Raparperi kukkii. Pitääkö kukinto poistaa?
Valtavan kokoinen kukinto onkin. Vaikuttaako kukinnon poistaminen jotenkin? Haluaisin että raparperi leviää, nyt siinä on vain muutama jättisuuri lehti ja melkein ranteenpaksuiset varret, haluaisin että tulisi enemmänkin lehtiä, vaikka pienempiäkin.
Kommentit (9)
En tiedä leviääkö raparperi siemenestä kovinkaan...juurakosta kun ottaa palasen ja istuttaa niin siitä lähtee kasvuun kyllä.
Äiti oli sitä mieltä että pitää poistaa, lienee äitinsä helle aikoinaan opettanut. Eli vanhan kansan viisaus on että pitää poistaa. Mutta ei mitään tietoa onko asia oikeasti näin :-)
Tosin tuo "voi lopettaa kasvun kun siemenet on tuotettu" pitää monen muun kasvin kohdalla paikkansa, miksei myös raparperin.
Jos ei leikkaa niin varsista tulee puumaiset, eli kuivuvat. Juuren palasta saa helposti levitettyä
En koskaan poista raparperin kukintoja. Monet hyönteiset pitävät niistä, enkä ole huomannut raparperin menettävän voimaansa. Kukat on komean näköisiä puutarhassa. Tekee ahkerasti varsia, vaikka kukka saa jäädä.
Omassa pihassa on rapaperi tehnyt myös paljon taimia, joita sitten siirtelen. Raparperia on enemmän kuin taloudessa tarvitaan, mutta se on kaunis myös perennana.
Ehdottamasti pitää poistaa ja heti, kun nuppu näkyy, koko kukkavarsi pois. Ja raparperinlehdet kannattaa laittaa pehkon juurelle, estävät rikkaruohot ja pitävät kosteuden.
Vanha kansa sanoo, että se kukinto vie voiman. Minä olen poistanut. Omasta mielestä on myös nätimmän näköistä kun on vain lehdet.
Vierailija kirjoitti:
Vanha kansa sanoo, että se kukinto vie voiman. Minä olen poistanut. Omasta mielestä on myös nätimmän näköistä kun on vain lehdet.
On se silti aika julmaa, vähän kuin abortti.
Olen aina kukinnon poistanut.
Kasvien logiikalla kun on siemennyksen saanut tehtyä voi asettua lepoon eli lopettaa kasvu siltä vuodelta.