Lapsen kaverien valikointi
Miten valikoitte tai rajaatte lapsenne kaveriseuraa?
Yksi 9v tytön kavereista on vähän "huonoa seuraa", kun leikit on rajuja ja usein jotain sattuu, tulee riitaa tai joku lelu hajoaa. Lisäksi se kaveri ei aina oo ihan rehellinen mulle tai omille vanhemmilleen.
Silti tuntuu pahalta sanoa lapselle että et saa leikkiä sen kaverin kanssa, ja toisaalta se on turhaa kun ne on samalla luokalla. Mun tyttö on ainoa lapsi ja siksi joskus yksinäinen.
Miten te ootte toimineet tällaisissa tilanteissa?
Kommentit (29)
Voitko ehdottaa että soittaisi jollekin toiselle kaverille?
Minä juttelisin tuosta lasten kanssa, että leikit saa jatkua vain jos ei tuu riitaa eikä mitään hajoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä juttelisin tuosta lasten kanssa, että leikit saa jatkua vain jos ei tuu riitaa eikä mitään hajoa.
Tätä oon yrittänyt jo, mutta kun vauhti kiihtyy niin vahinkoja sattuu. Ja yhtälailla siinä on oma tyttönikin mukana riehumassa. Muiden kaverien kanssa leikit vaan on useimmiten rauhallisempia.
Ai niin, ja sit tää kaveri on usein nenä kiinni puhelimessa, eikä usko kun sanon että mun tytöllä ei oo ruutuaikaa jäljellä. Vieraan lapsen puhelinta ei oikein voi takavarikoida.
Mitä tarkoitat riehumisella? Kysyn siksi, koska asian voi käsittää ero tavoin.
Meillä oli aiemmin vähän samanlainen tilanne. "Unohdin" sanoa jos tämä kaveri oli soittanut tai laittanut viestin. Jos se halusi tulla meille niin meillä olikin hups vaan siivouspäivä. Eipä enää ollut hinkua.
Tuon ikäisten ei kuuluisi enää hajottaa mitään (tietysti vahinkoja sattuu kaikille). Riitoja voi tulla, se on ihan normaalia. Kunhan ei tappeluksi mene.
Mitä vähemmän puututte lasten kaveriasioihin, sen parempi. Ellei kyse ole selkeästi hyväksikäytöstä.
Terkuin yläasteen ope ja kolme lasta itse kasvattanut
Tuon ikäiset tarvitsee monesti paljon aktiviteettia. Trampoliinille pomppimaan tai esim. johonkin liikuntapaikkaan purkamaan sitä energiaa. Kännykällä pelaaminen onkin sitten vaikeampi juttu, perheissä on niin eri säännöt ja rajat.
Vierailija kirjoitti:
Leikkivät vauhdikkaita leikkejä sisällä joissa juostaan tai heitetään tai hypitään tms. Eivät tahallaan hajota tavaraa mutta ei ne lelut silti kestä mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Palstahullu vauhdissa.
Itse olet hullu, nimittäin bongaaja hullu.
Jos aloitus ei sinua nappaa, nimittelet aina aloittajaa joksikin hulluksi.
Tuki jo tyhmä turpasi.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, ja sit tää kaveri on usein nenä kiinni puhelimessa, eikä usko kun sanon että mun tytöllä ei oo ruutuaikaa jäljellä. Vieraan lapsen puhelinta ei oikein voi takavarikoida.
Päätä jo, että riehuuko se lapsi vai onko nenä kiinni kännykässä.
Kaupungin vuokra-asunnoissa asuvat lapset olen rajannut pois, muuten en rajoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkivät vauhdikkaita leikkejä sisällä joissa juostaan tai heitetään tai hypitään tms. Eivät tahallaan hajota tavaraa mutta ei ne lelut silti kestä mitä tahansa.
Kuulostaa ihan normaalilta lapselta. Kannattaisi vaan laittaa lapset pihalle tekemään tuota, niin tehtiin minunkin lapsuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset tarvitsee monesti paljon aktiviteettia. Trampoliinille pomppimaan tai esim. johonkin liikuntapaikkaan purkamaan sitä energiaa. Kännykällä pelaaminen onkin sitten vaikeampi juttu, perheissä on niin eri säännöt ja rajat.
Oon ite töissä (etänä kotona) joten en voi viedä niitä mihinkään enkä muutenkaan halua tai pysty koko ajan komentamaan. Eikä meillä ole trampoliinia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä vähemmän puututte lasten kaveriasioihin, sen parempi. Ellei kyse ole selkeästi hyväksikäytöstä.
Terkuin yläasteen ope ja kolme lasta itse kasvattanut
En ottaisi meille kylään sellaista lasta joka ei noudata mun sääntöjä tai joka jää kiinni valehtelusta. Sellainen seura ei todellakaan kuulu meidän kotiin. Opetelkoot käytöstavat ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ite töissä (etänä kotona) joten en voi viedä niitä mihinkään enkä muutenkaan halua tai pysty koko ajan komentamaan. Eikä meillä ole trampoliinia.
Ap
Onko sulla erityislapsi vai miksei hän jo pärjää 9-vuotiaana ulkona ilman äitiään? Ihan oma vikasi, jos et viitsi komentaa heitä pihalle leikkimään. Tuon ikäisten kuuluu juosta, hyppiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
9-vuotias osaa jo liikkua ulkona itsenäisesti, ei heitä tarvitse kuskata mihinkään.
Hankala tilanne näin kesälomalla, kun lapset kaipais leikkikavereita kun ite on töissä.