Tsempatkaa mua, miksi omistusasunto on parempi kuin
vuokra-asunto!
Ostin muutama vuosi sitten melko iäkkäänä ensiasuntoni. Selviän maksuista hyvin, ja tällä hetkellä asumiskuluni (vastike+ lainanlyhennys) ovat samaa luokkaa kuin vuokra-asunto. Ehkä vuokralla asuisin hieman leveämmin, mutta toisaalta nyt osa kuluista on lainan lyhennystä, joka kenties kerryttää omaisuuttani.
Nyt jos korot nousee ja asuntojen hinnat laskee, on tilanne kenties se, että maksan enemmän kuukaudessa kuin vuokralla maksaisin eikä takeita ole, että saisin asunnosta myydessä edes sitä mitä itse maksoin. Pitäisikö suosiolla lopettaa tää omistusasuminen vai mitä tekisitte?
Asunto on ihan ok, mutta ei mikään unelma kuitenkaan, helposti löytyy yhtä kivoja vuokramarkkinoilta.
Kommentit (17)
Vuokralla asuessasi menetät varmasti vuokran verran rahaa joka kuukausi, omistusasunnossa asuessasi saatat saada ainakin osan maksamistasi lyhennyksistä takaisin.
Mainitsemasi skenaario on ihan mahdollinen. Vuokrat nousee kyllä mutta vuokralla ei häviä hetkessä kymmeniä tonneja kuten omistusasunnossa. Esim jos tulee joku kallis taloyhtiön remontti jonka maksamallla asunnon arvo ei kuitenkaan juuri nouse.
Pitkällä tähtäimellä omistamalla on voittanut mutta lyhyellä aikavälillä voi käydä toisinkin
Ehkä sitten eläkkeellä (kun tulosi automaattisesti ovat pienemmät) asumismenosi ovat pienet (pelkkä vastike)?
Jos asunto ei ole se unelma, niin miksipä et etsisi just loistavaa vuokra-asuntoa sen sijaan? Etenkin, jos kohta maksat enemmän kuukaudessa nykyisestä - tosin vuokrienkin hinnat voivat korkojen nousun seurauksena myös nousta (eivätkä vuokrat ikinä laske..), joten se kannattaa pitää mielessä.
Tai sitten voisit harkita toisenlaisen omistusasunnon ostamista, jossa ei ole vastiketta lisänä (ok-talo) tai erilaiseen rivi-/paritaloon? Tai teet sivusuuntaisen asunnonvaihdon paremmalle alueelle, joka parantaisi seuraavan myyntiarvoa tulevaisuudessa, tai muuten vain kivempaan asuntoon omasta mielestäsi.
Nythän sinulla on hyvä tilaisuus rauhassa etsiskellä ja katsella sitä vielä parempaa paikkaa halutessasi, ei ole mikään hoppu ja voit ostajan markkinoilta valita seuraavaa paikkaa rennosti, kun ei ole pakko muuttaa.
Itse lopetin vuokra-asumisen siksi, ettei tarvitse aina kysyä kaikkeen lupaa vuokraisännältä ja elää siinä ahdistuksessa, että asunto myydään alta (näinkin on käynyt aiemmin). Lisäksi vuokra oli alhaisenakin suurempi summa rahaa kuussa kuin lainanlyhennys nyt.
Kannattaa myös pitää mielessä, että vaikka saisit myydessä asunnosta saman hinnan, olet kuitenkin jo maksanut lainaasi x määrän pois ja asunut siinä ne vuodet niillä kuluilla, joten myydessä kaikki se on jo voittoa vrt. vuokralla asuessasi et ole kerryttänyt mitään omalle tilille, jos (asumis)menot ovat olleet oletuksellisesti samat.
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuessasi menetät varmasti vuokran verran rahaa joka kuukausi, omistusasunnossa asuessasi saatat saada ainakin osan maksamistasi lyhennyksistä takaisin.
Käärinliinoissa ei oo taskuja.
Kyllä mä menisin vuokralle jos omistusasuntoni ei olisi ihan nappi mulle. Vuokra-asumisessa ei ole mitään vikaa, on ihqn typerää jauhaa näitä rahat menee hukkaan silloin kun omistusasunnosta on lainaa. Ihan yhtä hukkaan ne rahat menee silloinkin.
Oma asunto maksetaan kerran elämässä, vuokra-asuja taas maksaa noin 2,5 jonkun muun omistamaa asuntoa elämänsä aikana.
Mä ajattelen paitsi itseäni myös perillisiäni. Kannattaa katsoa mistä asunnon hankkii. Muuttotappioalueella sijoitustaan ei välttämättä ikinä saa realisoiduksi, eikä saa perikuntakaan.
Mä asun pääradan varressa pikkukaupungissa, jossa on maan kovin muuttovoitto. Velkainen mutta hyvin kaunis kaupunki. Velka maksetaan kun veronmaksajia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla on taskut.
Minä pohdin just samoja vaihtoehtoja. Eron jälkeen mulle jäi vajaa 200 tuhatta tilille. Ostanko asunnon ja otan lainaa n. 80 000 vai etsinkö vuokra-asunnon? Jos meen vuokralle voisin ottaa paremman asunnon kuin mitä pystyn ostamaan? Toisaalta syön koko ajan säästöjäni.
Nyt maksat omat vastikkeesi, remonttisi ja lainanlyhennyksesi. Vuokralla maksat asunnon omistajan vastikkeet, remontit, lainanlyhennykset sekä tuottomarginaalin siihen päälle. Näin se menee pitkällä aikavälillä välttämättä. Vuokralla kannattaa asua vain niiden jotka loisivat muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä pohdin just samoja vaihtoehtoja. Eron jälkeen mulle jäi vajaa 200 tuhatta tilille. Ostanko asunnon ja otan lainaa n. 80 000 vai etsinkö vuokra-asunnon? Jos meen vuokralle voisin ottaa paremman asunnon kuin mitä pystyn ostamaan? Toisaalta syön koko ajan säästöjäni.
Eikö sillä 200 k jo saisi omaa asuntoa? Etsisin väkipakolla sellaisen jopa pk-seudulta, jos olisi tuon verran irtorahaa. Missään nimessä en ottaisi aivan turhaan pankista lisälainaa sitä varten orjuuttamaan.
Jos olet taloudellisesti siinä tilanteessa, että yhtäkkinen remonttikulu ei aiheuta ylimääräisiä sydämentykytyksiä, niin omistus. Jos et uskalla ottaa riskejä, asu vuokralla.
Omistusasuminen on useimmiten osakkeiden hallintaa ja osakemarkkinoilla on aina riskit.
Ap unohtaa, että ihmisen on aina asuttava jossain. Se myös aina maksaa jotain.
Silloin itse asumisellakin on arvo. Siten sitä kannattaa ajatella niin, että omistusasunnon kulut suhteessa saman tasoisen samalla paikalla olevan vuokra-asunnon kuluihin. Eli siihen vuokraan. Siinä on se erotus.
Saattaa olla, että lainaa lyhennettäessä maksat omistusasunnosta hetken aikaa määrällisesti jopa pikkuisen enemmän kuin tuosta saman tasoisesta vuokra-asunnosta. Kuitenkin vastavuoroisesti, lainan lyhentäminen loppuu joskus. Siitä asumiskulut sitten rajusti laskeekin. Vuokra on täysimääräinen niin kauan kun vuokraa maksat. Sillä ei ole loppupäivämäärää.
Vastavuoroisesti, ainakin osa maksamistasi lyhennyksistä on tosiaan sidottu myös asunnon arvoon. Siten kun myyt, saat käteistä rahaa takaisin. Vuokralla ollessasi et saa kuin korkeintaan takuuvuokran takaisin, joka on sinun omaa rahaasi joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sillä 200 k jo saisi omaa asuntoa? Etsisin väkipakolla sellaisen jopa pk-seudulta, jos olisi tuon verran irtorahaa. Missään nimessä en ottaisi aivan turhaan pankista lisälainaa sitä varten orjuuttamaan.
Ei Helsingistä löydy tolla summalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä ei välttämättä ole enää varaa maksaa sitä vuokraakaan. Yhtiövastike on kuitenkin vuokraa pienempi.
Ap:n taloyhtiö on uusi, eli remonttikuluja ei pitäisi olla tiedossa, mutta asuntolaina tosiaan on iso eikä siinä ole korkosuojausta, eli asumiskulut voi nousta suureksi.
Mietin ensin, että en luovu asunnosta ennen kuin vastike + lainan korko itsessään on saman suuruinen kuin vuokra olisi. Nyt tilanne on vielä se, että pelkän koron ja vastikkeen hinnalla en vielä vuokraa makselisi, eli jään voitolle, jos asunnon hinta ei laske.
Ja tosiaan makselin jo elämässäni parikymmemtä vuotta vuokraa kunnes "tajusin" ostaa asunnon. Tilillä on joitain kymppitonneja rahaa, mutta muuten tämä asunto on ainut omaisuuteni, vaikka ikää yli 40.
Ap jatkaa, että asunnosta on nyt ihan melkein yhtä paljon lainaa kuin sen arvo on.