Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhutko jollain murteella

Vierailija
01.07.2022 |

Puhutko murretta jos puhut niin mitä

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää. Olen kotoisin Etelä-Pohjanmaalta, minkä kyllä harjaantunut saattaa puheestani kuulla. Itsekin kuulen sen helposti puheesta, vaikka murrepiirteitä ei ihmisellä kauheasti olisi jäljellä. Puhun sekoitusta.

Vierailija
2/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos mie kirjotan siulle tähä näi ni arvaatko mis kaupungis mie asun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaenuuta.

Vierailija
4/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni. Olen aina asunut Savossa, mutta sanon esim. mä ja sä. Mie ja sie tai miä ja siä ei ole koskaan puheeseeni tarttuneet.

Vierailija
5/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadin slangia.

Vierailija
6/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suatan puhhuu tai suatan olla puhumattakin. Myyjän työssä huastelen savvoo, jos asiakaskin niin tekköö. Se luo heti lähheisemmän tunnelman. Kotona uon ylleensä iäneti. Tai jos mieheni huutelee jottain itäsiivestä niin huuvan takasin että mittee?

Kerran menin hienoon vaateliikkeeseen ja löydettyäni kivannäköiset vaatteet kysyin myyjältä: suapiko näitä kokkeilla? Se myyjän tuijotus hieman nolotti mutta äidinkieltänihän minä vain puhuin. Että anteeksi, voisikohan näitä vaatteita sovittaa jossain?

Vierailija
7/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Lempäälästä ja mielestäni en puhu mitenkään vahvaa murretta. Silti, kun menen meidän työpaikkamme Helsingin toimipisteelle, työkaverit siellä sanovat aina, että kuulostan Kummeleilta.

Vierailija
8/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain stadin ja savon sekoitusta. Olen toisen polven espoolainen.

Vierailija
9/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie ja sie. En tiedä mitä murretta se sitten on.

Vierailija
10/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotain stadin ja savon sekoitusta. Olen toisen polven espoolainen.

Mulla on yksi kaveri, joka on syntyperäinen helsinkiläinen, mutta jonka äiti on savolainen. Hänen puhenuottinsa kuulostaa huomattavasti savolaisemmalta kuin äitinsä. Tää on mun mielestä hauska.

Vierailija
11/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu murretta. Haluan kommunikoida yleiskielellä, vaikka se välillä menee pieleen. Silti käytössä sulle mulle tai sä mä. Tampereella asuvana R on selkeä, muttei sorahtava varmaan. Mietin usein pystyykö murretta puhuva ihminen puhumaan enää yleiskieltä vai onko ikuinen murteen vanki? Jos vaihde ei enää käänny yleiskieleen lainkaan.

Vierailija
12/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mää puhu murretta, ku en kirijakieltäkää ruukaa puhua.

Vierailija
13/13 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos mie kirjotan siulle tähä näi ni arvaatko mis kaupungis mie asun?

Mie arvaan, ellen suorastaa tiijä. Mielin olen sieltä, vaikka nyt muualla asunki. Tulen kyl vielä takasin, kuhan nyt vielä aikani tääl isolla kirkolla, maalikyläs.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi