Miksi jotkut luulee, että kaupasta ostettu ruoka syödään kerralla kaikki?
Eivätkö itse osaa tehdä kahden viikon ruokasuunnitelmaa vai eikö malta pysyä kotona olevista herkuista erossa?
Kommentit (37)
Meillä on valtavat varastot kaikkea, esim. pakastimessa, kuivakaapissa ja jääkaapissa. Kaupassa käydään kunnolla noin kerran viikossa ja kokkaan käytännössä aina sitä mitä tekee mieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa todella pajon herkkuja joka paikassa. Ei vähintäänkin leipätiskit!
Herkkuja ei ole mikään pakko ostaa. Ne voi jättää kauppaan ja ostaa niiden sijasta tuoreita hedelmiä ja vihanneksia. Kyllä pitää jokaiselta löytyä edes alkeellista itsekuria XD
Hedelmiä? Miksi suosittelet sokeripommeja toisille? Vihanneksista taas ei saa lainkaan energiaa ja senkin vähän energian sokerin muodossa. Kirjoituksistasi päätellen vähäinen energiansaantisi on surkastuttanut aivosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon ruokasuunnitelma? Kuulostaa ankealta, mä haluan tehdä niitä ruokia mitä kunakin päivänä tekee mieli.
Siis käytkö, joka päivä hakemassa ainekset just siihen ruokaan jota silloin sattuu tekemään mieli?
Suurin piirtein kyllä. Lounaalla syödään edellisen päivän jämät, sitten mietitään mikä illalla maistuisi ja käydään kaupassa. Miksi emme tekisi näin? Prisma ja Cittari reilun kilsan päässä ja K-Market muutaman sadan metrin päässä.
No itse en ainakaan halua tuhlata aikaa siihen, että käyn joka päivä kaupassa. Mulla on pieni lähikauppa tuossa ihan vieressä, mutta valikoima on aivan onneton ja kalliit hinnat, joten sinne tuskin koskaan menen. Hypermarketti kymmenen minsan päässä, mutta siellä taas menee hirveästi aikaa tavaroiden etsimiseen ja jonottamiseen, että menen niin harvoin kuin mahdollista. Yleensä tosin tilaan ruuat kotiin niin vältän tuon hyllyjen välissä poukkarroinnin, jonottamisen ja ostosten raahaamisen kokonaan.
No mulla menee siihen Cittarireissuun kaikkiaan noin 20 minuuttia kun olen miettinyt etukäteen mitä muutamaa asiaa menen hakemaan. Autolla 3 minuuttia parkkihalliin, auto oven viereen tunnin paikalle, haen ruoat muutamassa minuutissa, heitän ne muutamat asiat kassiin (jos sitä edes tarvitsee) ja takaisin himaan. Sen verran multa löytyy aikaa 😉 Monesti toki käyn hakemassa ainekset samalla kun haen lasta harrastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Kahden viikon ruokasuunnitelma? Kuulostaa ankealta, mä haluan tehdä niitä ruokia mitä kunakin päivänä tekee mieli.
Ostan kerralla 7-10 erilaista proteiinilähdettä, esim. maustamatonta broileria eri muodoissa, erilaista lihaa, halloumia, kalaa ja pakastekalaa, pekonia, joskus tuoremakkaraa jne. Lisäksi vihanneksia sekä tuoreena että pakasteena. Tuotteissa on aina pitkät päiväykset. Olen niin hyvä ruoanlaittaja, että pystyn muuntelemaan perusaineksista vaihtelevaa herkullista ruokaa, aina sen mukaan, mitä tekee mieli. Ei tulisi mieleenikään tuhlata aikaani hakemalla jokaisen aterian ainekset päivittäin kaupasta. Sen ajan käytän mieluummin suunnittelemalla ja toteuttamalla herkullisia aterioita.
Läheskään kaikki ei osaa suhteuttaa asioita. Siksi heidän mielestään paljon ruokaa on aina enemmän kuin vähän ruokaa, vaikka ruuan määrä per päivä olisi pienempi.
Tai jotkut luulee, että kaikki mitä syödään ostetaan kaupasta ja sitten arvostellaan, jos ei osta vihanneksia (Av:lla). Esim. miehen sisar kasvattaa vihanneksia ja poimii marjoja, hän ei osta kaupasta satokaudella juuri muuta hevituotetta kuin banaaneja. Tai itse ostin kaupasta kerran tapahtumaan tavaraa, siis pelkkiä mehuja ja limsoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneehän tuossa muutama viikko.
Tää on toinen ääripää mitä mä en ymmärrä. Kuinka kukaan saa pariksi viikkoa ruuat säilymään hyvinä? Itse teen isomman ostosreissun harvemmin, mutta ainakin kerran tai kaksi viikossa täytyy ostella salaatteja, hedelmiä ja vihanneksia, jotta saa tuoretta ruokaa.
Näetsän vaikka kiwihedelmät ovat kivikovia, voi mennä viikko kypsytyksessä.
Pakastan pääruoan.
Vierailija kirjoitti:
Kävvin Suomessa lomilla. Aivan ihanaa ,mutta huomasin että kyllä on lihavat lisääntyneet. Nyt tarkoitan LIHAVIA! Naiset etusijalla.
Mainitse länsimaa, jossa ei ole lihavuus lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on valtavat varastot kaikkea, esim. pakastimessa, kuivakaapissa ja jääkaapissa. Kaupassa käydään kunnolla noin kerran viikossa ja kokkaan käytännössä aina sitä mitä tekee mieli.
Samoin . Pari pakastinta ,isot jääkaapit , kellari ja ruokakonero kuivata armoille. Nykyisin käyn kaupassa noin 1, 5 viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. tuore kala - laitatteko sen tuoksi kahdeksi viikoksi pakkaseen? 🤔
En osta kalaa . Vanhemmat ja kaveri kalastaa ja kaloista on ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Helposti pilaantuvat syödään tietenkin ensin. Jos sitä kalaa edes syödään.
Vierailija kirjoitti:
Myös kalaa voi pakastaa. Rasvainen kala säilyy kuukauden -18 asteessa ja muut 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Aivan turhaa verrata perheellisen elämää, jonkun pelkän työttymyyspäivärahalla elävän sinkun elämään.
Ero on valtava.
Niin valtava, että sitä ei koskaan ymmärrä se, joka ei ole millonkaan ollut pitkiä aikoja työttömänä.
Korona opetti minut käymään kaupassa kerran viikossa. Herkut väheni, rahaa säästyi ja samalla säästyi aikaa kaupassakäynnistä ja ruoanlaitosta. Vielä kun oppisi, ettei alkoholiakaan tarvitse juoda vain siksi, että sitä on kotona.
Mä käyn kaupassa vähintään joka toinen päivä. Monien ruokien koostumus muuttuu pakastaessa ja sulattaessa minun makuuni liikaa - ehkä olen sitten herkkäkurkku mutta syön leipäni ja kalani mieluummin tuoreena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis käytkö, joka päivä hakemassa ainekset just siihen ruokaan jota silloin sattuu tekemään mieli?
Suurin piirtein kyllä. Lounaalla syödään edellisen päivän jämät, sitten mietitään mikä illalla maistuisi ja käydään kaupassa. Miksi emme tekisi näin? Prisma ja Cittari reilun kilsan päässä ja K-Market muutaman sadan metrin päässä.
Saahan näin toki tehdä, jos tykkää ihan joka päivä vaellella markettien käytävillä. Mun elämäni on sellaiseen aivan liian lyhyt.
Mutta tämä on varmaan se joka erottaa kaltaiseni hamsterit ja joka päivä kaupassa kävijät. Minusta on kivaa, että ei ole koskaan pakko mennä kauppaan kun jotain puuttuu, sen kun ottaa kaapista. Eikä tämä edellytä mitään kahden viikon ruokalistaa, vaan kun ostaa kaappeihin niitä ruoka-aineita joista pitää, aina löytyy jotain kivaa ja yllättävääkin laitettavaa.
Oman aikansa voi sitten käyttää miten tykkää. Erityisesti tästä oli iloa kun lapset olivat pieniä, eikä tarvinnut raahata nälkäisiä ja väsyneitä lapsia kauppaan.
Kyllä silti käyn kaupassa kerran, joskus pari kertaa viikossa. Mutta koskaan ei ole pakko eikä kiire. Suosittelen!
Joka toinen päivä tuoreet munkit! Aivan ihania.