Heeei kaikki viherpeukalot, etenkin sisäkukkien ja kasvien omistajat!
Olen aloitteleva viherpeukalo ja kaipaisin vinkkejä sisäkasvien hoitoon ja suositteluja mitkä kasvit on kivoja jne. Mulla on kaksi kasvia tällä hetkellä, krysanteemi ja peikonlehti ja muita kasveja ei ole koskaan ollut. (Jos leikkokukkia ei lasketa) Asun yksiöss ä ja tuo peikonlehti saattaa kasvaa tosi isoksi, eli mitkä kasvit ois kivoja ja ei liian isoja sen kaveriksi? Krysanteemi ei käsittääkseni ole "kestokukka" ja kupsahtaa varmaan jonkun ajan päästä. Eli pitäisi hankkia lisää kasveja. Mitä kukkia/kasveja teillä on sisällä? Saa kertoa ulkokukistakin! 😊
Kommentit (10)
Pelargoniat on helppohoitoisia. Talvehtivat sisällä, niukkaa kastelua talviaikaan. Kesällä sitten kukoistavat, jos on parveke niin voi pistää sinne. Monille tuttu laulu "vanha pelargonia on mummon akkunalla"; pelargoniasta voit saada vuosikymmeniä kestävän kukan.
Muratti on helppo ja nätti viherkasvi. Muratin voi muotoilla erilaisiin " asentoihin" . Mielestäni todella kaunis viherkasvi, kunhan muistaa kastella. Se kasvaa todella nopeasti. Talvella kivannäköinen. 😊
Kultaköynnös on helppo aloittelijalle. Mun vanhin on 80-luvulta. Sain sen kotoa mukaani kun muutin omilleni. En tiennyt mitään kasvienhoidosta vielä silloin.
istuta tulppaanin, narsissin sipuleita purkkeihin syksyllä. Keväällä saat ihanat kukinnat.
Helppoja on kultaköynnös, palmuvehka ja rönsylilja. Nämä olen onnistunut pitämään hengissä :D palmuvehkaa tarvitsee kastella vain muutaman kuukauden välein, kahta muuta noin kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pelargoniat on helppohoitoisia. Talvehtivat sisällä, niukkaa kastelua talviaikaan. Kesällä sitten kukoistavat, jos on parveke niin voi pistää sinne. Monille tuttu laulu "vanha pelargonia on mummon akkunalla"; pelargoniasta voit saada vuosikymmeniä kestävän kukan.
Kannattaa kuitenkin hankkia sellainen vanha maatiaispelargoni, joka mummon akkunallakin on. Kaupasta ostetut jalostetut lajikkeet eivät kestä talven yli sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuitenkin hankkia sellainen vanha maatiaispelargoni, joka mummon akkunallakin on. Kaupasta ostetut jalostetut lajikkeet eivät kestä talven yli sisällä.
Jaa, kyllä mulla vaan on kestänyt. Ihan Tokmannilta ostetut. 😊
Osta iso jukkapalmu, helppohoitoinen näyttävä ihanuus. Mulla menestyy vain etelän puut, mm.traakkipuu ja aloevera. Joskus ostan ruukkukukan kaupasta väriä tuomaan. Aloita parilla lajikkeella, katso miten alat menestyä. Kasvit on kuin lemmikkejä, tsemppiä.
Traakkipuut on myös aika helppohoitoisia ja näyttäviä. Amazonin liljan sain 20v sitten kotoa kun muutin omaan asuntoon. Olen ehkä 3 kertaa vaihtanut mullan ja ruukku on sama missä aikoinaan sain😅 Kukkii ainakin kerran vuodessa ja on muutenkin hyvinvoiva. En tiedä kukkisiko tiuhemmin jos vaihtaisin eri ruukkuun..
Minulla on kiinanruusuja, rahapuita, pelargoneja, anopinhampaita, vanhapoikakaktus, palmuvehka ja chilipaprikoita. Varsinkin rahapuut ovat mielestäni älyttömän helppoja, niitä ei saa hengiltä muuten kuin liikaa kastelemalla.
Parvekkeella minulla on ruukkuyrttejä ja kurpitsa. Lähikaupastamme saa nuupahtaneita ruukuyrttejä muutaman sentin hintaan, ja ostan niitä ja laitan parvekkeelle isoon ruukkuun. Kaikki eivät lähde kasvamaan, mutta osa kuitenkin.
Se, millaiset kasvit juuri sinulle sopivat, riippuu asuntosi valaistusoloista ja siitäkin, onko sinulla tapana kastella kasveja liikaa vai unohtaa kastelu kokonaan. Mutta esimerkiksi anopinhammas tai anopinkieli, palmuvehka, viirivehka, rönsylilja ja kultaköynnös pärjäävät monenlaisissa oloissa.