Matkustus. Mihin siivoojan tippi jätetään hotellissa?
Espanjassa lomalla. Jätin siivoojalle tipin sängylle. Sänky oli pedattu ja tippi nostettu pöydälle. Ei ollut ottanut.
Mihin se tippi kuuluu jättää? Ja jätetäänkö joka päivä vai pelkästään hotellista postumispäivänä? Ja paljonko? Miten olette toimineet?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa. Kun ilmottauduin pois hotellista, joku mies vastaanottotiskiltä kävi tsekkaamassa huoneen, ennenkuin sain poistua. (Tarkisti varmaan, etten ollut varastanut mitään) ? Eli se mies otti ne rahat, jotka olin jättänyt siivojalle tipiksi.
Aasian maissa ei anneta tippiä.
Olen sinkku ja pyrin antamaan 5e päivä, joskus enemmänkin jos on tosi siistiä ja kiva kerroshoitaja. Olen ns. karmauskovainen-uskon että ystävällisyys palautuu minulle takaisin. Olen työssä eräässä tilausravintolassa tarjoilijana. Meillä vietetään mm.yritysten juhlia, eli vieraille kaikki on ilmaista. Silti he eivät jätä killinkiäkään tippiä. Kyllä hävettää suomalaisten moukkamaisuus. No ihmetelkää sitten kun ei enää ole ravintola-alan työntekijöitä.
Mikään ei ole väärin. Suosittelen tippaakaan joka päivä, tällöin varmistaa että tippi menee suoraan sille huoneen siivoojalle. Kuten täällä mainittiin niin on olemassa paikkoja, joissa joku väliportaan työnjohtaja käy tarkastamassa tai tarkastamassa huoneet poislähtiessä ja kerää samalla tipit parempaan talteen.
Tipin voi jättää yöpöydälle tai jollekin tasolle, viereen voi laittaa lapun jossa lukee thank you tms. Ihan varmin keino saada raha huoneen siivoojalle on laittaa tippi tyynyn alle. Silloin ehdottomasti lappu mukaan. Muuten voi siivooja miettiä onko raha jäänyt sinne vahingossa eikä uskalla ottaa.
Vielä lisätietona se, että jos jätätte jotain käyttökelpoista huoneeseen tarkoituksella, niin jättäkää se roskiksen viereen. Osa jättää esim. puolikkaan shampoopullon kylppäriin, mutta tällöin siivooja ei saa ottaa sitä vaan se täytyy toimittaa löytötavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sinkku ja pyrin antamaan 5e päivä, joskus enemmänkin jos on tosi siistiä ja kiva kerroshoitaja. Olen ns. karmauskovainen-uskon että ystävällisyys palautuu minulle takaisin. Olen työssä eräässä tilausravintolassa tarjoilijana. Meillä vietetään mm.yritysten juhlia, eli vieraille kaikki on ilmaista. Silti he eivät jätä killinkiäkään tippiä. Kyllä hävettää suomalaisten moukkamaisuus. No ihmetelkää sitten kun ei enää ole ravintola-alan työntekijöitä.
Taas opin uutta.
Enpä ole yksissäkään firman bileissä (osallistujamäärä kymmenistä satoihin) nähnyt että kukaan olisi tippiä jättänyt. Enkä näköjään ollut ainoa joka ei tiennyt että sitä pitäisi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Thaimaassa. Kun ilmottauduin pois hotellista, joku mies vastaanottotiskiltä kävi tsekkaamassa huoneen, ennenkuin sain poistua. (Tarkisti varmaan, etten ollut varastanut mitään) ? Eli se mies otti ne rahat, jotka olin jättänyt siivojalle tipiksi.
Tämä on joissain paikoissa tapana. Lähinnä siksi että joskus on laitettu huoneita kamalaan kuntoon. Ei välttämättä tarkoita että tyyppi keikkaa siivoojien tipit. Monessa maassa toki kuului tipata respaakin, ainakin jos ovat tilanneet taksia tai muuten erityisesti palvelleet.
Mä jätin joka päivä pienen tipin tyynyn päälle.
USAssa jätin joka päivä dollarin setelin tyynylle peiton alta pilkahtamaan, en muista oliko siinä edes yöpöytää vieressä. Paitsi yhtenä päivänä kun ei ollut siivottu (johtui ehkä siitä että nukuin tosi myöhään).
Kyllä se hävisi sieltä joka päivä.
Suomessa ja ulkomailla jätän aina lähtiessä yöpöydälle. Jos olen siivoojaan törmännyt lomaviikon aikana, olen aina antanut myös silloin suoraan.
Oltiin rantalomalla ja mieheni etsi lähtöpäivänä ihanan siivojanaisen ja antoi tipin suoraan käteen ettei kukaan muu ehdi ensin😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on joissain paikoissa tapana. Lähinnä siksi että joskus on laitettu huoneita kamalaan kuntoon. Ei välttämättä tarkoita että tyyppi keikkaa siivoojien tipit. Monessa maassa toki kuului tipata respaakin, ainakin jos ovat tilanneet taksia tai muuten erityisesti palvelleet.
Egyptissä annoin laukun kantajalle tippiä euroissa kolikkokasan, kun paikallista valuuttaa ei vielä ollut tullut vaihdettua.
Enpä ole ikinä nähnyt niin halveksivaa ilmettä, minkä laukkupojalta sain.
Yhteissumma oli kuitenkin paikalliseksi rahaksi vaihdettuna melkein paikallisen duunarin viikon palkka.
Poislähtiessämme viiden tähden hotellista, respa kysyi huonelaskua maksaessamme, haluaisimmeko antaa tippiä kaikille heille taustatyöntekijöille, joilla ei ole mahdollisuutta saada tippiä, esim kokit, talonmiehet, puutarhurit, tiskarit jne
Sanoin että kiitos ei, olen tipannut jo ihan riittävästi. Kappas kummaa, kun korttipäätteet lopettivatkin sillä sekunnilla toimimasta, enkä voinut maksaa huonelaskua. Eikä passejakaan löytynyt heidän kassakaapistaan ja se ja tämä lappu olikin mystisesti hukassa.
Kummasti uloskirjautuminen onnistui salamana kun löi seteliä pöytään ja kysyin että "auttaako tämä?"
Joka hiton käänteessä oli joku käsi ojossa ja jos annoit rahaa, niin pyörivät perässä kuin perskärpäset lisärahan toivossa.
Nykyään matkustan ainoastaan maihin, joissa tippiä saa antaa jos siltä tuntuu muttei ole todellakaan mikään pakko.
eikö huoneessa yleensä ole joku kirjoituspöytä tms.? Siihen me on aina jätetty.
Vierailija kirjoitti:
Suoraan siivoojille. Olen nähnyt kun pomo keräsi iitse rahat.
Oikeesti!? Kannattaa varmaan siinä tapauksessa piilottaa tippi kiitoslapun kanssa johonkin siivottavaan paikkaan. Vaikka tyynyt alle, tai kylppäriin. Tuskin se pomo etsimällä etsii, jos ei ole jätetty suoraan näkyville jollekin pöydälle. Aika rottia noi pomot, jos oikeasti tekevät noin!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useissa kymmenissä firman juhlissa, joissa porukkaa kymmenistä ihmisistä useihin satoihin per tapahtuma.
En kyllä millään muista, että koskaan kukaan olisi noissa erikseen tippiä jättänyt.
Ei vaan ole Suomessa tapana.
Melkein jopa hävettää henkilökunnan moukkamaisuus jos olettavat että "kun firma maksaa teidän juhlat niin teille jää enemmän fyrkkaa tipattavaksi".
Poistuessa tyynylle tai yöpöydälle. Jos raha vain lojuu sängyllä normaalin siivouksen aikana on siivoajan vaikea tietää onko se tippi vai pelkästään tipahtanut taskusta.
Itse aika harvoin tippaan siivoojaa (osittain ihan siksi etten ole vuosiin käyttänyt käteistä), mutta jos asuisin esim koko viikon lomahotellissa asunut ja varsinkin jos siivooja hoitanut hommansa hyvin niin esim 1€ per yöolisi mielestäni korrekti määrä.
Toisin kuin tuulipukukansa usein kuvittelee niin Suomessa ja muissa Pohjoismaissa on myös usein korrektia jättää tippiä, vaikka korttimaksujen yleistyminen on sitä vähän hankaloittanutkin.
Nimerkillä hotellisiivousta, laukunkantoa, tarjoilua ja vastaanottovirkailijan töitä useita vuosia tehnyt.
Olemme olleet 2 viikkoa Espanjassa. Huonesiivooja on siivonnut huoneemme ja vaihtanut lakanat ja pyyhkeet lähes joka päivä, paitsi taisi olla maanantai, kun piti vapaapäivän.
Annoimme hänelle käteen viimeisenä päivänä teippiä 40 € erinomaisesta palvelusta. Maria kiitteli vuolaasti ja suuteli poskelle. Taisi myös mennä tarpeeseen.
Joka päivä pieni summa.