Onko tuoremehut todella pelkkää sitä ainetta, mitä tulee hedelmistä?
Eli onko sen juominen terveellisyydessä samaa tasoa hedelmien syömisen kanssa? Oli siitä tasosta sitten mieltä mitä vaan.
Kommentit (15)
Huonot hedelmät menevät puristukseen eli ei ole. Ihmisen makuaisti on evoluution kehittämä eli havaitsee ravintoaineet. Esimerkiksi näköaistin värihavanointi on kehittynyt havaitsemaan kypsän hedelmän.
Se vaihtelee.
Tuorepuristetussa mehussa on vain hedelmästä puristettua sisältöä. Siitäkin tosiaan puuttuu merkittävä osa kuiduista, mutta joissa on jonkunverran sitäkin mukana.
Tuoremehun nimellä myydään kuitenkin myös tuorepuristetun mehun tiivisteestä ja vedestä sekoitettua mehua. Tämän voi lukea ainesosalistasta ja purkin kyljestä - siinä sanotaan tällöin, että valmistettu tiivisteestä. Ravintosisältö on toki laskennalliseeti sama kuin keskimäärin hedelmissä - lukuunottamatta sitä kuitua. Toisaalta näihin yleensä lisätään myös c-vitamiinia.
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä oo hedelmien kuituja. Kannattaa itse joskus puristaa mehuja, esim. omenasta, appelsiinista, niin tajuu prosessin.
Niin kysymys kuuluu, että onko ne raakoina poimittu ja kypsyttämislaitoksissa kypsytetty. Ainoa omena jota pystyn syömään on suomalainen maatiaaisomena.
nimimerkki omenavaras
Mehupullojen ja -purkkien kyljessä on teksti josta käy ilmi mehun sisältämät aineet. Minulla ei nyt ole tuoremehuja, joten en voi kertoa ihan tarkkaa tietoa. Oletan kuitenkin, että niissä käytetään hedelmämehun lisäksi esimerkiksi säilöntä- ja väriaineita yms. Katso siis ihan itse purkkisi kyljestä! Mahdollisesti lisättyä vettä ei tietenkään mainita, koska hedelmästä tuleva mehu sisältää sitä itsekin.
Isoin ero on se, että hedelmänä syödyn hedelmän sokerista osa päätyy suolistoon, suolistosymbioottien ravinnoksi. Suoraan ihmiselle päätyvä sokeri imeytyy myös hitaammin.
Sokerikuorma on tällöin pienempi. Samoin piikki verensokerin nousussa.
Omenatuoremehu on yleensä voimakkaasti kirkastettua. Ja lisäksi tosiaan mehut on yleensä tehty tiivisteistä.
Täysmehu on nimensä mukaisesti vain sitä mehua mitä hedelmästä/marjasta on saatu, eli valtaosin vettä.
Tukuista saa myös täysmehu-siirappia, eli tiivistettyä täysmehua, näiden sekoitussuhde on yleensä 1 litra 9 litraa vettä kohden, jolloin saadaan 10 litraa täysmehua.
Vain siinä tapauksessa että ostat appelsiinimehun monessa isommassa marketissa olevasta laitteesta joka puristaa appelsiinit suoraan pulloon.
"Mehujuoma" nimellä tarjotut litkut ovat esanssia ja "täysmehutkin" ovat jotain veteen sekoitettua tiivistettä.
Käytännössä vain kylmähyllystä saa sellaista hedelmälihaa sisältävää juomaa joka muistuttaa edes jotenkin suoraan hedelmästä puristettua. Näissä parasta ennen-päivämäärä on samaa luokkaa kuin piimätölkillä
Mitä vähemmän haluat itse mehua pakkauksen sisältävän, sitä sakkaisempaa kannattaa ostaa.
Kaikki muut paitsi jotkut brämhultit tms ovat pelkkää huijausta.
https://scienceofrevenue.com/tag/how-tropicana-orange-juice-is-made/
Vierailija kirjoitti:
Mehupullojen ja -purkkien kyljessä on teksti josta käy ilmi mehun sisältämät aineet. Minulla ei nyt ole tuoremehuja, joten en voi kertoa ihan tarkkaa tietoa. Oletan kuitenkin, että niissä käytetään hedelmämehun lisäksi esimerkiksi säilöntä- ja väriaineita yms. Katso siis ihan itse purkkisi kyljestä! Mahdollisesti lisättyä vettä ei tietenkään mainita, koska hedelmästä tuleva mehu sisältää sitä itsekin.
Katsoinkin, mutta kun ne eivät kerro, mitä siinä mehutiivisteessä on.
Mehunkaltinen valmiste olisi todenmukaisempi nimi
Vierailija kirjoitti:
Se vaihtelee.
Tuorepuristetussa mehussa on vain hedelmästä puristettua sisältöä. Siitäkin tosiaan puuttuu merkittävä osa kuiduista, mutta joissa on jonkunverran sitäkin mukana.
Tuoremehun nimellä myydään kuitenkin myös tuorepuristetun mehun tiivisteestä ja vedestä sekoitettua mehua. Tämän voi lukea ainesosalistasta ja purkin kyljestä - siinä sanotaan tällöin, että valmistettu tiivisteestä. Ravintosisältö on toki laskennalliseeti sama kuin keskimäärin hedelmissä - lukuunottamatta sitä kuitua. Toisaalta näihin yleensä lisätään myös c-vitamiinia.
Jos ostan tuorepuristetun mehun, jossa erityisesti mainitaan sisältävän hedelmälihaa niin kuituja lienee kuitenkin vähän enemmän?
Täysmehu on pelkkää mehua, mutta yleensä tiivisteestä. Eli puristusvaiheessa vesi on ontettu pois ja myöhemmin sitten lisätty purkitusvaiheessa mutta koostumus siis sama kuin olisi ilman tiivistämistäkin. Joissain myös lisättyä c-vitamiinia. Sitten on esim 80% mehuja tiivisteestä jossa se jämä 20% on korvattu vedellä. Sitten mehujuomat taas ei ehkä suositeltavia ravintosisältönsä puolesta.
Ei niissä oo hedelmien kuituja. Kannattaa itse joskus puristaa mehuja, esim. omenasta, appelsiinista, niin tajuu prosessin.