Mitä tehdä kun ruokailu on lapselle TOSI vaikeaa?
Kyseessä jo 5-vuotias tyttö, joka aloitti nyt esikoulun. Tähän asti ollut kotihoidossa. On äärimmäisen ennakkoluuloinen ja suorastaan pelkää uusien ruokien maistamista. Joutuu ihan pakokauhuun joutuessaan maistamaan uutta ruokaa. Kyse ei ole mistään pikkunirsoilusta. Tyttö kirjaimellisesti oksentaa yrittäessaan maistaa. Tyttöä on tsempattu ja kannustettu aivan hirveästi. On tehty ruokailusta mahdollisimman mukava tapahtuma. Muuta perheemme lapset syövät tyytyväisenä kaikkkea mahdollista.
Olen kotona pyrkinyt tekemään terveellistä ruokaa ja monipuolisestikin, mutta en kertakaikkiaan voi oksettaa tyttöä joka päivä. Silloin tällöin maistellaan uutta, mutta pääasiassa yritän tehdä ruokaa josta tyttö pitää, jotta tyttö saisi myönteisiä kokemuksia ruokailusta.
Nyt tyttö on ollut reilun viikon esikoulussa ja itkien syö joka päivä. Pari kertaa on oksentanut. Tiedän, että on tosi hyvä, että opetetaan syömään ja maistamaan kaikkea, eikä yhdelle voi antaa eritysoikeuksia... Mutta jotain mielestäni pitäisi keksiä, ettei tytön tarvitisi joka aamu herätä murehtien mitä eskarissa on ruokana, itkeä joka päivä ruokailussa, tulla murheellisena ja nolona kotiin ("kun kukaan muu ei itke..").
Tiedän että teistä tyttö kuulostaa vaan lellityltä ja varmasti tilanne onkin ainakin osittain minun vikani, mutta miten jatkaa niin ettei tytölle tulisi elinikäistä kammoa?
Viestisi oli aika vanha, joten tilanne varmasti ratkennut. Itse olen saman ongelman äärellä, olisipa kiva kuulla miten te selvisitte!