Onko tietokoneella opiskelu yhtä tehokasta kuin kirjasta opiskelu?
Nyt keskustelua pystyyn. Uskotteko, että kokonaan digitaaliseksi siirtyvä opiskelu (opiskelija lukee koneelta, tekee muistiinpanot ja tehtävät koneelle) on yhtä tehokasta kuin se, että lukee niitä fyysisiä kirjoja ja tekee muistiinpanot/tehtäviä käsin paperille?
Olisi upeaa saada tähän myös opettajien näkemyksiä! Tästä on tällä hetkellä ollut jonkin verran tutkimuksia, mutta nyt olisi mielenkiintoista kuulla eri ikäisten lasten vanhempien mielipiteitä, opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä. Kaikki muutkin toki keskusteluun mukaan!
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Ap, en vastaa mitään asiallista aloituksiin jossa on boldaus lopussa. Se on merkki siitä että Sanoman toimittelija utelee.
Josä sä haluat mun mielipiteen juttuus niin ole hyvä ja maksa siitä. Muuten saat tuottaa sisältös Hesariin/IS:iin ihan ite.
No, usko mitä uskot. Olen itse opiskelija ja tällä hetkellä kiinnostunut tästä aiheesta, koska muutaman kanssa tuli keskustelua aiheesta ja mielipiteet jakautuivat vähän kahtia. Miksi muuten olet keskustelupalstalla, jos täällä ei voi kysyä mielipiteitä saati et halua vastata mielipidekyselyihin? Hieman erikoinen juttu oikeastaan. :D
Riippuu ihan ihmisestä. Mulle esim digitaalinen opiskelu on ihan must, toiselle ehkä toisinpäin. Ei voi yleistää.
Tietokoneella pystytään opettamaan tehokkaammin kuin kirjoilla, kirjan kanssa on aika hankala opiskella interaktiivisesti, kirjasta et näe mitään videoita, joiden avulla voit nähdä opetetun asian konkreettisesti käytännössä. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja liikkuva kuva varmaan enemmän kuin miljoona sanaa.
Jos kumminkin opetetaan ikiwanhalla metodilla pelkkää kuivaa tekstiä luettamalla, se on ihan sama lukeeko sen paperilta vai ruudulta, se tuskin jää sen paremmin mieleen kummaltakaan, mutta miksipä ei käytettäisi tietokoneen mahdollisuuksia parempiin ja havainnollisempiin opetusmenetelmiin, kuin pelkkä teksti ja joku kuva tai piirros kuten kirjasta monotonisesti lukemalla ja pänttäämällä?
Olen itse oppinut paljon tietokoneen avulla esim. lukemalla Wikipedia artikkeleita ja katsomalla videoita Youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Tietokoneella pystytään opettamaan tehokkaammin kuin kirjoilla, kirjan kanssa on aika hankala opiskella interaktiivisesti, kirjasta et näe mitään videoita, joiden avulla voit nähdä opetetun asian konkreettisesti käytännössä. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja liikkuva kuva varmaan enemmän kuin miljoona sanaa.
Jos kumminkin opetetaan ikiwanhalla metodilla pelkkää kuivaa tekstiä luettamalla, se on ihan sama lukeeko sen paperilta vai ruudulta, se tuskin jää sen paremmin mieleen kummaltakaan, mutta miksipä ei käytettäisi tietokoneen mahdollisuuksia parempiin ja havainnollisempiin opetusmenetelmiin, kuin pelkkä teksti ja joku kuva tai piirros kuten kirjasta monotonisesti lukemalla ja pänttäämällä?
Olen itse oppinut paljon tietokoneen avulla esim. lukemalla Wikipedia artikkeleita ja katsomalla videoita Youtubesta.
En nyt kuitenkaan tyrmäisi sitä etteikö hyvinkin moni opi parhaiten ihan kirjaa lukemalla, mm. minä.
Minun opiskelutekniikkani kuten jokaisen muunkin on yksilöllinen, ei voi vaatia samaa toiselta joka itsellle sopii.
Muistan kun erehdyin tyrkyttämään omaa tekniikkaani tyttärelleni, ja hän piti sitä ihan mahdottomana. Se mikä minulle oli selkeää ja hyvä, ei ollut sitä hänelle.
En ole koskaan lukenut kirjasta monotonisesti pänttäämällä, eihän se ole mitään opiskelua! Se voi olla ulkoa oppimista mutta jos ei kykene sisäistämään lukemaansa se kyllä jää melkoisen laihaksi.
Eiköhän jokainen opiskele ihan omalla tyylillään, ei sitä voi tulla tyrmäämään huonoksi jos se ei itsellä toimi.
Näin koodarina on pakko sanoa että kirjat on täysin turhia opiskeluun.
Youtubestakin oppii mitä vaan näkemällä se tulisi otaa mukaan opiskeluun.
Sähköinen aineisto ehdottomasti tehostaa ja helpottaa opiskelua. Tuntuu kauhealta ajatella, että pitäisi jotain paperikirjoja raahata mukana eikä saisi mitään sähköisiä ominaisuuksia, jotka tuovat monipuolisuutta ja motivaatioita opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan ihmisestä. Mulle esim digitaalinen opiskelu on ihan must, toiselle ehkä toisinpäin. Ei voi yleistää.
Yleistäminen on ihan oikein siinä vaiheessa, jos todetaan, että suurin osa oppii parhaiten tavalla X. Jos ihmiset eivät opi sillä menetelmällä, jota käytetään, niin se on huono asia heidän valmistumisensa ja työllistymisensä kannalta. Jos esim. sinä olisit ainoa, joka oppii digitaalista kirjaa lukemalla, niin koulua ei voi kehittää vain sinua varten.
No ei ainakaan jos käytetään jotain helvetin pöytätietokonetta... Muuten se on ok, mutta yleensä monet asiat oppii paremmin ilman digihärpäkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan lukenut kirjasta monotonisesti pänttäämällä, eihän se ole mitään opiskelua!
Eiköhän jokainen opiskele ihan omalla tyylillään, ei sitä voi tulla tyrmäämään huonoksi jos se ei itsellä toimi.
Aika vahvasti tyrmäsit kirjasta lukemisen.
Kirjat ja vihkot kunniaan! Tietokoneella opiskelussa hyvää on vain tiedonhaku. En tykkää lukea digitaalisia kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut toiset oppivat parhaiten lukemalla, kuuntelemalla tai itse tehden. Ei heille riitä YouTuben katsominen.
Opetusvideoitten katsominen tietokoneelta on tehokkaampaa kuin kirjoista lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
BTW:
Yliopisto-opiskeluun kuuluu sellanen omavastuu, et niinku tajuaa ite opiskella myös siel tuubista.
Digitalisaatio opiskelussa on muutakin kuin se, että niissä paperisissa kirjoissa olevat tekstit ja kuvat laitetaan digitaaliseen muotoon.
Minulla on lieviä oppimisvaikeuksia. Minä opin ihan yhtä hyvin tai huonosti lukemalla itse, ihan riippumatta siitä, onko se teksti paperille painettua vai digitaalista.
Digitaalisessa oppimateriaalissa on paljon sellaista, mitä ei paperille painettuna voida toteuttaa, kuten ääneen luettuja tekstejä, videoita ja simulaatioita.
Tyttäreni osti paperiset kirjat lukioon 4 vuotta sitten.
Ostin hänelle alkuun sekä digi että paperiset. Hän ei kiinnostunut digikirjoista.
Avoimien ovien päivänä havaitsin, että luokkahuoneissa oli vain yhdellä tai kahdella digikirja. Muilla paperinen.
Gallupin asetelma on jo itsessään vajavainen, ei anneta vaihtoehtoa valita tietokoneen olevan se tehokkaampi tapa opiskella.
Tietokoneella opiskelu on ehdottomasti tehokkaampaa, muutamalla painalluksella pystyy hakemaan satoja sivuja pitkästä tekstistä hakusanaan liittyviä kohtia ja google aukeaa vain hiiren napsautuksella. Tietokoneella pystyy katsomaan visualisointeja aiheesta ja keskusteluryhmät ovat tukena etänä, ongelmakohdista pystyy jakamaan kuvia tarvittaessa kätevästi. Etenkin ohjelmointia opetellessa tai ohjelmistoja käyttäessä saa heti käytännönläheistä kokemusta.
Toki tietokoneen on hyöty- ja haittapuolena on vaivattomuus, on yhtä helppoa päästä käsiksi opiskelun työkaluihin kuin viihteeseen, mutta on myös yksilöstä itsestään kiinni kuinka hyvin itsekuri toimii. Tietokoneen käyttö tuo houkutukset lähelle. Toisena haittapuolena pitäisin tietokoneen näytön valoa, joka rasittaa silmiä. On olemassa sinistä valoa hohkaavia näyttöjä, jotka rasittavat vähemmän silmiä, mutta kaikilla ei ole pääsyä sellaisiin laitteisiin. Toki kirjastakin lukeminen väsyttää silmiä, mutta enpä ole koskaan tarkastellut tutkimusta, joka tutkii tietokoneen näytön aiheuttamaa rasitusta suhteessa kirjasta lukemiseen.
nörö kirjoitti:
Gallupin asetelma on jo itsessään vajavainen, ei anneta vaihtoehtoa valita tietokoneen olevan se tehokkaampi tapa opiskella.
Ap tässä. Huomasin itsekin jälkeenpäin, että tuo vaihtoehto puuttuu tuosta gallupista. Harmi kyllä en voi rekisteröimättömänä palstailijana korjata tuota gallupia. Toisaalta se ei nyt ehkä niin haittaa, kun tämä nyt ei tosiaan ollut mikään niin vakavasti otettava gallup - halusin vain, että se antaa nyt edes jonkinlaista osviittaa ihmisten ajatuksista. Ja ne, jotka kokevat asian juuri tuolla tavalla mikä puuttui gallupista (=tietokone tehokkaampi tapa opiskella) niin voivat myös tulla tänne keskusteluosioon kertomaan ja avaamaan ajatuksiaan vähän enemmän :) Harmi tosiaan kun tuo jäi uupumaan, mutta ei voi mitään.
Kiitos tähän mennessä vastanneille! Näitä on ollut oikeasti mielenkiintoista lukea.
Ap, en vastaa mitään asiallista aloituksiin jossa on boldaus lopussa. Se on merkki siitä että Sanoman toimittelija utelee.
Josä sä haluat mun mielipiteen juttuus niin ole hyvä ja maksa siitä. Muuten saat tuottaa sisältös Hesariin/IS:iin ihan ite.