><HUHTIKUISTEN UUSI VIIKKO><
Kommentit (19)
Viikon kuluttua meidän neiti on 6kk; kylläpä aika on mennyt nopeasti. Tyttö liikkuu meillä siten, että pyörii lattialla napansa ympäri ja peruuttaa. Eteenpäin ei oikein vielä onnistu liikkuminen. Istuminen ei myöskään suju. Kiinteistä ollaan maisteltu tavallisimpia eli porkkana, peruna, kukka- ja parsakaali sekä kesäkurpitsa. Syödään sosetta lounasaikaan ja aamulla kaurapuuroa (sitä 5-6kk Piltti-puuroa). Hedelmiä ja marjoja ollaan vähän maisteltu, mutta ne eivät neidille vielä oikein maistu. Tissimaitoa menee sitten kaikissa sopivissa väleissä ja yöllä vielä 1-2krt. Viime yönä tyttö nukkui yhtä soittoa 20.30-5.30 söi vähän ja heräsi 8 jälkeen. Äippäkin sai mukavasti unta.
Meidän neiti tykkää nykyisin kovasti vauvauinnista ja eilen sukellettiin ekan kerran. Hyvin meni :)
Timarjut
Kylläpä Okko on kova poika liikkumaan. Meidän Jerry liikkuu samaan tyyliin, kuin Timarjutin tyttö. Ikääkin näillä kultasilla on lähes saman verran, kun Jerry täyttää puoli vuotta perjantaina.
Meillä jatkuu mun maidoton dieetti vielä pari päivää, sit kokeilen syödä juustoo ja maitoo, jonka jälkeen nähdään, onko tosiaan kyseessä allergia. Nyt on kyllä Jerryn vatsa pysynyt hyvällä mallilla ja toivon sydämestäni, että pysyis samalla mallilla, kun lopetan dieetin. Rintamaidon lisäksi Jerry syö iltapäivällä peruna-porkkanasosetta ja illalla riisihiutalepuuroa mustikkasoseen kera. Puuroa menee yhtä paljon, kun itse söisin. Ihan uskomaton syöppö! Jahka saadaan tuo maitoallergia selvitettyä, voidaan alkaa laajentaa sitten makuja.
Viime yönä Jerry nukkui peräti 7 tuntia iltapuuron jälkeen. Se oli jo toinen kerta viikon aikana, kun äippäkin sai vähän pidemmät unet. Välillä toki oli huonopiakin öitä, mutta nyt taas toivon parasta, kun poika juuri nukahti ;o)
Nyt hetken töllöä ja sit nukkumaan ja oottaan iskää iltavuorosta kotiin.
Huh, miten Okko on liikkuvainen. Meillä Joona kyllä " ryömii" , eli menee hylkeen tavoin eteenpäin, mutta kontausta ei vielä osaa, vaikka kontillaan on ollut jo kauan.
Me ollaan tänään lähdössä pohjoiseen mökille. Kauhee pakkaaminen ja arvata voikin että kuka tarvii eniten tavaraa! Toppavaatetta täytyy ottaa mukaan jokaiselle, sinne on luvattu räntä- ja lumisadetta. Talvirenkaat on jo vaihdettu. Meidän on lähdettävä yötä myöten ajamaan. Muuten matkan teosta ei tule mitään, kun Joona huutaa kurkku suorana. Olis tarkoitus että Joona nukahtais autoon yöunille, niin päästäis vähän sutjakammin perille.
Sain soitettua eilen reumalääkärille. Kivut alkaa olla kovat. Nyt kokeillaan ensin yhtä lääkettä joka sopii imetyksen aikana. Toivottavasti vain en ole sille lääkkeelle allerginen. En tiedä kun en ole koskaan saanut sitä. Siinä on nimittäin sellainen vaara olemassa.
Jaahas. Mua odottelee puoliksi pakatut kassit. Täytyisi jatkaa. Toivottavasti en unohda mitään tärkeää.
Hyvää syyslomaviikkoa niille joilla sellaista on!
Mother
Pitää nostaa, kun tää meidän pino karkaa luvattoman kauas!
Muuten ei mitään uutta auringon alla, mutta tämä mamma lähtee huomenna Hesaan opiskelemaan. Alunperin meinattiin lähtee koko perhe,mutta iskä sanoi jäävänsä mieluummin Jerryn kans kotiin. Kyllähän ne täällä hyvin pärjää, jahka äippä saa aamulla vähän lypsettyä vielä tuoretta maitoa ja kiinteitä sitten annetaan normaalia enemmän. Tuntuu kyllä aikas hömpältä matkustaa ekku junalla kolme tuntia, sitten odotella tunti ja opiskella neljä tuntia ja tulla lentäen takaisin. Rahaa palaa parisataa euroo ja koko päivä menee, mutta minkäs teet, kun opettajat ovat niin tiukkoja noiden läsnäolojen suhteen. Onneksi ollaan loppumetreillä näissä opinnoissa, huoh!
Nyt vaan pakkaamaan matkalukemiset(=tenttikirjat) laukkuun, pyykit narulle ja sitten unten maille =D
JOs meidän ukkelilla on välillä rytmit sekasin niin on kyllä tällä äidilläkin.. tässä yks aamu heräsin ja olin varman ettei kello voi olla 7 enempää ku väsytti niin hirmusesti.. mutta mutta kello olikin puoli 10.. voih.. ihan ku ei ois nukkunu ollenkaan.. tänä aamuna sit leevi poika aattele että tossa 6 jälkeen ois kiva herätä, onneks jollakin ihme konstilla nukahti takas vielä.. :)
Meillä vieläkin heräillään yölä usein mutta nyt vähän helpottunu *huokaus* Ja päivällä on käyny nukahtelemaan itekseen joka helpottaa huomattavasti elämää ku ei tarvii nukutella :)
Kuhan noi yöt vielä paranis ni sais nää hmm 6kk univelat pois :))
Mut kai tää elimistö on jotenkin äiti vaihteella ja kestää pikkasen enemmän normaalisti :)
Mut Leevistä vielä, tykkää soseita syödä, etenkin hedelmä ja kasvissoseet on namia :) puuro vielä vähän takkuilee mut eiköhän sekin käy vähitellen paremmin maistumaan..
Kovasti poitsu hilaa itteensä jo eteenpäin, vaikka kauas ei vielä pääsekkään.. Ihana oli seurata ku Leevi " leikki" pikkuserkun kaa joka on suht samanikänen.. sillä pyllä jo nous ja ihan konttaskin, ku toi meijän ukkeli lenteli vieressä :D Leevi on hiukkasen isompi ku siru pkkuserkkutyttö, ni meinas ukkeli " syödä" pikkuserkun.. :)
Juu, mut nyt tulee taas ihme sepustuksia :))
Terkuin haperoäiti ja leevi ihan kohta 6 kk :)
Eipäs sitten lähdettykään Joonan kanssa mökille. Muutama yö on mennyt Joonalla itkua tuhertaessa. Tissille olen kyllä saanut rauhoittumaan. Eilen sitten varasin päivystykseen ajan että lekuri kattois korvat ennen mökille lähtöä. Molemmat korvat tulehtuneet!!! Edellinen kuuri oli kolme viikkoa sitten, nyt oli menny molempiin korviin. Kuulemma vielä yksi tulehdus pitää olla ennen kuin saa lähetteen sairaalaan kitarisan poistoon ja ehkä putkien laittoon. Kääk! Tuntuu oudolta " kiusata" lasta sillä että odottaa seuraavaa tulehdusta vielä. Siihenkin pitää syödä kuuri. Nyt jo Joona on syöny monta kuuria, vastustuskyky on huono. Peläten odotan talven räkätauti aikaa.
Jospa lähtisin Joonan viereen nukkumaan, saisin vähän univelkoja nukuttua.
Mother ja pipi Joona
P.S. Siis ollaan Joonan kans kahden, muu perhe lähti sinne mökille. Mä pakotin, kun lapsilla on nyt loma.
Oli siis maanantaina ja tänään Moona täyttää jo 6½ kk. Pituutta oli 66,5 senttiä ja painoa 6830 grammaa. Hienosti kasvaa edelleen omalla käyrällään.
Moona on vaihteeksi nuhassa, mutta onneksi ei näytä olevan niin paha kuin edellisellä kerralla. Toivottavasti päästään tälläkin kertaa ilman korvatulehdusta.
Kiinteiden syömisen kanssa meillä on ollut vähän niin ja näin. Milloin maistuu milloin ei. Kasviksia ollaan syöty ja vähän maisteltu persikkaa. Ensi viikolla pitää ottaa liha kuvioihin ja sitten seuraavalla viljat. Nuha on selvästi verottanut syömistä, ei kovin paljon maistu. Sitterissä syönnille neiti teki myös lakon, mutta kylläpä maistui, kun istui syöttötuolissa, oikein hyökättiin lusikkaan kiinni.
Yötkin meillä on rauhoittuneet, kun Moona on laitettu hereillä omaan sänkyynsä ja tassuteltu siellä uneen. Meillähän yöt alkoi olla heräilyä kahden tunnin välein ja mikään muu kuin tissi ei kelvannut ja nälkä ei ollut, pelkkää lupsuttelua. Jo ensimmäisenä yönä ensimmäinen syönriväli oli seitsemän tuntia ja nyt syödään siis 2-3 kertaa yössä.
Mutta nyt täytyy mennä, alkaa tulla hermostus lattialla jollekin pikku rimpsessalle. =)
Elliina
Hienosti oli mennyt tänään poikien yhteinen päivä, kun äippä oli pois tisseineen 9tuntia. Vähän mua hirvitti lähtee, kun aamulla en saanut lähtöstressiltäni lypsettyä yhtään maitoo.. tai yhtään 30 ml ja tiesin, että sillä ei meidän Jerry kyllä koko päivää pärjää. Tähän astihan Jerry on " sylkenyt" pulloon, kun on tarjottu pakastettua maitoa, mutta tänään oli yllättäen ilman mitään vastaväitteitä syönyt 150 ml pakastettua maitoa. Sen lisäksihän menee sitä kiinteetä pari kertaa päivässä. Pitkin päivää mulla oli vähän huono omatunto, mutta soitto kotiin lentokentältä kevensi mieltä, kun kuulin, että kaikki on oikein hyvin.
Nyt sitten jännitetään, alkaako suolisto-oireet uudelleen. Olen tänään syönyt juustoa ja maitoa. Myös se pakastettu maito on siltä ajalta ennen dieettiä. Meillä on kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että ripuli ei uudelleen alkaisi, koska sehän sitten tarkoittaisi sitä maitoallergiaa äidinmaidon välityksellä... Vielä ei ainakaan ole mitään tapahtunut ja ekat pakkasmaidot Jerry on syönyt klo 10.30!
Huomenissa oon menossa esimieheni kanssa juttelemaan opinto-/ hoitovapaasta äitiysloman jatkeeksi. Samalla tekee mieli vähän kysellä, millaista toimenkuvaa palaan sitten vuoden kuluttua tekemään. Mulla on vähän semmonen tunne, että hieman jaetaan uudelleen meidän organisaatiota, mutta sen näkee sitten.
Nyt iskän kainaloon, kun se on tehnyt niin hyvää lapsenhoitotyötä koko päivän.
olen tehny ihan normaaleista pika kaurahiutaleista löysää puuroa neidin ensimaistiaisiksi,mutta lueskelin et muut tekee piltin yms hiutaleista?!mikä niissä on erona?muu kuin vitamiini lisät?hirveen hintasia...
ei ne kyllä neuvolassa sanonu mitään et pitäs jotaa erikoisia hiutaleita olla..
Heips!
Kysyisinpä miten olette lihasoseet aloittaneet? Tyttö söisi vaikka kuinka paljon kerralla mutta lihasoseita piti muistaakseni rajoittaa korkean proteiinin takia.. Kasvis/kanasosetta mm olen antanut ja kasvis/porsaanlihaa. Niissähän on itse lihaa aika vähän. Mutta siis kuinka paljon on hyvä antaa ja kuinka paljon lisätään vaikka viikottain? Ollaan maisteltu 4kk asti ja 5kk vanhana aloitettiin kunnolla ruokailu.
Sitten tuosta maidosta. Typykkä alkaa selvästi hylkimään rintaa ja korvikettahan pitää sitten antaa kun rinta ei kelpaa. 5dl/pv oli neuvolan ohje kunnes maitotuotteet otetaan käytöön. Mitkä vellit laskettiin mukaan? Hassulta tuntuu aloittaa pulloruokinta kun näin hyvin on mennyt 5,5kk... Onko muilla sattunut samaa? Tyrkytän kyllä edelleen rintaa:) Yöllä kyllä söisi mutta unikoulua pidetään nyt!
Meidän naperomme on viittä vaille ryömimistä, kovasti yrittää! Pieni ilopilleri, kunhan masu on täynnä. Kuinka paljon teidän nassikkanne syö kerralla? Tytskä syö puoli-kokonaisen purkillisen kerralla. Annan kaksi liha/kasvissosetta ja hedelmäsoseen +aamu- ja iltapuuron.
Rauhallista yötä kaikillle!
Huhti
Tässä BB:n lomassa ilmoittaudun minäkin.
Mitäs kyseltiin... Niin puuroista. Olen tehnyt Niklakselle kaurahiutaleista puuron ja laittanut sekaan hedelmäsoseita (lemppari luomu omena-banaani) välillä Elovenaa tai pikahiutaleita ja neljän viljan puuroa on myöskin syöty.
Soseistakaan ei ole tarjota mitään faktaa, mutta ei kai noiden soseiden lihapitoisuus ole kuitenkaan ihan hirvee. Luulisin että saapi syödä masun täyteen =)
Mutta nyt menen laittelemaan pyykkejä
Peppinetta
Huiii et on kylmä... Nollassa oli kun kahdeksan maissa noustiin! Mä olin kyl herännyt jo aikaisemminkin kun mies unohti kännykän kotiin ja mä juoksin täysiä perään. Mahdoin olla aika näky koikkelehtimassa aamun pakkasessa lähes alasti. Onneks täällä maalla ei ole näkijöitä!
Poika nukkuu just päikkäreitä, nukahti tissille tyytyväisenä kun oli sitä ennen yrittänyt syödä vähän päärynää. Pari lusikallista maistui ihan ok:lta, mut aika pian alkoi pää kääntyä sivuun ja itkuhan siitä sitten tuli kun kauhea nälkä oli kumminkin ja äiti tunkee vaan jotain lusikkaa suuhun :) Et semmosta tuli meidän sosemaisteluista tänään!
Ollaan pari päivää kokeiltu jotain muuta kun tissiä, eikä toistaiseksi ole oikein onnistunut. No poikahan täyttää puoli vuotta vasta ensi viikolla, että ei tässä nyt hengen hätää ole, mut oishan se kiva että pojalle maistuisi...
Muuta uutta ei juuri ole, pojalla on ollut vähän nuhaa, mutta se ei ole juuri menoa haitannut. Vähän ekana nuhayönä unet kärsi (heräili useammin, mut nukahti kyl aina heti uudestaan), mutta on kai jo tottunut pieneen rohinaan niin että nyt on mennyt taas mukavasti. Silloin tällöin laitan suolaliuostippoja nenään, ne irrottaa kuivuneen rään hyvin.
Liikkumisista sen verran, että meidän poju vielä kans vaan " lentää" ja kääntyy sujuvasti masulta selälleen ja takaisin. Pyörii myös akselinsa ympäri, mut ei ole vielä hogannut että kierimälläkin voisi liikkua. Kyl se vähän siirtyy lattialla ollessaan, mut ei mitenkään tietoisesti. Yritys eteenpäin on kyllä kova. Peppu nousee ja jaloilla punkee, mutta eihän siitä mitään tuu, kun pää on tiukasti maassa just silloin kun peppu on ilmassa ja toisinpäin!
Liikkumisen sijaan mussu istuu jo aika hienosti. Hetken lattialla istuttuaan poika usein kurottaa jotain lelua vähän kauempaa ja hups vaan kun hän kellahtaa kyljelleen! Poju ei oo siitä kuitenkaan moksiskaan vaan melkeenpä tykkää kellahtaa, semmonen vekkuli hymy hänellä on aina nassullaan kaatuessaan. Mut vaan silloin kun kaatuu silleen kivasti etuviistoon (käsi ottaa ensin vastaan, sitten käännähtää masulleen). Tänään tuli itku kun kaatui suoraan selälleen, vaikka tossa lattialla onkin toki pehmustetta just näitä kaatumisia varten.
Yösyöttöjä ollaan vähän yritetty vähentää silleen, että en anna yöllä joka kerta tissiä kun poju herää. Hyvin on mennyt, ei sillä tosiaan aina ole nälkä kun se herää. Viime yönä meni nukkumaan kasilta, söi kaksi kertaa yön aikana ja heräsi kasilta. Nyt ei ollut ollenkaan semmosta aamutissittelyä kun aikaisemmin (yritin sillä aina pidentää pojan unia, sille kun on jostain tullut semmonen rytmi, että herää melkein aina kuudelta). Nyt vaan tuuditin uneen kuudelta kun heräsi, (ilman tissiä) ja hyvinhän se meni niinkin!
Semmosta meille, nyt lähden etsimään kärpäslätkää ja ryhdyn jahtiin, tossa ikkunaa vasten surraa ihan megalomaanisen iso pommikärpänen! Hyi!
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
Sannima ja poika kohta 6kk
PS. Hjo - en ole vielä puuroja tehnyt eli en tiedä hiutaleista mitään, mutta luulisin, että hyvin voi tehdä tavallisistakin. Niistähän sitä on tehty silloinkin kun tommosia erikoisuuksia ei vielä ollut! Minä aion tehdä ihan samoista hiutaleista kun teen meillekin.
Leeville sit eka hammas tulossa, " vahingossa" huomasin et semmonen sieltä on tulossa.. vielä ainekaan ei oo ollu mitään suurempi kiukkuiluja.. mites teillä toisilla onko hampaita tulossa/tullu? ja miten teijän vauvat reakoi niihin hampuleihin?
Pikaisesti vaan netissä ankkulia ja leevi hitusen vaille 6 kk
Martta tuli 6kk eilen ja kiinteitä on maisteltu nyt reilun viikon ajan. Riisivellillä aloitin, eli keitän itse jauhosta vellin (uskomattoman halpaa! 700g jauhopaketti maksoi n. 2,5e!). Esikoinenhan meillä oli purkkiruokinnassa kun mikään muu ei kelvannut sihtikurkulle. Mitään valmissoseita en vielä ole tyrkyttänyt, pakasteesta kekkasin ottaa vähän mustikoita ja muussasin ne parin päivän riisivellikokeilujen jälkeen sinne sekaan ja voi kun on ollut namia! Uskomatonta, että Martta suostuu syömään jopa ne mustikan " kuoret!" Nyt menee kerran päivässä n. 2dl annos niin että humpsahtaa. Lusikalla syömisen tekniikassa on vähän opettelemista vielä mutta tosi hyvin sujuu jo kun kaikkea tietysti vertaa esikoisesta saamaani kokemukseen. SItteriin syöttelen.
HJO:lle: Ei todellakaan tarvi antaa niitä valmispuuroja. Ihan hiutaleista tehty on ihan ok, mutta jos vauvan karsastaa " klimppejä" , niin vio esim. sauvasekoittimella hienontaa ennen keittämistä ne hiutaleet " jauhoksi." Näin tein esikoisen kohdalla aikanaan. Valmispuuroon on toki lisätty kaiken maailman kivennäisiä, mutta tosi montaa ainetta on mukana jos luet tuoteselosteet, viljoistakin vaikka kuinka montaa vaikka kyseessä olisi muka kaurapuuro. Ja tosiaan maitojauheita on myös joukossa. Meillä esikoinen sai viallista erää aikanaan ja ripuloi ja huusi yökaudet, oksenteli puuroa ja me ihmeteltiin että mikä ihme sille on tullut kun tuo kaupan jauhopuuro oli siihen asti ihan herkkua ollut. Sitten tosiaan Nestle Bona ilmoittaa parin kuukauden viiveellä, että tämmönen ja tämmöinen erä on ollut kyllästetty D-vitamiinilla ja meillähän oli, yllätys yllätys, käytetty kaksi pakettia sitä siihen mennessä (ja syötettiin 2x päivässä ihan niin iso annos kuin tenava vaan suostui syömään, joten tosi paljon sai sitten liikaa sitä D-vitamminia vissiin sitten). Jouduttiin olemaan tosi pitkään ilman D-vitamiinilisää. Oireet loppui saman tien kun unohdettiin tuo puurohökötys. Siitä aloin jotenkin karsastamaan noita kaupan valmis-valmis-tuotteita vauvoille, ennemmin annan reilusti " oikeita" ruoka-aineita, niistä ainakin tietää kun itse tekee että mitä ne sisältää.
No, se siitä. Martan 6kk mitat oli 8560g ja 66cm, hattu 43.5cm. Isohko tyttö, vaikka tiiviisti vissiin kasvaa kun pituutta tulee niin hitaanlaisesti. Painoa oli tullut 360g, edellisessä kk:dessa 400g eli aina vaan hidastuu näköjään. Mutta ehkä nyt sitten alkaa tullakin enemmän kun kiinteisiin mennään.
Meillä yösyönnit on alkaneet myös uusiksi, mutta toivon parannusta kun otan iltapuurot jossain vaiheessa mukaan kuvioon. Onko kukaan muuten suunnitellut vauvan siirtämistä omaan tai vanhempien lasten kanssa samaan huoneeseen tässä iässä? Meille sitä suositeltiin, että oppisivat nukkumaan yhdessä. Esikoisella on kyllä niin kova ääni, ja saa öisin kauhukohtauksia, että siihen herää kuolleetkin :/ EIkä minua huvita lähteä toiseen huoneeseen syöttämään... Pitää nyt harkita että missä vaiheessa, toisaalta vauva häiriintyy siitäkin jos minä tai mieheni nousee vessaan yöllä, eli kukaan ei oikein hyvin nuku meidänkään makkarissa...
Mutta nukkumisesta puheenollen, nyt se olisi aika tervetullutta ja toivottua ajankulua ;)
eikkuli kera tenavien 2/04 ja 4/06
Hyvänen aika sentään, kun meidän lyyli ei enää kättä pystynyt liikuttamaan gracon kaukalossa kun oli niin tiukkaan sinne ahdettu, vaikka kaikki supistajat pois ja vyöt isoimmalla. TOppahaalarin kans ei mahdu alkuunkaan. Esikoinen (täytyy taas verrata!) istui vielä vuosi sitten kesällä ja painon puolesta (just 13kg) voisi vieläkin istua...
Harmittaa tosi paljon että tuli ostettua uusi kaukalo puolen vuoden käyttöä varten! Mutta sitä kun ei voinut tietää etukäteen...
Huh kun aika rientää...
Meillä siis oli viikko sitten 6kk nla ja Martan mitat oli 69cm ja 7.2kg. Suojaheijasteet oli eteen ja sivuille, mutta ei tuo neiti istumassa pysyisi muuten kuin hyvin tuettuna. Nenälleen nöksähtää jos yrittää istumaan laittaa!
Meillä liikutaan vaan oman navan ympäri, ja jos motivaatio on suuri (esim. äidin kännykkä lattialla), voi M vetää käsillä itseään eteenpäin muutamia senttejä. Jalat ei ole vielä mukana ryömimisessä.
Ja selältä mahalleen ei käännytä edelleenkään.
Martalla on alustavasti seuraava operaatio 1.11., joten sitä odotellessa. Toivotaan että pysyy terveenä, etttei flunssan takia siirry.
Mutta nyt meni neidiltä hermot kun äiti vaan surffaa vaikka kakka on vaipassa;)
Iloista viikonloppua kaikille!!!
L ja M 6kk1vko
kakka oli Martan vaipassa, ei äidin;)
tuosta edellisestä saattoi jäädä väärään käsitykseen (ja ehkä Martalta menisi hermot myös jos äiti haisisi...)
L
Voi vitsit, mä repesin tohon Lalan kakkasekoiluun :)
Piti tulla kertomaan meidän Joonan pottumaistiaisista. Annettiin siis tänään ekaa kertaa kiinteitä. Joona on huomenna tasan 6kk. Perunalla siis aloitettiin. Muutaman pienen lusikallisen annoin ja hyvin upposivat. Vähän oli poika mietteliään näköinen, kun pyöritteli mössöä suussaan. Ihmetteli, että mitä tää nyt sitten on. Jäi vielä aika kökköseksi se mössö. Täytyy yrittää huomenna saada siitä vähän sileämpää. Enkä mä oikein tiedä, että kuinka paljon sitä näin aluksi kannattaa antaa. No, huomenna jatketaan harjoituksia. Maanantaina onkin neuvola, joten pääsen siellä kyselemään.
Joona ei myöskään vielä mee eteenpäin. Kovasti nostelee selkää ja peppua. Joona myös pysyy jonkin aikaa konttausasennossa, jos sen siihen laittaa. Joona istuu myös jonkin aikaa ilman tukea. Tänäänkin syötettiin ihan syöttötuolissa. Hassua, että meidän vauvasta on tullut jo niin iso.
Nyt meen kahvin keittoon.
pesukarhu ja Joona huomenna 6kk
Eipä näkynyt pinoa missään lähimaastossa ainakaan. Enkä viittiny metsästää enenpää. Ja viitsinyt en ole kirjoitellakaan taas hetkeen. Toi BB pauhaa 24/7 koneella auki, varmaan siit syystä. Älkää moralisoiko hirveesti, käytän tilanteen hyväksi kun siihen on mahdollisuus.
Meillä pikkumies nyt vähän päälle puolivuotias, ja liikkumis saldo on jo kattava; mönkii hylkeen lailla lujaa eteenpäin, välillä ihan kontatenkin, mut kun mittarimatona pääsee niin paljon kovempaa esim. jääkaapille tai tiskikoneelle jos on joku ne avassut.. ja se huipuin juttu on, kun mennään lujaa niin siitä tuo ihana paksukainen pyllähtää sadasosa sekunnissa istumaan. Okko istuu selkä suorana itsekseen jo tosi kauan ja hyvin. Osaa myös nousta tukea vasten polvilleen käsillä vetäen itseään ylös. Että kukat saa kyytiä ja matalalla pöydällä kaikki lähellä olevat tavarat.
Eipä uskoisi yli 10 kg tonnikeijun liikkuvan noin keveen nopeesti. Mutta ruokahalut on kohallaan, ja näkee kyllä kauaksi että ruoka-aikana on myös kotona oltu.. Riisipuuro on in, ja kovaa leipää narskuttaa mielellään. (Hampaita ei ole! ) Tissi maistuu ja vesi ruoan kanssa hyvin. Mahottomat yöheräilytkin jäi historian täällä erää ainakin. Eli vaikuttaa tosi seesteiseltä ajalta kaikenkaikkiaan, mutta vanhastaan opittua lasten kanssa kun on se, että mikään ei kestä ikuisuuksia.. Ei hyvä, ei paha. Meilläkun ei isommat ole olleet yhtään mustiksia vauvasta vieläkään. Ihmeellistä, mut tappelevat sit keskenään tietty senkin edestä.
Isompi (poika, tammikuussa 5v.) hoitaa hirmusti pientä ja on aina huomion keskipiste täysin. Niiden leikeissäkin pikkumies on aina mukana ja toista kiikutellaan huoneesta toiseen kun muutkin vaihtaa paikkaa. Nytkin naurattaa katsella, kun istua kököttää tuolla keskellä ja leikkivät piilosta kovan naurun kera. Oikein kikatusta sydämen pohjasta asti.
Jaahas, kai tästä romaanikin syntyisi, mut lopettelen nyt tähän. Tarvii yrittää osallistua pinoihin taas useemmin. Energistä alkuviikkoa kaikille tasapaksusti! -Lumo-