Lapset pois kotihoidosta =(
Okei - tiedän laittaneeni tosi provon otsikon, mutta saapahan viestini lukijoita. Ehkä.
Mieheni on hoitovapaalla kolmen lapsemme kanssa ja minä olen töissä. Hieno juttu ja ideologiamme mukainen asia. Mutta, mutta.... Nyt makaa lastenhoitaja elikkäs hoitovapaalla oleva isä sairaalassa. Minä sitten jouduin ottamaan palkatonta vapaata, jotta saamme lapset hoidettua.
Onko tilanne todellakin näin surkea ja epäreilu? Jos lapset olisivat hoidossa muualla, ei ongelmaa olisi, vaan saisin käydä työssä ansaitsemassa rahaa. Nyt - vaikka kaikilla onkin subjektiivinen päivähoito-oikeus (jota en kannata täysin rinnoin....), ei lapsemme olekaan saman arvoisia muiden kanssa. Enkä minä ole samanarvoinen kuin jos mieheni olisi työssä eikä hoitovapaalla.
Sekavaa selostusta, mutta tunteet kiehuvat nyt aika pahasti..... Kohtuutonta, että joudumme konkurssiin tämän tilanteen vuoksi!
Olisiko mahdollista saada jostain apua? Vai saisinko oikeasti olla palkallisesti vapaalla? Älytön tilanne ja mielestäni kohtuuttomasti lapsiperheitä ahdinkoon ajava asia =(
Kommentit (13)
Kunnan/ kaupungin kodinhoitaja saattaisi olla avuksi.
Itse kyselin vastaavaa asiaa, kun palkkasimme Au Pairin hoitamaan lastamme kotiin. Jos hoitaja olisi sairastunut (ei siis lapsi), minun/mieheni olisi pitänyt ottaa palkatonta vapaata hoitaaksemme lastamme.
Kuntaan soittaessa sain kuulla, että kodinhoitajan apu on teoriassa mahdollista, mutta käytännössä mahdotonta, koska kodinhoitajien päivät on valmiiksi suunniteltu ja pääasiassa apua saavat vanhukset ja vammaiset.
Valitettavaa tuo miehesi sairastuminen, joutuuko hän olemaan sairaalassa pitkäänkin, entä voiko hoitaa lapsia täyspäiväisesti sairaalan jälkeen? Voisit ottaa yhteyttä paikkakuntasi päivähoidosta vastaavaan. Joskus hoitopaikan saa hyvinkin nopeasti, jos on välttämätön tilanne, kuten hoitajan sairastuminen. Olisiko mahdollista, että kunta palkkaisi teille hoitajan kotiin jos lapsia on useita. Tai saisitteko perhepäivähoitajan? Ymmärrän, että olette todenneet lapsilleni parhaaksi kotihoidon, mutta joskus on pakko antaa periksi ja valita huonompi vaihtoehto esim taloudellisen tilanteen vuoksi. Jos kuitenkin päädytte, että siirryt nyt kotihoidontuelle, ota yhteys kelaan ja selvitä saatko vuorostasi kotihoidontukea ja miehesi sairaspäivärahaa? Hoitomaksuihin, jos nousevat kovin korkeiksi kannattaa kysyä neuvoa sairaalan / hoitopaikan sosiaalityöntekijältä, hän tietää sen puolen avut ym.
Voimia teille kaikille!
Meillä minä hoidan lasta ja mies töissä, minulla on edessä molempien käsien (sormien) leikkaus ja joudun olemaan 2vrk sairaalassa ja kaksi viikkoa on tikit. Eli en saa kastella käsiä, en nostaa, en käytännössä tehdä mitään! Paketti on varmasti semmoinen että hyvä jos lusikkakaan siinä pysyy.
Kaupungilta ei apua heru. Heillä on antaa vain ennaltaehkäisevä työntekijä (?!), ei meidän tilanteeseen. Antoi päiväkodin numeron, käski käyttää sitä normaalia päivähoito-oikeutta. Vaan eipähän onnistu kuukauden varoitusajalla päiväkotiinkaan, hyvä etteivät nauraneet kun sanoin että max. kaksi viikkoa hoitopaikan tarttisin (sitäpaitsi siitä sitten menisi aika kallis päiväkotimaksukin!)...Me ollaan jo nyt toimeentulotuen varassa ni pitäskö miehen vaan palkattomalle jäädä?!!! Vai annako mä lapsen kulkea koko päivän samassa vaipassa vaikka kakat housussa ja syötän sille banaania kun en muuta pysty? Naurettavaa sanon minä!
Aion kyllä vielä tapella asiasta, nyt jo vähän joustoa löytyi että hoitaja pystyisi tulemaan ehkä neljäksi tunniksi päivässä, kolmen päivän ajan...Mutta sitä en tiedä mitä kävisi jos tilanne tulisi äkillisesti? Meillä kun ei oikeasti ole mummojakaan hoito-apua antamassa...
Minäkään en käsitä miten tässä voi olla näin paha sudenkuoppa?!
En tiedä " tarkemmin" mutta olisiko mahdollista " palkata" työharjoittelija? Kysy työkkäristä tai oppilaitoksista. Kun nuoret ketkä ovat hakeutumassa lastenhoitoalalle, hakevat harjoittelupaikkoja. Siis tulisivat hoitamaan lapsia joko opintotuella tai työmarkkinatuella.
Useimmiten nuoret eivät saa muutoin työmarkkinatukea. Ja saavat siitä " alan" työkokemusta ja lisäpisteitä hakiessaan alan oppilaitoksiin.
Tai olisiko teillä mahdollisuus saada " väliajalta" yksityisen hoidon tukea? Eli katkaista kotihoidontuki ja hakea sitä uudelleen myöhemmin, kun miehesi pystyy hoitamaan taas lapsianne?
Kannattaa ainakin kysyä..
hakisin itse töistä sairaslomaa vedoten vaikka sressiin tms. mieluummin kuin elettäisiin kuukausi tolkulla vedellä ja näkkileivällä tai sossun luukulla... eikö toi tilanne oikeestikkin jo johda lähes hermorohamdukseen niin kai sitä voi töistä ottaa sairaslomaa!
viikoksi ja kaksi viikkoa piti olla sen jälkeen kotihoidossa. Lapset siis normaalisti päiväkodissa ja me miehen kanssa töissä. Meillä molemmilla tosi pieni palkka joten molempien rahat tarpeen jotta pärjättän. Minä jouduin sitten ottamaan palkatonta vapaata jotta saatoin hoitaa poikaa kotoja ja olla mukana tuolla sairaalassa. Tilanne olisi ollut vielä tukalampi jos olisin ollut kotiäiti ja kaikki lapset kotihoidossa koska silloin mies olisi joutunut ainakin tuon sairaalaviikon ottamaan palkatonta mutta tavallaa onni oli että oltiin molemmat töissä. Silti melkeen kuukauden palkan puuttuminen perheen tuloista ja se että sairaastkin lapsesta meni normaali päivähoitomaksu teki aina ison loven perheemme pudjettiin aj ihan käytännössä elettiin kaurapuurolla seuraava kuukausi.
Tuo työmarkkinatuella palkattava hoitaja on hyvä idea jota kannattaa ainakin työkkäristä kysyä.
mutta itse asiaan...
Vissiin ala/työnantaja kohtaista, mutta meillä ainakin juttu on mennyt erilailla.
Meillä kolme lasta, joista yksi koululainen ja kaksi alle kouluikäistä (2,5 v ja 4 v), ja minä olen hoitovapaalla, hoitaen noita nuorempia kotona.
Mies käy töissä...
Meillä on ollut muutama tilanne, että olen itse ollut kipeä, ja estynyt hoitamasta lapsiamme, mutta mieheni on ollut palkallisena vapailla hoitaen lapsiamme.
Sen lisäksi meillä oli vuosi sitten tilanne, että kuopuspoikamme oli ISOSSA selkäleikkauksessa, ja sairaala suositteli toisen vanhemman läsnäoloa sairaalassa.
Keskimmäistähän ei voinut jättää yksin kotiinkaan päiviksi, joten mieheni sai palkallista vapaata ollakseen kotona.
Kuopus oli 9 vrk sairaalassa, josta minä yöt sairaalassa, ja valtaosan päivistäkin, ja mies välillä hoiteli/viihdytteli poikaa sairaalassa, ja minä pääsin käymään kotona.
Meillä kyllä mieheni lähin esimies oli todella asiallinen, ja empaattinen, ja tajusi tilanteen tosi hyvin :)
Hoiti " asian kotiin" , ja lohdutti vielä päälle: " kyllä me täällä töissä pärjätään, sinä hoidat lapset kuntoon, ja hommat jatkuvat sitten.." ;)
Itse kuulun työni puolesta liittoon, ja just yksi päivä lueskelin liittoni suosituksia alalleni, ja siinä oli kyllä ihan maininta, että työnantajan on palkallisena tai palkattomana ANNETTAVA vapaata painavista perhesyistä (mikä tietty luonnollisesti toisen sairaalaan joutuminen on!), joten kehoittaisin vielä sinua kääntymään jonkun työpaikkasi henkilön puoleen, ja vaadit saada vapaata jotta saat lapset hoidettua ja saatte miehesi kuntoon.
*Voimia ja toivottavasti asiat ovat pian taas ennallaan!*
Tiedän tuonkin, kuinka raskasta on pyörittää yksin arkea lasten kanssa miehen ollessa sairaalassa :(
Meillä mieheni makasi pari vuotta sitten pahan keuhkokuumeen kourissa sairaalassa, ja pelkäsin menettäväni hänet :(
Siihen päälle sitten kaksi pientä lasta ja muutto :/
Hoh hoi! :(
AP:n tilanteesta en osaa sanoa, mutta vanhemmalle, joka osallistuu lapsensa hoitoon sairaalassa (eikä voi käydä työssä eikä saa poissaoloajalta palkkaa), voidaan käsittääkseni maksaa erityishoitorahaa. Erityishoitoraha on sairauspäivärahan suuruinen. Kotihoitoon sitä on mahdollista saada myös, jos lapsella on vaikea sairaus tai vamma. Lääkäri arvioi vanhemman osallistumisen tarpeellisuuden.
Kannattaa kysellä sairaaloiden sos.työntekijöiltä, he ovat tottuneet selvittämään tällaisia asioita.
Tilapäinen hoitovapaa tai poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus olla poissa töistä enintään neljä työpäivää kerrallaan työntekijän lapsen tai muun hänen kodissaan pysyvästi asuvan alle 10 v lapsen äkillisesti sairastuessa.
Oikeus lyhytaikaiseen poissaoloon on myös silloin, kun perhettä kohtaa vakava sairaus, tapaturma, tai muu pakottava syy. Oikeutta poissaoloon ei saa rajoittaa.
Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää vain tilanteissa, jossa molemmat vanhemmat ovat työssä kodin ulkopuolella eikä lasta saa tavanmukaiseen hoitopaikkaan hoidettavaksi.
Oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen on myös silloin, kun kotona oleva vanhempi ei esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi voi hoitaa sairasta lasta.
Tilapäisestä hoitovapaasta ja pakottavasta perhesyystä on ilmoitettava työnantajalle niin pian kuin mahdollista. Poissaolon perusteesta on annettava työnantajalle luotettava selvitys, jos tämä sitä pyytää.
Työsopimuslain mukaan tilapäinen hoitovapaa ja poissaolo pakottavista perhesyistä on palkatonta.
Työehtosopimuksissa on kuitenkin yleensä sovittu, että tilapäisestä hoitovapaasta 1-3 päivää on palkallista.
Tämä kirjoittamani pätkä on ihan tuoreesta, voimassa olevasta kuulumani liiton (Erton) vihkosesta.
En sitten tiedä kuinka pätee muilla aloilla, mutta olettaisin, että ehdot koskevat muitakin aloja.
Valitettavasti oma työnantajani on kunta ja meillä ei ole tuollaista palkallista vapaata. Saan toki olla niin pitkään kuin tahdon pois. Joo -jiihaa. Kiitos siitä. Palkka vaan ei juokse =( Sen verta antoivat vinkkiä, että voisin käyttää ensi kesän lomiani jo nyt, mutta... Täytyy nyt funtsia miten teen, kun joskus takaisin työhön pääsen. Mies siis yhä sairaalassa.
Päiväkotipaikka saatiin lapsille vaikka per heti. Päätimme kuitenkin katsella tämän viikon ihan kotona. Ensi viikolla kuitenkin sitten alkaa tilapäisesti päiväkotiarki, jos tilanne edelleen jatkuu samana.
Rankkaa =(
Tuollainen tilannehan voi kohdata ketä vaan ja minunkin toisen raskauden lopussa oli ongelmia ja jouduin sairaalaan. Esikoisella ei ollut hoitopaikkaa ja jotain oli keksittävä, sillä vaikka olisin sairaalasta kotiin päässyt, en olisi voinut lasta hoitaa koko päivää ja eivät kyllä olisi edes kotiin päästäneet, jos tiesivät, että kotona on pieni lapsi, jota minun pitäisi hoitaa.
Pari päivää mies pohti tilannetta ja lopulta soitti päiväkotiin, jossa lapsemme oli ollut muutamaa kuukautta aiemmin. Tyttö sai sieltä viikoksi paikan ja se helpotti sen verran, että miehen ei tarvinnut ihan hirveästi palkatonta vapaata pitää.
Meidänkin kunnassa on rahaa varatta joku x summa tilanteita varten, joissa kotona lapsia hoitava vanhempi on pidemmän aikaa (enemmän kuin viikko) estynyt hoitamasta lapsia. Nuo rahat vaan on loppu jo maaliskuussa eli 3:ssa kuukaudessa... Onkohan ihan oikein mitoitettu???
Tätä ketjua lueskelin ja ajattelin ettei voi olla totta. Ihan hirveää kun tilanne on tuollainen että koko perheen elämä menee kokonaan sekaisin. Ei riitä että joku sairastaa ja hoitoapua ei saa vaan laitettaan lapsetkin kärsimään kurjasta tilanteesta.
Stressi siitä tulee kun ei ole rahaa...laskut odottaa silti maksamista ja lapset ruokaa. Ja sairaan pitäisi pystyä hoitamaan itsensä kuntoon...
Ei muuta kun kaikki asianomaiset viralliste liput ja laput kopiointiin ja tiivistelmä kirje mukaan ja vaatimaan asioihin muutosta. Ei tilanne muuten parane tässä maassa....jos sittenkään.
Myötätuntoa tuntien
Tuollaisia tilanteita, onneksi vain suht lyhyitä aikoja kerrallaan, meilläkin on ollut.
Meillä on " klassinen" asetelma, minä hoidan lapsia kotona ja mies töissä, mutta minun joutuessani sairaalaan mies tosiaan oli 2vkoa kotona, palkattomalla vapaalla, ja kyllä tuollainen syö kuukauden budjetista ihan älyttömän paljon.
Väh. pari kertaa vuodessa olen muutenkin niin kipeä, etten voi huolehtia lapsista, ja myös silloin on ainoa vaihtoehto, että mies jää kotiin, palkatta.
Sinisilmäisesti minäkin kyllä joskus menneisyydessä ajattelin, että täytyyhän lapsiahoitavan puolison lääkärintodistus riittää siihen, että työssäkäyvä vanhempi saa jäädä hoitamaan lapsia kotiin ilman taloudellisia menetyksiä - mutta tämä on tietysti toiveajattelua....