Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mökkivieraalta kysyä, saako hänen lisäkseen mökille tulla muitakin?

Vierailija
27.06.2022 |

Saimme juhannukseksi kutsun miehen veljen mökille, jossa uskoimme olevamme veljen perheen kanssa keskenämme. Mökkipihassa vastaan tuli veli perheineen sekä ihan tuntemattoman näköinen lapsi, joka paljastui perheen tyttären kaveriksi. Pienen jutustelun jälkeen selvisi, että myös veljen appi eli teinien isoisä olisi liittymässä myöhemmin seuraamme. Paikalle oli tulossa vielä toinenkin tyttären kaveri, mutta tämä joutui perumaan tulonsa sairastumisen vuoksi. Kenenkään tulosta ei ollut mainittu etukäteen mitään, vaan esimerkiksi ruokamääristä kysellessämme puhuttiin vain meistä ja veljen perheestä.

Olenko ihan outo, mutta eikö olisi ihan asiallista kertoa yövieraille, jos ennalta sovitun porukan lisäksi paikalle tulee muitakin? En ole mikään maailman sosiaalisin ihminen, ja mökkiolosuhteissa oleilu tuntemattomien kanssa ei oikein houkuttele. Ennen kaikkea olisi ihan kiva saada itse päättää, kenen kanssa juhannuksensa viettää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vastaava tarina: olen menossa tulevana viikonloppuna vanhempieni mökille, ja tästä vierailusta on sovittu viikkokausia sitten. Nyt sain sivulauseessa kuulla, että eräs sukulaiseni, johon minulla on hankalat välit, on ehkä tulossa samaan aikaan mökille. No, ainakin nyt ilmoitettiin etukäteen, niin voin tehdä muita suunnitelmia – enhän voi alkaa sanelemaan, kuka saa tulla mökille ja kuka ei. ap

Vierailija
2/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä voisit kysyä, ketä muita mahtaa olla tulossa, ja mites nukkumiset. Tai järjestää elämäsi niin, ettet mene kenenkään kivalle mökille suosittuina kesäviikonloppuina, vaan vuokrasta oman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin vieraiden runsauden, jos kutsujalla on jokin kartano tai ranchi, joissa runsaasti tilaa välttää tuntemattomia. Niin ja maatakin olisi hyvä olla, ettei koko ajan törmätä iltakävelyllä

Vierailija
4/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstahullu vauhdissa.

Vierailija
5/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyä ei tarvitse, mutta olisi hyvä ilmoittaa. Olisi noloa mennä paikalle esimerkiksi niin, että tuo tuliaisina kaikille herkkuja, ja niitä olisikin liian vähän. Tai ottaa petivaatteiksi parisängyn lakanan ja selviääkin, että muiden vieraiden takia pariskunta joutuukin nukkumaan eri sängyissä joita ei voi yhdistää.

Vierailija
6/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis mökillä oli teille vieraita ainoastaan lapsen kaveri ja perheen appiukko? Kaksi henkilöä?

No ei tuosta tarvitsisi suuttua. Ainahan lapsilla on kavereita mökeillä mukana. Ja munkin äiti kuuluu melkein meidän perheen kalustoon eli perheeseen, saattaa poikkeilla. En pidä appiukkoa kovin perheen ulkopuolisena vieraana.

Vierailija
7/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittaisin tuossa tilanteessa vain, jos olisin toivonut perheen lapsen leikkivän omieni kanssa, ja nyt hän olisikin vain oman kaverinsa kanssa. Muussa tapauksessa ei mitään väliä. Appi nyt saattaa tuommoisissa mökkikuvioissa kulkea vähän kuin kaupan päälle, touhuaa siellä omiaan. Eli en luultavasti pahoittaisi mieltäni. Varsinkin jos tilat ovat sellaiset, että meille olisi oma huone/pikkumökki ja hyvä tila nukkua.

Vierailija
8/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä vieraalla ole mitään sanomista ketä omistaja kutsuu mökilleen?

Vierailija
9/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se kutsujan osalta ystävällistä ilmoittaa niin vieraat osaavat suhtautua juurikin noilla ruokamäärillä. Kutsujan kannalta tällainen monien vieraiden kestitseminen saman viikonlopun aikana voi olla hyvinkin kätevää kun kesäviikonlopuista ei vierailuihin mene liian monia vaan saa tavattua monet saman viikonlopun aikana.

Vierailija
10/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on monesti tehty niin, että samaan paikkaan on varta vasten kutsuttu ihminen kenen kanssa en tiettävästi ole väleissä ja tämä on selvinnyt sitten paikan päällä kun näen hänet. Enää en mene sitten ollenkaan ja olen kai hankalan ihmisen maineessa. Toivottu reaktio olisi kai ollut sovun esittäminen, kuten suvussani on tapana.

Vierailija
11/11 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vastaavassa tilanteessa. Meidät oli kutsuttu juhannuksena pariskunnan pienelle mökille, jossa mökki ja sauna samassa rakennuksessa plus vierasmaja kahdelle. Aattona parskunnan miehen tytär soittaa ja kertoo, ettei heillä ole mitään juhannussuunnitelmia. Mies kutsuu tyttären nelihenkisen perheen mökille. Tytär tuo mukanaan ystävättärensä ja tämän tuoreen miesystävän. Olin odottanut saunomista, uimista ja hyviä keskusteluja ystäväni kanssa sillä aikaa, kun miehemme seurustelevat keskenään. Siinä sitten yritettiin saunoa ja puikkelehtia terassin läpi uimaan kaikkien vieraiden lomitse. Ei kiva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme