Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

89-vuotias äitini asuu yksin omakotitalossa ja

Vierailija
02.07.2022 |

siivoaa kotinsa itse, pesi jopa ikkunat sekä laittaa ruokaa. Leipoo silloin tällöin. On aktiivinen harrastuksessaan.
Apua tarvitsee talvisin lumitöissä sillä niitä ei enää pysty tekemään rappusten lakaisua enempää. Ajokortista luopui viime kesänä. Kauppa-asiat hoitaa mielellään itse, tosin koronarajoitusten aikaan ostokset vietiin hänelle kotiin. Liike on hidastunut ja hänellä on muutama perussairaus. Viime kesänä keräsi marjoja pihapiiristä ja tekee niin tänäkin kesänä. Mustikkametsässäkin oli viime kesänä ja keräsi marjoja.

Mielenkiinnosta kysyn minkälaisessa kunnossa muiden tämänikäiset vanhemmat ovat tai ovatko ylipäätään elossa.

Olen onnekas, äiti on elossa ja pää pelaa edelleen.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet onnekas kun olet saanut pitää äitisi noin kauan.

Vierailija
2/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen mummo kuoli 93-vuotiaana ja eli yksin kotona viimeiseen asti. Oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta sitten kuolikin yhtäkkiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se Suomessa menee: vanhat asuu omakotitaloissaan ja lapsiperheet ahtaasti 2-3 huoneen asunnoissa. Koska vanhat eivät osaa väistyä ja antaa tilaa nuoremmille.

Meidänkin suvussa yli 70v isovanhemmilla on 2 omakotitaloa ja mökki. Lapsiperheet asuvat ahtaasti kerrostaloissa. Eikä omaisuutta ole työllä ansaittu, vaan peritty. Siinä vaiheessa kun nykyiset lapset ovat aikuisia, heidän vanhempansa perivät nuo omakotitalot yli 60-vuotiaina. Ei mitään järkeä, miten asumisväljyys/ahtaus jakautuu.

Vierailija
4/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se Suomessa menee: vanhat asuu omakotitaloissaan ja lapsiperheet ahtaasti 2-3 huoneen asunnoissa. Koska vanhat eivät osaa väistyä ja antaa tilaa nuoremmille.

Meidänkin suvussa yli 70v isovanhemmilla on 2 omakotitaloa ja mökki. Lapsiperheet asuvat ahtaasti kerrostaloissa. Eikä omaisuutta ole työllä ansaittu, vaan peritty. Siinä vaiheessa kun nykyiset lapset ovat aikuisia, heidän vanhempansa perivät nuo omakotitalot yli 60-vuotiaina. Ei mitään järkeä, miten asumisväljyys/ahtaus jakautuu.

Miksi kenenkään pitäisi muuttaa omasta kodistaan pois? 

Vierailija
5/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet itse? 70?

Vierailija
6/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

6/6 | 

klo 12:06 | 2.7.2022

Olen 65

Vierailija
7/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nyt vaan on useimmiten niin, että ne 1970-luvulla rakennetut "jukkatalot" ovat tiensä päässä tai ainakin ne ovat väärässä paikassa. Jos vanhemmat asuu Outokummussa ja itse Tampereella, niin mitään iloa vanhempien omakotitalosta ei ole, vaikka se vapautuisikin.

Vierailija
8/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6/6 | 

klo 12:06 | 2.7.2022

Olen 65

Koska sulla on noin hyvät geenit, asennoksi tulevaan niin, että sulla on vielä 30 vuotta aikaa tehdä mukavia asioita.

Vierailija
9/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset tuhosi koko hyvinvointivaltion ja nyt rääkyvät että eläkkeitä pitäisi vielä korottaa vaikka meillä 20-30v sukupolvella ei ole mitään eikä tule olemaan vaikka raadamme töissä joka päivä.... En tule yhtäkään kääpää hoitamaan.

Vierailija
10/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään ole vailla äitini ja isäni isoa rivariasuntoa vaikka meillä on ahtaampaa. Se on nyt äidin koti eikä mitään velvollisuutta väistää sieltä kenenkään lapsensa takia. He ovat sen hankkineet itselleen. Katsotaan sitten mitä sille tehdään jos äiti joutuu laitokseen tai kun kuolee.Isä kuoli jo.

Vierailija
11/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on 76v ja niin huonossa kunnossa sairauksiensa takia ettei pärjää päänsä ja kropan kanssa. Muttei suostu edes kotiapuun kun ihan minimin vaikka saisi enemmän. Ei pysty pihahommia,siivoamaan, ruoanlaittoon jne...Elo on tosi hataraa mutta minkäs tekee. Haluaa asua vain kotona.

Vierailija
12/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat vanhemmat käyvät vieläkin mökillä itse kaatamassa puita, pilkkovat ne polttopuiksi ja sitten kuivumaan. käyvät marjastamassa, sienestämässä, ajavat itse ruohot, kitkevät kasvimaat jne. Ikää 83 ja 85. Nyt sitten nuorempi on alkanut puhua, että on se tämä vanhuus selvästi jo tullut, kun pitää välillä pitää taukoa kotiaskareiden välillä tai pysähtyä välillä puuskuttamaan sen jälkeen, kun on kirveellä pilkkonut puita. Kun sitten ehdotan, että mitä jos moottorisahalla, tai jos ostettaisiin klapikone, niin "eihän me nyt niin huonokuntoisia olla, tässä ne lihakset vetreytyy!".

En voi kuin naureskella hiljaa ja miettiä heidän ikätovereitaan, jotka puhuvat siitä, että pitäisi muuttaa ykköskerrokseen, kun ei jaksa enää kulkea portaita kakkoskerrokseen. Näille kun ehdottaa tai muistuttaa, että porraskunto kasvaa joka päivä, jos sitä treenaa, että siinä on kyse lihaksista ja lihaskunnosta ja voi vaikka aloittaa yhdestä portaasta kerrallaan ja sitten seuraavana päivänä kaksi, niin saa vastaukseksi, että kun minä olen jo niin vanha, että eihän tässä iässä enää tarvitse kuntoilla. Sitten valitetaan, kun herää öisin jalkakipuihin (johtuvat siitä ettei ole liikuttu tarpeeksi) tai kun ei jaksa kävellä ulkonakaan ja kun niihin jalkakipuihin pitää taas käydä särkylääkkeitä ostamassa, että on hirveän kallista eläminen, kun menee lääkkeisiin niin paljon.

niin on ihmiset erilaisia. Itse yritän pitää vanhanahkin sitten mielessä omat vanhempani, että kunhan vain pysyy liikkeessä, niin keho toimii ja pystyy elämään mahdollisimman pitkään itsenäistä elämää.

Vierailija
13/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli 90-vuotiaana. Hän oli vielä puoli vuotta ennen kuolemaansa aktiivinen sienestäjä, marjastaja, hiihtäjä ja lenkkeilijä. Autolla ajamisen ja kilpatanssin hän jätti muutamaa vuotta aikaisemmin.

Vierailija
14/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset tuhosi koko hyvinvointivaltion ja nyt rääkyvät että eläkkeitä pitäisi vielä korottaa vaikka meillä 20-30v sukupolvella ei ole mitään eikä tule olemaan vaikka raadamme töissä joka päivä.... En tule yhtäkään kääpää hoitamaan.

Itse pakenin Ruotsiin että minullekin pitäisi jonkinlainen palkinto antaa siitä, että autoin köyhiä vanhempiani rahallisesti enkä ole tuhlannut Suomen hoito ym . Eikä vanhemmat saaneet avustuksia. 

Vierailija
15/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole olleet elossa enää vuosikausiin. Menetin vanhempani hyvin nuorena. Pitkään tietysti harmitti, kun ei ole lapselle isovanhempia tai muuten tukea arkeen. Nykyään olen kiitollinen, ettei tarvi huolehtia ruuhkavuosien ohella ikääntyvistä vanhemmista niin kuin monien muiden.

Vierailija
16/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 74v ja syönyt itsensä miltei liikuntakyvyttömäksi, sen myötä terveysongelmia. Isä on vielä hyväkuntoinen 75v.

Vierailija
17/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

omat vanhemmat käyvät vieläkin mökillä itse kaatamassa puita, pilkkovat ne polttopuiksi ja sitten kuivumaan. käyvät marjastamassa, sienestämässä, ajavat itse ruohot, kitkevät kasvimaat jne. Ikää 83 ja 85. Nyt sitten nuorempi on alkanut puhua, että on se tämä vanhuus selvästi jo tullut, kun pitää välillä pitää taukoa kotiaskareiden välillä tai pysähtyä välillä puuskuttamaan sen jälkeen, kun on kirveellä pilkkonut puita. Kun sitten ehdotan, että mitä jos moottorisahalla, tai jos ostettaisiin klapikone, niin "eihän me nyt niin huonokuntoisia olla, tässä ne lihakset vetreytyy!".

En voi kuin naureskella hiljaa ja miettiä heidän ikätovereitaan, jotka puhuvat siitä, että pitäisi muuttaa ykköskerrokseen, kun ei jaksa enää kulkea portaita kakkoskerrokseen. Näille kun ehdottaa tai muistuttaa, että porraskunto kasvaa joka päivä, jos sitä treenaa, että siinä on kyse lihaksista ja lihaskunnosta ja voi vaikka aloittaa yhdestä portaasta kerrallaan ja sitten seuraavana päivänä kaksi, niin saa vastaukseksi, että kun minä olen jo niin vanha, että eihän tässä iässä enää tarvitse kuntoilla. Sitten valitetaan, kun herää öisin jalkakipuihin (johtuvat siitä ettei ole liikuttu tarpeeksi) tai kun ei jaksa kävellä ulkonakaan ja kun niihin jalkakipuihin pitää taas käydä särkylääkkeitä ostamassa, että on hirveän kallista eläminen, kun menee lääkkeisiin niin paljon.

niin on ihmiset erilaisia. Itse yritän pitää vanhanahkin sitten mielessä omat vanhempani, että kunhan vain pysyy liikkeessä, niin keho toimii ja pystyy elämään mahdollisimman pitkään itsenäistä elämää.

Minulla oli melkein samanlaiset vanhemmat. Kaikki tehtiin itse ja kesämökille menivät koko kesäksi ja siellä tehtiin hommia eikä makoiltu. Äiti kuoli 90 v. ja isä 95 v. Äidillä oli diabetes II mutta isällä ei ollut pillerin pilleriä lääkityksenä, oli aivan mahdoton kävelijä ja puuhailija. Veli 70 ja itse 72 eikä ole meilläkään mitään lääkitystä, olemme myös molemmat perineet puuhageenin vanhemmiltamme.

Vierailija
18/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äitini asui puulämmittäisessä mökissään metsän keskellä 89-vuotiaaksi saakka. Kolme viimeisintä vuotta oli huolta kun ei enää oikeastaan itsekseen pärjännyt ja meistä lapsista ei kukaan asu Suomessa. Yritimme puhua ympäri että olisi muuttanut sopivampaan asumis muotoon tai ainakin ottanut kunnan kotiavun mutta ei todellakaan,, Päätettiin sitten ettei niistä asioista enää tingata, ei huvittanut olla riidoissa ja saada äidin vihat niskoille. Muutama kuukausi 89-vuotis päivän jälkeen hän sai aivoveritulpan ja sitten vielä toisen, puhekyky meni ja halvaantui toiselta puolelta kehoa joten viimeisen vuotensa ennen kuolemaa joutui olemaan sairaalan petiosastolla. Tottakai äiti olisi mieluiten halunnut nukahtaa pois kotona mutta juuri sitä hänkään ei pystynyt päättämään. Meillä oli kuitenkin oikein hyvät välit sen jälkeen kun oltiin lopetettu sanomasta miten hänen pitäisi elämänsä elää ja se tuntui tosi hyvältä.

Vierailija
19/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tämän kerskaketjun tarkoitus? Haluatteko suolata vanhempanne itsekkäistä syistä, että olisivat teitä auttamassa ja lihottamassa tulevaa perintöä? Enpä ole alhaisempaan törmännyt.

Vierailija
20/25 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei "20 - 30 v - sukupolvella" ennenkään ollut taloja ja tavaroita. Harvalla on myöskään ollut sukulaisia, jotka olisivat omaisuutensa heille luovuttaneet. Omaisuus kertyy yleensä vuosien työnteolla. Vähän samaan tyyliin kuin laihduttaminenkin, se vaatii pitkäjänteisyyttä. Pistä hihat heilumaan. Sinun kohdallasi on erittäin tärkeää, että ansaitset omaisuutesi itse. Viestisi tyylistä ihmistyyppisi on helppo päätellä. Veikkaan, että perinnönjättäjiä ei ole jonoksi asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi