Meijeristin koulutus ja työ, kokemuksia?
Olen siis käynyt elintarvikealan perustutkinnon ja valmistunut elintarviketyöntekijäksi.
Haluaisin opiskella meijeristiksi.
Kuinka kauan koululutus kestäisi tällä pohjakoulutuksella?
Millaista on meijeristin työ?
Mitä tasoa palkka olisi?
Onko työtilanne hyvä?
Kommentit (7)
Töitä on vaihtelevasti, riippuu todella paljon missäpäin Suomea asut. Joissain maakunnissa saattaa olla kova työntekijäpula, joissain maakunnissa ei ole meijereitä ollenkaan.
Olin meijerissä vuoden töissä ja itse tykkäsin.
Palkka ei mikään kovin hyvä, mutta ihan kivaa hommaa ja työkaverit oli mukavia. Tutkintoa ei ole alalta.
Valio, erilaiset juustolat ja meijerit työlistävät
Opiskele vaan, itse tiedät sitten parhaiten sopiiko se työ sinulle.
Aina kannattaa kokeilla.
Hankit joko oppsiopimuspaikan meijeriin tai menet Hämeenlinnaan opiskelemaan tutkinnon
HAMIn meijerialan koulutus Hämeenlinnassa - Hami
https://hami.fi/koulutus/elintarvikealan-perustutkinto-meijeriala/
Olemme Suomen ainoa oppilaitos, josta valmistuu meijerialan ammatillisen perustutkinnon suorittaneita meijeristejä.
Elintarvikealan perustutkinto
meijeriala
Meijerialan koulutusohjelman suorittanut meijeristi työskentelee pääsääntöisesti meijeriteollisuuden tuotantolaitoksissa eri puolilla Suomea mm. eri tuotteiden valmistajina, valmistuksen ohjaajina, tuote- tai pakkausosastojen esimiehinä, laboratoriovastaavina ja maidon vastaanoton sekä yhteiskäsittelyn hoitajina. Meijeriala on voimakkaan tuotekehityksen, luovien ideoiden ja tulevaisuuden ala. Meijeristejä toimii myös mm. elintarvikevalvonnassa, teollisuuden pesuaineyrityksissä ja panimoissa.
Sairion meijerialan koulutus toimii tiiviissä yhteistyössä alan työnantajien kanssa. Sairiossa tekevät osan opinnoistaan myös Hämeen ammattikorkeakoulun, HAMKin, bio- ja elintarviketekniikan opiskelijat. Toimipaikka sijaitsee kolmen kilometrin päässä Hämeenlinnan keskustasta, Aulangon luonnonpuiston reunassa.
Saat hyväksilukuja aiemmista opinnoista yhteisten aineiden osalta, kuinka paljon riippuu aiemmasta koulutustaustasi ja milloin olet opinnot suorittanut. Ammatillisista aineista hyväksiluku pakollisesta tutkinnon osasta, Elintarviketuotannossa toimiminen. Valinnaisiin ammatillisiin saa hyväksiluvun aiemmasta tutkinnosta 5-15 osp ja jos on lukio-opintoja tai korkeakouluopintoja niin niistäkin voi saada 5-15 osp.
Perehdy tutkinnon perusteisiin
Elintarvikealan perustutkinto - ePerusteet (opintopolku.fi)
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/6749302/rakenne
Meijerialan osaamisala
Tsempppiä opintoihin
Tästä linkistä löydät meijerialan TESsin ja palkkataulukot
Olin meijerissä töissä pari vuotta.
Koulutusta en ollut käynyt.
Työ oli nopeatempoista, mutta ei ollut stressaavaa.
Tienasin nettona jotain 1800e kuussa, tein välillä vuorotyötä.