Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lupiinin poistaminen

Vierailija
01.07.2022 |

Monta vuotta poistanut lupiinia pihastani, kitkenyt, kaivanut, niittänyt ja nyt piisaa. Valtiontien varressa asutaan ja molempiin suuntiin on tienreunat täynnä lupiinia, joka jo siementää. Mitä väliä minun kitkemisellä on jos valtio ei hoida ajoissa tienreunoja, vai pitäisikö yksityisten ihmisten lähteä konttaamaan valtion tienpientareita? on kummat hävitystalkoot.

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupiini on kaunis kukka. Anna kasvaa vaan.

Vierailija
2/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nyhdän joka aamu lenkillä käydessäni muutaman lupiinin tienvarresta. Muutama pas*iainen vähemmän siementämässä. Joillakin riemuidiooteilla kasvaa niitä jopa pihassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo Riihimäellä kasvaa rehottaa niin Lupiinit, kuin kurtturuusu. En tiedä kuuluuko kaupungille kitkeä ne vai valtiolle vai onko sen takia nyt Lopella Suviseurat, että ne ruokoilisi nuo pois.

Vierailija
4/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaunis se on ja kimalaiset tykkää siitä, mutta valtaa kaikki alat ja kukinnan jälkeen ei ole mitään muuta pölyttäjille. Ei kai kukaan lupiinia rumana pidä, sitä monimuotoisuutta tässä haetaan.

Vierailija
5/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittenen kuntalaisia lähettämään palautetta omaan kuntaan tästä asiasta. Onhan tunnettua, että kunnat toimivat vasta pakon edessä. Järjestetään pakko nyt ennekuin on liian myöhäistä.

Vierailija
6/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne pidä kaivaa juurineen maasta hyvissä ajoin ennen kukintaa?

Vierailija
7/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa osallistua omassa kunnassa järjestettäviin talkoisiin. Monilla kunnilla on tänä vuonna soolotalkoot https://vieraslajit.fi/info/i-4507

Lisäksi kannattaa katsoa oman alueen luonnonsuojelujärjestön tapahtumat. Siellä on tietoa yhteistalkoista.

Vierailija
8/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan se vittumaista, ettää minäkin kuuliaisena kansalaisena sakon uhalla kitken kurtturuusua perennalta (jonka istuttanut joskus joku suuriin ikäluokkiin kuuluva). Ja kaupunki senkus antaa rehottaa. Sama on näiden etanoiden kanssa. Saa maksaa ittensä kipeeksi niistä myrkyistä, toki etanoista ei ole VIELÄ uhattu sakkoa.

Vierailija
9/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa osallistua omassa kunnassa järjestettäviin talkoisiin. Monilla kunnilla on tänä vuonna soolotalkoot https://vieraslajit.fi/info/i-4507

Lisäksi kannattaa katsoa oman alueen luonnonsuojelujärjestön tapahtumat. Siellä on tietoa yhteistalkoista.

kitkekööt ite. MInä en noihin talkoisiin ala ilmaseksi persettäni repimään. Ite ovat istuttaneet. Sitä niittää mitä viljelee.

Miksi kostat luonnolle?

Vierailija
10/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet hirviö. Lupiineilla on sama oikeus elää täällä kuin afrikkalaisilla.

Vierailija
11/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onhan se vittumaista, ettää minäkin kuuliaisena kansalaisena sakon uhalla kitken kurtturuusua perennalta (jonka istuttanut joskus joku suuriin ikäluokkiin kuuluva). Ja kaupunki senkus antaa rehottaa. Sama on näiden etanoiden kanssa. Saa maksaa ittensä kipeeksi niistä myrkyistä, toki etanoista ei ole VIELÄ uhattu sakkoa.

Ihmiset muodostavat yhteiskunnan. Jokainen ihminen määrittää millainen se on.

Vierailija
12/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt kolmatta vuotta hävittämässä lupiinia. Aloitin omasta pihasta, mutta tajusin jo seuraavan vuonna, että jos annan lähialueilla lupiinien siementää, niin mun pihani on niitä täynnä maailman tappiin. Eli nyhdän kukkimassa olevat lupiinit pois, mielellään juurineen. Teen tätä omassa pihassa (tänä vuonna oli enää 8 kukkivaa yksilöä, pieniä siementaimiahan on tolkuttomasti) ja pihaamme johtavien teiden varsilla, nyt olen noin 300m päässä portista saanut tilanteen "hallintaan". Sen jälkeen sitten homma ei olekaan enää mun tehtävissä, koska sitä lupiinia on sitten pelto-ojien vierustat täysi ja sen ainoan edelleen täysivaltaisen naapurin hylätty piha täynnä.

Tätä ennen olen kymmenessä vuodessa tuhonnut toisen naapurin pihasta erittäin suuren jättiputkikasvuston. Siinä pihassa on myös kurtturuusua, ja varmaan ensi vuonna mietin sitä, mitä sille teen. Tämä naapuri on vaan niin pahasti dementoituneena hoivakodissa, että hänen kanssaan ei voi enää keskustella ja sopia mistään :-( Ja toi toinen 300m päässä oleva naapuri, no, sen kanssa ei voi sopia mistään muutenkaan, vaikkei olekaan dementikko.

Yhtään lupiinia en ole tänne istuttanut. 30 vuotta sitten yritin kasvattaa jättiputkea, mutta se meni ja kuoli. Hyvä niin. Vaikka nämä eivät olekaan minun jäljiltäni, niin koska pystyn niitä kitkemään, niin katson velvollisuudekseni sitä myös tehdä. Noita talkoita ei meilläpäin järjestetä, ihmiset eivät halua osallistua. No, minkäs sille voi. Minä kuitenkin jatkan oman pihani suojaamista ja taistelen varmaan tuulimyllyjä vastaan. Mutta kuitenkin, yksi ihminenkin pystyy aiheuttamaan muutoksen ympäristössään, olen sen näyttänyt!

Vierailija
13/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole aika kuolleena syntynyt ajatus noiden lajien kitkeminen luonnosta. Ovat sitkeitä ja helposti leviäviä, ja niitä on joka paikassa. Ei niitä millään saa pois kokonaan. Leviävät kyllä jostain aina uudestaan.

Vierailija
14/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa ne tienvierustat niin ettei noikaan elä siinä.

Vierailija
15/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

venäjällä ei ole tätäkään ongelmaa.

Sieltä ne on alunperin 1800-luvulla tänne tuotu.

Vierailija
16/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että täällä halutaan poistaa kasveista ja eläimistä ns. vieraslajit, jotta alkuperäiskasvisto ja eläimistö saisi elellä rauhassa. Maailma muuttuu ja kaikki sekoittuu. Miksi tällainen hässäkkä?  Ja sitä paitsi, Lupiini on kaunis kukka.

Vierailija
17/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ole aika kuolleena syntynyt ajatus noiden lajien kitkeminen luonnosta. Ovat sitkeitä ja helposti leviäviä, ja niitä on joka paikassa. Ei niitä millään saa pois kokonaan. Leviävät kyllä jostain aina uudestaan.

On ne kuitenkin minusta vähentyneet, eli paikoitellen onnistunut hävittää.

Vierailija
18/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että täällä halutaan poistaa kasveista ja eläimistä ns. vieraslajit, jotta alkuperäiskasvisto ja eläimistö saisi elellä rauhassa. Maailma muuttuu ja kaikki sekoittuu. Miksi tällainen hässäkkä?  Ja sitä paitsi, Lupiini on kaunis kukka.

Jos ihmisillä on oikeus levittyä ihan minne vain ja milloin vain, pitäisi kasveilla ja eläimillä olla samat oikeudet.

Vierailija
19/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunis se on ja kimalaiset tykkää siitä, mutta valtaa kaikki alat ja kukinnan jälkeen ei ole mitään muuta pölyttäjille. Ei kai kukaan lupiinia rumana pidä, sitä monimuotoisuutta tässä haetaan.

Lupiini sisältää myrkyllistä alkaloidia, lupaniinia, joka on haitallista kimalaisille.

Vierailija
20/64 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa käsittää? Lupiini valtaa kaiken ja kukinta on jo nyt loppusuoralla. Mitä pörriäiset syövät loppukesän? Kyllä lupiini on kaunis, mutta valtaa alaa muilta kasveilta? Jos pölyttäjiä ei ole, mitä ajattelit syödä? Kenties syöt vain lihaa ja mitä nämä naudat enimmäkseen syö? Miten toiset ei näe että luonto tarvitsee monimuotoisuutta ja pölyttäjiä. Ja osaan arvostaa hyvää pihviä, toiset vain voisi tajuta ja ajatella vähän enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi