Voiko silmistä nähdä onko lapsi ns. häiriintynyt?
Epäilen, että yhdellä lapsella on jotain psyykkistä ongrlmaa. Sen silmät on kovat ja jotenkin tyhjät. Lisäksi kuullut minkälaista kielenkäyttöä käyttää äitiään kohtaan, ei kuulosta normaalilta että ala-koululainen puhuu niin äidilleen. Kun luin ketjun missä äiti kertoi lapsestaan joka pahoinpiteli häntä, mietin voiko olla sama kyseessä. Se tilanne, kun puhutteli äitiään rumasti, äiti vaikutti pelokkaalta, ikään kuin pelkäisi omaa lasta. Onko kokemuksia?
Kommentit (43)
Psykopaattien silmät ja niiden lihasten ympäristö on usein ns. ilmeettömiä. Ne eivät liiku ja ilmehdi ihmisen puhuessa samalla tavalla, kuin sellaisten ihmisten, joilla on tunteita, tunne-elämä tai jotka kykenevät empatiaan ja inhimillisiin tunteisiin ja niiden osoittamiseen. Psykopatiaa ( tunnekylmyyttä) voi havaita ihmisestä hänen puhuessaan ns. mikroilmeiden perusteella, mutta ne kestävät kovin lyhyen aikaa. Mutta psyykesairaudet eivät yleensä näy millään tavalla ihmisen silmistä, tai ilmeistä. Psykopatia ja narsismi eivät ole varsinaisia mt-sairauksia. Vaan enemmänkin persoonallisuuden piirteitä ja ihmisen varhaislapsuudessa tapahtuneiden häiriöiden seurauksena tulleita ominaisuuksia.
Terv. Asioita opiskellut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut lastensuojelussa eri paikoissa töissä. Enää en kuitenkaan suostu työskentelemään yksiköissä, joissa on selkeä väkivallan uhka. Se aiheuttaa minussa tahtomattani pelkoa, joka taas heijastuu kasvatukseen.
Tämä vaan tuli mieleen tuosta aloituksesta, että äidin mahdollinen pelko voi hyvinkin aiheuttaa lapsessa turvattomuutta, joka näkyy sitten myös lapsen käytöksessä. Vähän niin kuin noidankehä, jonka äidin pitäisi pyrkiä katkaisemaan eikä niin, että odottaa lapsen käytöksen ensin muuttuvan.
Olisi todella hyvä, jos lopettaisit kokonaan (mielikuvitus)työskentelysi koko alalla.
Miksi? En minä halua olla töissä paikoissa, joissa voi tulla turpaan. Olen ollut enkä enää halua mennä. Paha olohan noillakin lapsilla/nuorilla tietysti on ja siihen(kin) tarvitsevat apua, mutta eivät läheskään kaikki tahdo kokea työssään väkivaltaa, oli syy mikä hyvänsä. Ja usko huviksesi, että sitä väkivaltaa kyllä on.
Onpa mustavalkoista, mutta eihän tyhmä muunlaiseen ajatteluun kykene.