Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siis 4vkoa lomaa ns putkeen pitkä loma?

Vierailija
27.06.2022 |

Näin tuossa toisessa ketjussa kommentoidaan🤔.

Minusta se ei ole erityisen pitkä loma, ihan ok-mittainen, mutta kyllä esim.itse haen ja toivon joka kesä saavani 5-6vkoa putkeen ja on myös onnistunut, aivan kuten muillakin työpaikallamme jotka niin halunneet.

Esim.nyt huhtikuussa minulla oli edellisestä lomakaudesta jäljellä 4pv+uuden kauden 38pv+lomarahavapaapäiviä 9kpl, koska vaihdoin puolet lomarahasta vapaaksi, ollut työssäni mahdollista vasta parina kesänä ennen tätä=51pv.
Pidän nyt 5vkoa kesälomaa eli myöhemmäksi jää 26pv=5vkoa+1pvä.
Pidempiä vkonloppuja, kunnon joululoma ja helmimaaliskuussa viikko ja jää jäljellekin.

Ei kyllä riittäisi "vain" 4vkon tauko kesällä työstäni, sen verran raskasta ja intensiivistä se on.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työpaikallani törmännyt outoon juttuun. Ihan samalla osastolla työskentelevä pitää liki 8vk loman, ilmeisesti pitämätön talviloma jne. Mulla ei ollut mahdollisuutta kuin perinteiseen 4vk lomaan. En tosin hokannut kyseenlaistakaan, mutta tuskin olisi tuuraaja löytynyt. Tätä yhtälöä en tajua. Tuo 8vk lomailija saa joka kesä "ulkoa" palkatun kesälomittajan. 

Sillä voi olla ikivanha valtionyhtiön sopimus. Meilläkin oli firmassa näitä, siis tulleet aina yrityskaupoissa vanhoin ehdoin ja vanhalla sopparilla joka antaa 2-3vk lisälomaa palvelusvuosien määrän mukaan.

ei ole valtionyhtiötä nähnytkään tämä firma. Myös yhdellä toisella vastaavaa eli mitään logiikkaa ei ole lomien pitämisessä ja koen sen hyvin vääränä.

Siitä kannattaa kysyä. Työnantaja on velvollinen noudattamaan yhdenvertaisuuslakia. Aino peruste eriarvoiselle toiminnalle on juuri tuo vanha sopimus, eli henkilö tullut jotenkin vanhoin ehdoin uuteen työhön. Tätä tapahtuu kaikissa yrityskaupoissa .

Toinen selitys on ehkä se että hwnkilö vaihtaa lomarahat vapaaseen. Sekin mahdollisuus pitää olla sitten kaikilla.

Vierailija
22/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 5 viikkoa. Olen valtiolla töissä. Normaali vuosiloma on 6 viikkoa, mutta vaihdoin lomarahat vapaaksi, joten vielä jäi lapsen muiksikin loma-ajoiksi vapaata.

Tein samaa työtä yksityisellä, mutta vaihdoin valtiolle, koska inhimillempi työtahti, enemmän lomaa ja mikä tärkeintä, pomo ei soittele/viestittele pitkin iltoja tai lomalla.

Voin kertoa rekrytointiasioita hoitavana, että tänne julkiselle ei ole mitään erityistä tunkua. Että jos valtion pitkät lomat ja alhaisemmat palkat kiinnostaa, niin tervetuloa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hellanlettas näitä aloittajan ongelmia. 

Vierailija
24/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo hoitoalan 3 vko maksimi kerrallaan on suuri vääryys. Ei ihme jos hoitajat väsyy. Harvoin on kahta vapaapäivää peräkkäin. Tuttavapiirissäni paljon hoitoalalla työskenteleviä, ei käy kateeksi. Itselläni aina vkl vapaat ja kesäloma 4 vkoa.

Vierailija
25/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vuosilomat siirry lomakaudelta toiselle ap...

Tedän kyllä, mutta meillä pomo ei ole naputtamassa korvan juuressa siitä, että "pakko pitää" ennen huhti vai toukokuuta, en muista kummin, mutta tiedän kyllä, että useimmiten se on niin ja kvtes jne.

Meillä siis ei ole maailmanloppu, jos joitakin päiviä jäljellä, ne pitää sitten vain valkata loma-anomuksessaan ensin pois pidettäviksi nyt kesällä, niin tein itsekin. Ja sitten loput lomapäivistä tätä 2022 kertymää+lomarahavapaita jos niitä ottanut+ mahdollisia palkattomia, oman maun mukaan sekoitus niistä.

Ap

Vierailija
26/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa kuin että kyllä suomalaiset on LAISKOJA! Itse asun ja työskentelen Keski-Euroopassa, ja kukaan ei pidä yli 3 viikon lomia. Jo kolme on paljon, ja tyypillisesti lomaa otetaan enintään 2 viikkoa kerralla. Näin useamman maan ja firman kokemuksella. Lisäksi työaika per viikko on joka firmassa ollut 40, ei mitään 37.5. Ja jos joku kyselisi "lakisääteisten kahvitaukojen" perään niinkuin suomessa, kaikki pitäisivät kyllä vitsinä...

Vierailija
27/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se perus. Onneksi tuli itse valittua ala, jossa on 5 viikkoa kesälomaa ja 2 talvilomaa ja lomarahat tulee tilille, ei tarvitse niitä antaa pois. Yksityisellä olen.

Vierailija
28/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi sanoa kuin että kyllä suomalaiset on LAISKOJA! Itse asun ja työskentelen Keski-Euroopassa, ja kukaan ei pidä yli 3 viikon lomia. Jo kolme on paljon, ja tyypillisesti lomaa otetaan enintään 2 viikkoa kerralla. Näin useamman maan ja firman kokemuksella. Lisäksi työaika per viikko on joka firmassa ollut 40, ei mitään 37.5. Ja jos joku kyselisi "lakisääteisten kahvitaukojen" perään niinkuin suomessa, kaikki pitäisivät kyllä vitsinä...

Itse taas en näe mitään mieltä uhrata koko elämää työlle. Lomat on parasta, vaikka työstä tykkäänkin.

Vierailija
29/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen työpaikallani törmännyt outoon juttuun. Ihan samalla osastolla työskentelevä pitää liki 8vk loman, ilmeisesti pitämätön talviloma jne. Mulla ei ollut mahdollisuutta kuin perinteiseen 4vk lomaan. En tosin hokannut kyseenlaistakaan, mutta tuskin olisi tuuraaja löytynyt. Tätä yhtälöä en tajua. Tuo 8vk lomailija saa joka kesä "ulkoa" palkatun kesälomittajan. 

Sillä voi olla ikivanha valtionyhtiön sopimus. Meilläkin oli firmassa näitä, siis tulleet aina yrityskaupoissa vanhoin ehdoin ja vanhalla sopparilla joka antaa 2-3vk lisälomaa palvelusvuosien määrän mukaan.

ei ole valtionyhtiötä nähnytkään tämä firma. Myös yhdellä toisella vastaavaa eli mitään logiikkaa ei ole lomien pitämisessä ja koen sen hyvin vääränä.

Siitä kannattaa kysyä. Työnantaja on velvollinen noudattamaan yhdenvertaisuuslakia. Aino peruste eriarvoiselle toiminnalle on juuri tuo vanha sopimus, eli henkilö tullut jotenkin vanhoin ehdoin uuteen työhön. Tätä tapahtuu kaikissa yrityskaupoissa .

Toinen selitys on ehkä se että hwnkilö vaihtaa lomarahat vapaaseen. Sekin mahdollisuus pitää olla sitten kaikilla.

tiedän lomarahaamahkun. Olisi voinut pitää eli 6vk olisi tullut lomaa. 2vk jää hämärän peittoon. Otan puheeksi. Onko esim. OK siirtää ensi talven talviloma kesälle 2023 jne.

Vierailija
30/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani on muutama konkari jotka olivat alunperin jollain kunnallistiedolla töissä ja ehtivät kerryttää itselleen ne maksimi 7vk3pv vuosilomat ja lukuisten yrityskauppojen jälkeenkin ovat säilyttäneet ne lomaetunsa vaikka jo pitkän aikaa sitten yritysten omistus siirtyi ulkomaille.  Tuntuu vähän epäreilulle etenkin niitä yhtä pitkillä työurilla  muita reittejä yritykseen päätyneitä kohtaan. Samat palkankorotukset tulee kaikille mutta toislla on vain lähemmäs kolme viikkoa pidemmät vuosilomat.

Vierailija
31/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 5 viikkoa. Olen valtiolla töissä. Normaali vuosiloma on 6 viikkoa, mutta vaihdoin lomarahat vapaaksi, joten vielä jäi lapsen muiksikin loma-ajoiksi vapaata.

Tein samaa työtä yksityisellä, mutta vaihdoin valtiolle, koska inhimillempi työtahti, enemmän lomaa ja mikä tärkeintä, pomo ei soittele/viestittele pitkin iltoja tai lomalla.

Voin kertoa rekrytointiasioita hoitavana, että tänne julkiselle ei ole mitään erityistä tunkua. Että jos valtion pitkät lomat ja alhaisemmat palkat kiinnostaa, niin tervetuloa!

Alhaisemmat palkat? Valtio on ollut palkkajohtaja koko 2000-luvun.

Vierailija
32/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla työpaikallani on muutama konkari jotka olivat alunperin jollain kunnallistiedolla töissä ja ehtivät kerryttää itselleen ne maksimi 7vk3pv vuosilomat ja lukuisten yrityskauppojen jälkeenkin ovat säilyttäneet ne lomaetunsa vaikka jo pitkän aikaa sitten yritysten omistus siirtyi ulkomaille.  Tuntuu vähän epäreilulle etenkin niitä yhtä pitkillä työurilla  muita reittejä yritykseen päätyneitä kohtaan. Samat palkankorotukset tulee kaikille mutta toislla on vain lähemmäs kolme viikkoa pidemmät vuosilomat.

mun tapauksessa kyseessä ihan yksityinen, suuri firma.

Vierailija
33/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla ja kunnalla  voi hyvin olla 5-6vko lomalla kun muutenkaan (tärkeitä) töitä ei ole. Yksityisellä sektorilla ihmisiä ei palkata turhaan joten hyvin usein 4vko on maksimi, useammin tosin 2-3vko putkeen. 

Vierailija
34/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on juurikin julkisen sektorin porsaatelija jolla on 8 viikkoa lomaa vuodessa.

Meillä oikeita töitä tekevillä on 5vko vuodessa josta 1 on talviloma.

Miksi et hakeudu julkiselle puolelle, kun noin koville ottaa? Ai mutta eikö osaaminen ja koulutus riitä? Voi sua, olisi kannattanut kuitenkin silloin pikkulissuna opiskella, eikä pyöriä vaan kaupungilla jakamassa. Toivottavasti ymmärrät kuitenkin vähintään yhtä lapsistasi kannustaa opiskelemaan, niin ei hänen tarvitse päätyä äitinsä tavoin "oikeisiin töihin".

Vierailija
35/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on tapana, että vanhoja tapoja ja lakeja laitetaan täysin uusiksi. Eiköhän tuo valtion pitkät lomat tule jäämään historiaan lähivuosina. Ihmisistä puristetaan kaikki irti ja kilpailu on kovaa globaalissa ympäristössä.

Vierailija
36/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä palaudu töistä iltaisin, viikonloppuisin enkä lomillakaan. Ilmeisesti muut palautuu vai miten on? Minulla on jatkuva stressitila päällä olipa vapaata tai ei.

Vierailija
37/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se. Itse olen vain tosi huono lomailija tai lomalle laskeutuminen on vaikeaa. Kauan odotan lomaa ja sitten kun se alkaa, nyt virallinen kesäloman alku, niin olen aivan apaattinen, väsynyt, mikään ei huvita, mitään ei jaksa, hieman ahdistavaakin on. Kyllä se sitten taas tästä asettuu, mutta pari viikkoa käytännössä on sitä kunnon lomaa, kun viikkoa etukäteen alkaa jo hiipumaan taas tuleva työvuosi stressineen mieleen.

Vierailija
38/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä palaudu töistä iltaisin, viikonloppuisin enkä lomillakaan. Ilmeisesti muut palautuu vai miten on? Minulla on jatkuva stressitila päällä olipa vapaata tai ei.

Sama täällä. Paitsi lomalla kyllä palaudun. Voin viimein haistattaa paskat stressille ja haaveilla ehkä samalla koko työuran lopettamisesta.

Vierailija
39/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alhaisemmat palkat? Valtio on ollut palkkajohtaja koko 2000-luvun.

Valtiolla on sektorina korkeat palkat, koska valtiolla työskentelee paljon erilaisia korkeakoulutettuja asiantuntijoita eikä oikeastaan suorittavan portaan porukkaa.

Asiantuntijoilla vastaavaa työtä yksityisellä sektorilla tekevillä on selkeästi paremmat palkat kuin valtiolla. Esim. juristit, IT-alan asiantuntijat, talousasiantuntijat. Sisäistä tarkastajaa ei meinattu löytää millään, koska palkkatoiveet oli keskimäärin 1000e/kk enemmän, kuin meillä voidaan tehtäväluokituksen perusteella maksaa.

Kuten jo sanoin, tervetuloa vaan hakemaan jos tuntuu, että täällä on kissanpäivät. :)

Vierailija
40/42 |
27.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut aina yksityisissä firmoissa. Tänä kesänä otin toista kertaa elämässäni 5 viikon loman. Tuntuu erittäin hyvältä. Sellainen 8 viikkoa olisi sopiva.