Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

laihduttaako imetys?

17.10.2006 |

paljon on keskustelua siitä että laihduttaako imettäminen. mitä mieltä olette? ja millä aika välillä se laihdutus alkaa näkymään. itse imetän vauvaa pelkästää ja raskauskilot hävisivät kokonaan, mutta nyt tullut painoa 2kg lisää=( olen muutenkin ylipainoinen että tiputettavaa oisi ainakin 10kg. synnytyksestä on nyt 7viikkoa aikaa...olenko siis liian hätäinen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti on nyt 8,5kk ja kiloja on lähtenyt raskauskilojen (8) lisäksi 8 kiloa ja mielestäni olen syönyt lähes samalla lailla kuin ennenkin. Täysimetin 6 kk ja nyt 2,5 kk olen tarjonnut rintamaitoa kiinteiden ohella. Eli älä vielä hätäile. Itse jännitän sitä vaihetta kun imetys loppuu, pompsahtaako paino...ei tarttis ;)

Vierailija
2/17 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos et syö tätä ylimääräistä kalorimäärää /ts herkuttele turhan päiten, kyllä imetyksen pitäisi kaiken järjen mukaan laihduttaa, tosin, pikkuhiljaa. Tuo kalorivaje ei ole suuri grammoissa. Viikkotahti on noin 200-500g. Hiljaa hyvä tulee tässäkin asiassa! Monilla tosin aineenvaihdunta tekee sen, ettei kilot hevillä tipukaan. Syyt voivat olla myös hormonaalisia. Tälläiset henkilöt laihtuvat usein vasta imetyksen loputtua.

Minulla tilanne on se, etten ole laihtunut laitokselta pääsyn jälkeen kun noin 12kg. 20kg tuli yhteensä, joten tiputettavaa riittää. Olen täysimettänyt 3,5kk. Olen ollut herkuttelematta ja katsonut, mitä suuhuni laitan, mutten laihdu. Elimistö laittaa siis hanttiin kainolla millä hyvänsä eikä hlau luovuttaa kiloakaan, jotta vauvalle riittäisi ravintoa.

Alan huolehtia noista extrakiloista vasta, kun imetys on loppu ja jos ilot eivät sittenkään karise...

esikoisesta laihduin n. 6kk aikana kaikki 20kg, tosin, osittaisimetin lähes koko tuon ajan ja aloin harrastaa kovaa liikuntaa, kun poika oli n. 4kk.

sitruska ja neiti 3,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina laihtuu jos syö vähemmän kuin kuluttaa. Mutta varsinaisena laihdutuskeinona imetystä ei kannata pitää, koska laihduttaessa vartalon kuona-aineet lähtevät liikenteeseen ja verenkierron mukana imeytyy maitoon ja näin ollen vauvaan.

Vierailija
4/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen jälkeen laihduin niin, että vanhat farkut pyörivät jaloissa ja oli pakko ostaa pienempiä. Vauva tissitteli ahkerasti parin tunnin välein vuorokauden ympäri eli maitoa ja energiaa kului. Lisäksi tyttö oli huono nukkumaan, mikä tarkoitti vähintään parin tunnin kävelylenkkiä per päivä. Välillä kyllä luin vaunuilun lomassa romaania tai lehteä eli en porhaltanut täysiä pitkin maita ja mantuja. Kiloja lähti kaikkiaan 8 siitä, mitä painoin ennen raskautta.

Nyt kuopus on 2 viikkoa vanha ja kaikki raskauskilot ovat tippuneet. Innolla odotan vajaan kymmenen ylimääräisen kilon tippumista. Vaunulenkkejä ei tule harratettua samaan tahtiin, kun esikoinenkin pyörii jaloissa. Tosin herkkujakaan ei voi pupeltaa samasta syystä.

Vierailija
5/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika pian 4kk ja kiloja 24 tulleesta jäljellä n. 10kg. En herkuttele, lenkkeilen vähintään kaksi kertaa päivässä 45 minuuttia koirien ja vaunujen kanssa, syön terveellisesti (ja joskus ehkä todella vähänkin). Täysimetystä kohdallani oli kolme kuukautta. Viimeisen kolmen viikon aikana olen alkanut antaa hieman korviketta lisänä.

Nyt minulle tulivat toiset kuukautiset. Vuoto oli niin järjetöntä, että ajattelin jo mennä lääkäriin sen vuoksi. Ilokseni huomasin, että nyt paino pikkuhiljaa putoaa (n. 100g vuorokaudessa). Luulen siis, että painon putoamattomuus imetysaikana on hormooneista kiinni.

Vierailija
6/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta lähti ylimääräiset 16-17kg alle 3kk:ssa ilman mitään lenkkejä ja muita konsteja. Nyt on kohta lähtenyt 20kg ja vauva ei vielä ole viittä kuukautta. Syynä on imetys, joka ilmeisesti vie minulla paljon energiaa (näin kävi myös äidilleni ja vauvani on iso) ja imetysdieetit, joita joudun noudattamaan vauvani vuoksi. Tilanne on hankala, kun laihdun koko ajan (milloin loppuu maito?) ja vauvalle ei ole vielä löytynyt sopivaa korviketta. Välillä, kun dietti oli löysempi vedin kaksin käsin shipsejä ja hampurilaisia, mutta kun taas piti tiukentaa, niin enemmän lähti viikossa kuin tuli. Yritän koko ajan keksia kaloripitoisia herkkuja, joita saisin syödä, mutta vaikeaa se on kun saa syödä niin rajallisesti. Ruokahalut ovat myös olemattomat väsymyksestä. Nauttikaa muutaman lisäkilon tuomasta uhkeudesta;) Asetin synnytyksen jälkeen tavoitteeksi päästä normaalipainoon vuodessa...

Vierailija
7/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettäville äideille oma ohjelmansa. Ystäväni on pienentynyt kuin pyy maailmanlopun edellä niillä ohjeilla.

Vierailija
8/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pääasiahan tietysti on että maitoa riittää. Minulla vauva ollut täysimetyksellä kohta 4,5 kk mutta paino pysynyt sitkesti samoissa lukemissa pian 2 kuukautta. Aluksi paino tippui hurjaa vauhtia parissa viikossa n. 10 kiloa, mutta sitten laihtuminen hidastui todella huomattavasti, vielä yksi kilo lähti n. kuukauden aikana ja sitten ei juuri lainkaan. Saattaa olla että olen tässä n. kuukauden aikana laihtunut puolisen kiloa.

Mitenkään ylenmääräisesti en syö, välillä tulee toki herkuteltua mutta ei joka päivä, välillä tuntuu etten ehdi syödä tarpeeksi. Jonkin verran liikun mutta en kyllä mitenkään päivittäin.

Mutta tuo laihtuminen siis tuntuu riippuvan ihmisestä kovasti. Siskoni laihtui n. 3 kk imetyksellä alle lähtöpainon kuin itsestään. Itse toivon ,että pääsisin jäljellä olevista n. 4-5 raskauskilosta edes imetyksen loputtua eroon...

Vierailija
9/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meillä poika on olut aina todella kova syömään, ekat pari kk tissillä n. tunnin, parin välein ja nykyäänkin imetysväli korkeintaan kolme tuntia, yleensä kaksi.

Vierailija
10/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauskiloja tuli jotain 10+, loppukilot olivat kylläkin turvotusta. Nämä kilot jäivät synnärille ja sen jälkeen olen laihtunut 4-5 kg. Ennen raskautta en ole ollut näin hoikka, joten imetys on kyllä vienyt kiloja. Herkutteluunkin olen sortunut aika usein, mutta silti kiloja ei ole tullut lisää. Mitenkään erityisen paljon en liiku, mitä nyt pieniä vaunulenkkejä tehdään. Tyttö on ollut kyllä aina tosi hyvä imemään ja edelleenkin imee pitkään ja hartaasti. En tiedä, onko sillä merkitystä kuitenkaan.

Ei se paino ihan heti välttämättä lähde ja joillakin ei lähde ollenkaan imetysaikana. Valitettavan yksilöllistä tämäkin. Onhan sulla imetystaival vasta alkupuolella, joten älähän vielä hättäile! :)

-Pilkku & Sara-Ellen 10,5 kk-

Vierailija
11/17 |
18.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys voi laihduttaa, jos syö entiseen malliin ja liikkuu tarpeeksi. Mulla jäi suurin osa kiloista jo sairaalaan ja loput pari putosivat tosi nopeasti. Mutta ei se laihtuminen aina hyväksi ole: tyttömme ollessa noin puolivuotias ruokahaluni oli aika huono ja paino putosi vähän turhan alas: kylkiluut törröttivät ja posket olivat kuopalla.

Vierailija
12/17 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niistä voi vetää sen johtopäätöksen, että toisilla kilot putoavat imetyksellä helpommin kun toisilla. Joillain, kuten minulla, ilmeisesti hormonit aiheuttavat sen että paino ei vaan putoa imetyksen avulla niin hyvin kun muilla. Joskus vaan ärsyttää kun sanotaan juuri sitä että ' no imetys kuluttaa ylimääräiset 500 kcal/vrk että kyllä pitäisi laihtua jos ei liikaa herkuttele' . Mutta kun en vaan laihdu.

Olenkin ruvennut tässä ajattelemaan että huolehdin painosta sitten vasta kun imetys loppuu. Joillainhan paino putoaa silloinkin. Toivon kyllä että en kuulu niihin joilla imetyksen lopetus nostaa painoa entisestään... :/

Vierailija
13/17 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudessa korkeimmillaan paino 81,5kg

laitokselta lähtiessä 75kg

ristiäisissä, vauva 6vkoa 71kg

nyt vauva 8kk ja paino 65kg

Vierailija
14/17 |
19.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin himoliikunnan, kun vauva oli 7 vkoa. Paino ei tippunut yhtään. Lopetin lisäksi karkinsyönnin, mikä on historiallista, sillä olen syönyt karkkia 350 päivcää vuodessa teinistä asti. Ei tippunut yhtään. Näsäviisaat - lapsettomat - kavcerit siihe, että kyllä sä sitten olet syäönyt jotain muuta enemmän. V...ttaa tuollainen. Nyt kun vauva on 10 kk aloitin taas saman. Päätin liikkua 6 kertaa viikossa (vaunujuoksulenkkiä, vauvajumppaa ja ilman vauvaa jumpppaamista) ja jätin KAIKEN sokerin pois paitsi luontaiset. Eka viikko paino putosi kaksi kiloa, mutta taisi olla nestettä. Taaas paino on sama kuin tammikuun lopussa.

En tietenkään ole haRKINNUT IMETYKSEN LOPETTAMISTA ETUAJASSA, MUTTA VAIKUTTANEE SIIHEN, ETTEn jatka imetystä esim. kerran päivässä sen jälkeen kun vauva täyttää vuoden.

Vierailija
15/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin aika reiluja annoksia ja joka päivä ainakin jonkun herkkujutun.

Olen tosi onnellinen tästä kun turhia kiloja oli aiemminkin niin eipä jäänyt raskaudesta yhtään lisää. Nyt kun imetys on loppu, olen aloittanut vielä pikku laihiksen.

Vierailija
16/17 |
20.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tänään neuvolassa luin brittilehteä ja aiemmin törmännyt asiantuntijoiden lausuntoihin jenkkimateriaalissa, että riippuu yksilön hormonitoiminnasta ja muusta: toisilla putoaa, toiset imetyksen aikana varastoi rasvaa entistä enemmän ja jopa lihoo - nimimerkki minä.

Niin kypsyttävää ollut, kun lääkäritkin aina sanoo " no kun imetät, niin ne tippuu kyllä. Mulla on kahden ekan kanssa imetyksen aikana kilot noussut jopa yli raskauden suurimman painon - vaikka hullun lailla liikkunut ja syönyt ihan normaalisti - heti kun imetys loppunut, tippunut kilo/ viikko " tekemättä" mitään. Kolmannen kanssa ihan siksi aloin syödä minipillereitä - (kun en tule raskaaksi imettäessä kuitenkaan) ei vaan enempää painoa kestä, ja tällä kertaa paino on jämähtänyt siihen, mitä oli kun pillerit aloitin (n. 6 vkoa synnytyksestä). Olen onnellinen kun ei ole noussut niin kuin aiemmissa imetyksissä.

Joten jos se ei tipu eikä herkuttele ja liikkuu, niin ei turhaa stressiä, sitten vaan kuuluu meihin, joiden hormonit toimii näin päin.

Vierailija
17/17 |
21.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin molemmilla kerroilla. :)