipoo silloin tällöin. On aktiivinen harrastuksessaan.
Apua tarvitsee talvisin lumitöissä sillä niitä ei enää pysty tekemään rappusten lakaisua enempää. Ajokortista luopui viime kesänä. Kauppa-asiat hoitaa mielellään itse, tosin koronarajoitusten aikaan ostokset vietiin hänelle kotiin. Liike on hidastunut ja hänellä on muutama perussairaus. Viime kesänä keräsi marjoja pihapiiristä ja tekee niin tänäkin kesänä. Mustikkametsässäkin oli viime kesänä ja keräsi marjoja.

Mielenkiinnosta kysyn minkälaisessa kunnossa muiden tämänikäiset vanhemmat ovat tai ovatko ylipäätään elossa.

Olen onnekas, äiti on elossa ja pää pelaa edelleen.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se Suomessa menee: vanhat asuu omakotitaloissaan ja lapsiperheet ahtaasti 2-3 huoneen asunnoissa. Koska vanhat eivät osaa väistyä ja antaa tilaa nuoremmille.

Meidänkin suvussa yli 70v isovanhemmilla on 2 omakotitaloa ja mökki. Lapsiperheet asuvat ahtaasti kerrostaloissa. Eikä omaisuutta ole työllä ansaittu, vaan peritty. Siinä vaiheessa kun nykyiset lapset ovat aikuisia, heidän vanhempansa perivät nuo omakotitalot yli 60-vuotiaina. Ei mitään järkeä, miten asumisväljyys/ahtaus jakautuu.

Kyllä mä asuisin omakotitalossani LOPPUUN ASTI. Hö. Ikäni joutunut kärvistelemään ahtaissa asunnoissa. Mutta helpotusta lienee luvassa ja sitten loppuun asti ISOSSA ASUNNOSSA tavaroideni ja teosteni keskellä. YKSIN. Piste.

Vierailija
22/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini kuoli täysin yllättävään sairauskohtaukseen 63-vuotiaana. Oli vielä täysin työkykyinen, aivoinfarkti tuli, eikä selvinnyt siitä. 

Kyllä kannattaa olla kateellinen minunkin vanhemmille, jotka ostivat rintamamiestalon pienillä tuloilla. Kolme lasta, yläkerta rakentamaton, mutta sinne tehtiin mummolle huone. Me muut oltiin alakerrassa, äiti ja isä nukkui isossa kammarissa (=olohuone) ja me lapset makuukammarissa. Mummo kuoli, tehtiin remontti pojat sai mummon huoneen, jota isonnettiin ja minä ainoana tyttönä pienen vinttihuoneen. Talomme koko on epävirallisten mittausten mukaan 73 neliötä lämmin tila mukaan lukien tuo yläkerta + alakerta, missä on sauna, liiteri, varastotilaa yms.  Silloin 70-luvun remontissa tehtiin sisävessa, sitä ennen käytiin ulkohuussissa. Äitini ja isäni olivat kyllä yli 30-vuotiata talon ostohetkellä. Aika paljon koulukavereiden vanhemmat rakensivat asuttuaan ensin vuokralla tai jopa vanhoissa lapsuudenkodeissa. En tiedä ketään, joka olisi alle 30-vuotiaana hankkinut talon 70-luvulla. Vielä 80-luvulla ostettiin ensin yksiö tai kaksio ja siitä sitten isompaan. Kukaan ei tehnyt ensiasunnoksi 200 neliön taloa suoraan vuokralta alle 30-v. iässä, kuten nykyään moni tekee.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset tuhosi koko hyvinvointivaltion ja nyt rääkyvät että eläkkeitä pitäisi vielä korottaa vaikka meillä 20-30v sukupolvella ei ole mitään eikä tule olemaan vaikka raadamme töissä joka päivä.... En tule yhtäkään kääpää hoitamaan.[/quote

Tämän päivän vanhukset on kovalla työllä rakentaneet sen hyvinvointi-yhteiskunnan jonka palveluista sinäkin nautit. Ei heillä ole nuoruudessaan ollut ilmaista 2-asteen koulutusta, lähes ilmaista terveydenhuoltoa, palkallista kesälomaa!

Mutta jokainen on oman onnensa seppä - tuskimpa tuon asenteen ommavalle kukaan on perintöä jättämässä tai monikaan vanhustetalossa käy katsomassa

Oma äitini kuoli 2v sitten 93v, kaipaan häntä joka päivä

Vierailija
24/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se Suomessa menee: vanhat asuu omakotitaloissaan ja lapsiperheet ahtaasti 2-3 huoneen asunnoissa. Koska vanhat eivät osaa väistyä ja antaa tilaa nuoremmille.

Meidänkin suvussa yli 70v isovanhemmilla on 2 omakotitaloa ja mökki. Lapsiperheet asuvat ahtaasti kerrostaloissa. Eikä omaisuutta ole työllä ansaittu, vaan peritty. Siinä vaiheessa kun nykyiset lapset ovat aikuisia, heidän vanhempansa perivät nuo omakotitalot yli 60-vuotiaina. Ei mitään järkeä, miten asumisväljyys/ahtaus jakautuu.

Siinä on se järki että hommaa itse omakotitalosi. Kaikki eivät peri vaan mekin olemme itse rakentaneet talomme ollen tilaa ilman mitään perintöjä eikä ole tarvetta häätää vanhempia taloistaan pois. Tässä vaan ei asuta jos on PA tuulen huuhtoma takapuoli. Näin se menee eikä kenelläkään ole velvollisuutta antaa omaa kotiaan pois joka olisi todella törkeetä että ei saisi asua kotonaan loppuun asti. Joku on saattanut periä mutta ei se tarkoita että perintö pitää jo eläessään luovuttaa perillisille. Joku on voinut myydä sen asunnon pankille ja elää, käyttää sen omaisuutensa itse ja olisi ihana yllätys ahneille perillisille kun eivät saakkaan mitään niin että eläkää ihan omilla varoillanne. 

Vierailija
25/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

K