Miksi rintsikatkin täytyy riisua, kun menee synnärille?
siksi pitää ottaa pois, jos siinä joutuu tekee vaikka hätäsektion
Kommentit (32)
Olin synnytyksen jälkeen kainaloitani myöten lapsivedessä, veressä ja vauvan kakassa. Onneksi sain vaan viskata sairaalan kaavun pesuun ja raahata itseni suihkun alle.
ei siinä tarvi alkaa repiin liivejä pois. Mulla ainaki sellainen paita/kaapu ponnistaessaki päällä ettei ihan alasti kyllä tarvinu maata siinä!
siinä ei paljon vaatteita pussiteltu, omat oli kledjut ja vielä oli herätessänikin
Oletko ihan varma että kyseessä oli vauvan kakka?
Ekalla kerralla kätilö sanoi etten saa pitää liivejä ylläni hätäsektion pelossa, toisella kerralla kätilö (eri ihminen) sanoi etten saa pitää niitä koska ne haittaisivat puudutteiden antamista.
Sama sairaala, kaksi eri selitystä, en tiedä mikä on oikeasti totuus...
lääkäri avasi rintsikat siinä vaiheessa kun laittoi epiduraalia.
Hätäsektioista tms. en tiedä, ja itse otin ekoissa synnytyksissä liivit pois heti, kun vaihdoin sen koltun päälle.
Vika lapsi syntyi sen verran vauhdilla, etten ehtinyt kuin repiä housut jalasta. Vaan eipä siinä synnytyksen jälkeen kovin montaa sekuntia mennyt siihen, kun otti puseron ja rintsikat pois ja sai vauvan rinnoille. Joten se tuskin on ainakaan mikään virallinen syy, hätäsektion uhka tai epiduraali kuulostaa jo fiksummalta.
Yksi kätilö vastasi jo, miksi ette usko ammattilaista? Vauva nostetaan synnyttyään äidin rinnan päälle ja peitellään siihen lämpimään, siinä on vähän hankalaa alkaa riisuskella kun vauva pitäisi saada siihen lämmittelemään äkkiä. Hänen ei ole kovin kiva sitten hangata poskeaan rintsikoiden kaaritukiin ja sitä paitsi saattaa mennä hyvät liivit pilalle, kun se isi tuskin ryhtyy niitä synnytyksen jälkeen ensi töikseen kotona pesekelemään kinasta, verestä ja kakasta...
kuin ne kaksi kätilöä jotka mulle vastasivat että kysymys olisi sektion uhasta tai puudutuksista? AV päihittää synnytyssairaalan mennen tullen, vai mistä tässä muka on kyse?
Yksi kätilö vastasi jo, miksi ette usko ammattilaista? Vauva nostetaan synnyttyään äidin rinnan päälle ja peitellään siihen lämpimään, siinä on vähän hankalaa alkaa riisuskella kun vauva pitäisi saada siihen lämmittelemään äkkiä. Hänen ei ole kovin kiva sitten hangata poskeaan rintsikoiden kaaritukiin ja sitä paitsi saattaa mennä hyvät liivit pilalle, kun se isi tuskin ryhtyy niitä synnytyksen jälkeen ensi töikseen kotona pesekelemään kinasta, verestä ja kakasta...
jokin niistä syistä saattaa olla eri kätilöille tärkeämpi kuin toinen syy--toinen kokee toisen asian tärkeämmäksi kuin toinen--hoitsutkin on inhimillisiä
Muistaakseni eka synnytyksessä jätin rintsikat ja tukisukat päälle, koska oli vasta alkuiltapäivä ja jouduin ensin osastolle (vaeltelin käytävillä siinä odotellessani synnytyksen käynnistymistä...) sitten ammeeseen mennessäni riisuin kaikki. Hullua oli minusta se, että ponnistusvaiheen alkaessa kätilö alkoi hääriä minulle jotain leikkaussalipaitaa päälle (?!!) vaikken olisi halunnut yhtään mitään. TÄmä siis Oulussa. Ei ilmeisesti kehdannut katsoa minua ilkosillani synnytyspöydällä...
Toisessa synnytyksessä oli aamuyö, ihan luonnollinen aika vaihtaa "yöpukineisiin." Aluksi pukeuduin sairaalapaitaan, mutta suihkuun mentyäni oli ilkosen alasti koko loppusynnytyksen ajan ja ponnistin jakkaralta. Kukaan ei huomautellut asiasta. Nyt kun kolmas kerta koittaa niin toivottavasti samaan päästään - siinä kiristyksessä en todellakaan kaipaa yhtään ylimääräistä riepua ympärilleni...
Liivejä ei ole pakko riisua, ainakaan meidän sairaalassa. Yleensä sitä ehdotetaan ja jopa suositellaan, koska sitten kun vauva on syntynyt ja nostetaan vatsan päälle, äidit huomaavat siinä vaiheessa, että liivit ovat tiellä. Kyllä ne liivit siinäkin saadaan riisutuksi, mutta se on huomattavasti helpompaa tehdä jo aikaisemmin :) Ja monta kertaa on saanut kuulla jälkikäteen ihmettelyjä, kun liivit ovat menneet likaiseksi, että miksi niitä ei käsketty ottamaan pois (vaikka heti sairaalaan tullessa asiasta oli keskusteltu)..
T:Kätilö