Eikö noille sähköpotkulaudoille ole minkään maailman sääntöjä/lakeja?
Autossa pitää pitää turvavyötä, on nopeusrajoitukset, on liikennesäännöt. Samoin pyöräilijöille on pyöräilykypärät ja liikennesääntönsä.
Mutta entä sähköpotkulaudat? Ihan järjetöntä, että niillä saa mennä miten lujaa vaan, ihmisten seassa miten sattuu ja kännissä. Ei ole vielä vissiin kukaan kuollut (Suomessa), mutta mitä jos joku lapsi jää vaikka alle? tai kuka tahansa.
Olenko ainut jonka mielestä on ihan käsittämätöntä koko touhu?
Kommentit (84)
No jos mun lapsi jäisi piittaamattoman sähköpotkulautailijan alle niin sen jälkeen olisi se lauta entinen ja omistaja olisi elävien kirjoissa toki mutta vähän huonommassa kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
No jos mun lapsi jäisi piittaamattoman sähköpotkulautailijan alle niin sen jälkeen olisi se lauta entinen ja omistaja olisi elävien kirjoissa toki mutta vähän huonommassa kunnossa.
Ja sekö parantaisi/herättäisi eloon sen lapsesi?
Vierailija kirjoitti:
Ei sulla jonnepieni mitään lasta ole. Turhaan uhoat :D
Tekninen rajoitus laudoissa on 25km/h. Haittaa todella paljon kun on menossa ylämäkeä kohti ja tietää, ettei se jaksa vetää ilman vauhtia kunnolla ylös.
Sähköpotkulautailijoiden pitää noudattaa pyöräilijöiden liikennesääntöjä. Ei siis ole totta, että heitä ei liikennesäännöt koskisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä että on moottoriajoneuvo mutta voi vapaasti ajaa ilman kypärää vaikka kännissä. Jopa ruohonleikkurilla ajosta kännissä saa rattijuopumustuomion.
Pitäisi koskea samat säännöt kuin moottoripyöriä, ainakin kypärän ja rattijuopumuksen osalta.
Itse veikkaan että ideologialla on tässä suuri osuus. Koska sähkö = ei säännöt koske. Vaikka täysin järjenvastaista että niillä saa ajaa kännissä.
Tämä. Nykyisin ideologia menee kaiken edelle. Rupean kyllästymään koko yhteiskuntaan.
Kun ylittää kävellen yksisuuntaista katua ja katsoo vain suuntaan josta autoja voi tulla , on vaarassa jäädä laudan alle, koska heitä ei koske mitkään liikennesäännöt. Laudat voisi poistaa kokonaan liikenteestä , parempi että nuoriso kävelisi. Pyöräilijät pitäisi opettaa huomioimaan muita myös.
Tästä oli jossain vaiheessa - ehkä viime kesänä, otsikkoja kun traumapäivystykset oli täynnä viikonloppuöiden kasvomurtumia, katkenneita hampaita ja muita vammoja sähköpotkulautojen vuoksi.
Eniten noissa ihmetyttää että miten ei kukaan puutu siihen että noita on ajoporttien, porttikongien ja ovien edessä sekä jalkakäytävillä pitkin poikin.
Painavat lukittuina törkeän paljon ja sisäpihoilla asuvien tai sinne ajavien pitää päästä ajoporteista. Auto saisi heti sakot jos olisi pysäköity niin että ei pääse portista tai ulko-ovesta. Eihän noista lastenvaunujen, rollaattorien ja pyörätuolien kanssa pääse edes ohi niin että voisi kävellä kävelyteillä.
Kaupunki ja poliisi ovat täysin välinpitämättömiä tämän suhteen.
Sähköpotkulautojen yhteydessä ei olla tippaakaan huolissaan että ne poistavat ihmisiltä sen vähänkin kävelyn. Eihän nuo korvaa henkilöautoliikennettä, vaan noilla mennään niitä matkoja mitä muuten mentäisiin kävellen tai pyörällä. Meidänkin kaupungissa festarialue, joka oli n. 1km päässä ydinkeskustasta, keräsi lähes koko kaupungin sähköpotkulaudat ympäristöönsä. Ihmiset eivät viitsineet kävellä tuollaista matkaa, vaan ottivat mielummin sähköpotkulaudan.
Sähköpotkulauta korvaa terveellisemmän osan liikenteestä, kävelyn ja pyöräilyn.
Sitä ei käytetä vuokra-auton korvikkeena tai oman auton korvikkeena. Ei Helsingin keskustassa sellaisia matkoja juuri autolla.
Nämä laiskistaa nuoria ja aikuisia. Eikä ole mikään ekoteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä kyllä että on moottoriajoneuvo mutta voi vapaasti ajaa ilman kypärää vaikka kännissä. Jopa ruohonleikkurilla ajosta kännissä saa rattijuopumustuomion.
Pitäisi koskea samat säännöt kuin moottoripyöriä, ainakin kypärän ja rattijuopumuksen osalta.
Itse veikkaan että ideologialla on tässä suuri osuus. Koska sähkö = ei säännöt koske. Vaikka täysin järjenvastaista että niillä saa ajaa kännissä.
Tuolla logiikalla sähköautollakin saa ajaa jurrissa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkulautailu on testosteronivajeisten soijapoikien hommaa.
Minä näin kolmen naisoletetun matkustavan yhdellä sähköpotkulaudalla. Tosin en tarkastanut housujen sisältöä.
Eivät kuulu luontoon. Ojiin heitellään kaikki, mitä järkeä. Luonnon tuhoamista.
Luulen että näissä on jotain ideologista.
Että päättäjät tai kaupunki kuvittelee että nämä on ratkaisu ihmisten autoiluun ja sen vähentämiseen. Vaikka oikeasti näillä mennään kävelymatkoja keskusta-alueella missä oli jo kaupunkipyörät ja ratikat ja kattava liikenne eikö niitä matkoja olisi kukaan oikeasti autolla mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla logiikalla sähköautollakin saa ajaa jurrissa.
Ideologia edellä mentäessä tuollainen ajatuskin on ihan mahdollinen jonkun mielessä. Voihan maan hallituksen ministerin mielestä väkivaltakin olla ns parempaa, jos se tehdään oikean ideologian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Luulen että näissä on jotain ideologista.
Että päättäjät tai kaupunki kuvittelee että nämä on ratkaisu ihmisten autoiluun ja sen vähentämiseen. Vaikka oikeasti näillä mennään kävelymatkoja keskusta-alueella missä oli jo kaupunkipyörät ja ratikat ja kattava liikenne eikö niitä matkoja olisi kukaan oikeasti autolla mennyt.
Poliisi saisi tutkia päättäjien tilit, että onko niille tullut hämäriä maksuja potkulautoja vuokraavilta firmoilta. Homma haiskahtaa todella pahasti.
Eikö nämä ole tarkoitettu lähinnä virkistyskäyttöön ja käytettäväksi oman kiinteistön alueella valvotuissa olosuhteissa, käyttäjänä vaikkapa esiteinikäiset nuoret. Nyt aikuiset humalaiset tai muuten häiriintyneet yksilöt häiriköivät näillä ruuhkaisilla jalankulkuun tarkoitetuilla väylillä. Aika huono idea tuoda näitä suurkaupunkeihin.
Vihaan niitä! Helsingissäkin saa sydän kurkussa kävellä noiden takia. Mitään sääntöjä eivät noudata. Joku vertasi pyöriin, mutta en minä pyöriä pelkää samalla tavalla.
Nuo pitäisi kieltää kokonaan.
Sähköpotkulautailijan säännöt:
- ollaan vuorotellen jalkakäytävillä, pyöräteillä, suojateillä, ajoväylillä riippuen mistä voi nopeiten huristella itselle sopivalla tavalla liikennevaloista ja säännöistä huolimatta
- ohitetaan jalkakäytävillä ilman mitään turvavälejä jalankulkijoihin isoilla nopeuksilla
- ei kypärää
- ajetaan päihtyneenä
- viskataan mihin vain jalkakäytävälle poikittain tai vakka oven eteen
Sähköllä se sähköautokin kulkee :D Ja viestissä, josta sinä rupesit itkemään vastattiin viestiin, joka kommentoi sähköllä kulkevien ajoneuvojen säännöistä.