Valmistuin lukiosta 22 vuotta sitten
Oi kuinka kaipaankaan niitä aikoja. Kaikki oli vasta edessä ja näkymät optimistiset.
Kommentit (14)
Eli silloin näkyvissä oli vain katteetonta optimismia?
Olitko j ä n n ä ja puhuitko koskaan kilteille pojille
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään valmistumista ole. Vain elämänvaihe ja suoritus. Valmistuminen on sitten yliopistosta.
Mikä ei monia ole lankaan valmistanut työelämään.
Se oli kauheaa näköalattomuuden aikaa. Ei tiennyt mihin voisi päätyä. Sinne ei päässyt, minne olisi halunnut, joten piti vaan tyytyä johonkin toiseen paikkaan. Ainahan sieltä olisi voinut vaihtaa toiseen, mutta jämähdin sinne. Tuli minusta maisteri silti.
Oma lapseni on nyt lukioikäinen ja hänellä on paljon selkeämmät suunnitelmat (sekä parempi koulumenestys kuin minulla).
Vierailija kirjoitti:
Eli silloin näkyvissä oli vain katteetonta optimismia?
Osittain varmasti näin. Mutta ei tämä nykyinen sotainen, koronainen ja adhd-työelämän maailmakaan kovin kummia lupaile myöskään.
Lukiosta ei valmistuta. Koulusta tai yliopistosta valmistutaan.
Valmistuin kiertokoulusta vuonna 1946.
Vierailija kirjoitti:
Koulu se on lukiokin ja sieltä valmistutaan ylioppilaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Entä peruskoulu? Valmistutaanko sieltä? Kyllä meillä yläasteella oli "valmistujaiset"
Kun koulu tai muu oppilaitos (peruskoulu, lukio, ammattikoulu, amk, yliopisto) on hyväksytysti suoritettu, kyllä sieltä valmistutaan. Ihan oikea termi.
Itse olin aika hukassa lukiosta valmistumisen jälkeen ja vähän vielä yliopistosta valmistumisenkin jälkeen. Mutta siitä vain sitten lähti ihan hyvä työura, jota on jatkunut jo 30 vuotta.
Joten kyllä sitä voi pärjätä, vaikka ne näkymät eivät heti niin optimistiset olisikaan, kuten monella nykynuorella tilanne on. Loppujen lopuksi kaikki järjestyy, tavalla tai toisella.
Minä kirjoitin ylioppilaaksi 17 vuotta sitten. Pääsin juuri yliopistoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä kirjoitin ylioppilaaksi 17 vuotta sitten. Pääsin juuri yliopistoon.
Hienoa. Kaiken ikäisenä jopa eläke ikäisenä voi hakeutua opiskeleman yliopistoon ymm.Tai Kaupan kassaksi!
Ei se mitään valmistumista ole. Vain elämänvaihe ja suoritus. Valmistuminen on sitten yliopistosta.