Mitä mieltä olisitte, jos joku läheinen väittäisi, ettei osaa kohdella teitä paremmin?
Eli kyseinen henkilö olisi useita kertoja / pitkään toiminut tavalla, jonka koet huonoksi kohteluksi. Ja olet huomauttanut asiasta monta kertaa ja selittänyt miten koet (kuinka paljon se sinua loukkaa tai ahdistaa tai aiheuttaa pahan mielen) kyseisen toiminnan, pyytänyt lopettamaan. Mutta tämä henkilö ei lopeta vaan vetoaa siihen, että ei osaa toimia paremmin. Sanoo yrittävänsä, mutta ei vain osaa.
Mitä mieltä olisit tässä tilanteessa, miten toimisit? Kun ainakin minua ärsyttää osaamattomuuteen vetoaminen, minusta tuntuu että ei vain halua tai viitsi.
Kommentit (18)
No mulla on ollut kolme tällaista ja se on ihan totta. Ovat narsisteja, ei ole kykyä toimia paremmin. Luonne ja tunne-elämä on vinossa rakenteellisen persoonallisuushäiriön vuoksi.
Tubettaja narsisti Lee Hammock sanoo, että kun narsisti kertoo itsestään, USKOKAA häntä. Ihan turhaa haaveilla muutoksesta tai painostaa sairasta ihmistä.
Nämä kohtalot on surullisia molemmille osapuolille.
Sinä sinä ja sinä.
Käytäpä tuota itsekkyyttäsi oikein ja ymmärrä että sinä olet vastuussa itsestäsi. Toisilla ei ole velvollisuutta muuttua mieleiseksesi, mutta ihan itse saat päättää kenen kanssa olet tekemisissä.
Jos ei osaa olla, ei ole sinun elämässä. Näin. Ei ole sinun tehtävä odotella toisen korjaavan itsensä. Kun ei ole mitään tapahtunut niin välit poikki.
Vierailija kirjoitti:
Sinä sinä ja sinä.
Käytäpä tuota itsekkyyttäsi oikein ja ymmärrä että sinä olet vastuussa itsestäsi. Toisilla ei ole velvollisuutta muuttua mieleiseksesi, mutta ihan itse saat päättää kenen kanssa olet tekemisissä.
Taisit erehtyä nyt siitä kumpi se itsekäs osapuoli on.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on ollut kolme tällaista ja se on ihan totta. Ovat narsisteja, ei ole kykyä toimia paremmin. Luonne ja tunne-elämä on vinossa rakenteellisen persoonallisuushäiriön vuoksi.
Tubettaja narsisti Lee Hammock sanoo, että kun narsisti kertoo itsestään, USKOKAA häntä. Ihan turhaa haaveilla muutoksesta tai painostaa sairasta ihmistä.
Mutta mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Toisaalta en voi suostua huonoon kohteluun, toisaalta kyseessä sellainen läheinen, johon ei oikein voi katkaista välejä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä tässä tilanteessa voi tehdä? Toisaalta en voi suostua huonoon kohteluun, toisaalta kyseessä sellainen läheinen, johon ei oikein voi katkaista välejä. Ap
Älä katkaise välejä mutta vähennä yhteydenpito minimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei siinä voi muuta kuin katkaista välit tai viedä ne ns. Gretåy rock -tasolle. Ja sitten nuolla omat haavat vaikka terapiassa. Onko kyseessä oma vanhempi?
Omalle mielenterveydellesi on tärkeää, että lakkaat odottamasta häneltä sitä mitä nyt odotat, vaikka odotuksesi olisivat yleisesti hyväksyttyjä.
Sinun pitää löytää muut ihmissuhteet täyttämään tarpeesi.
Vierailija kirjoitti:
Omalle mielenterveydellesi on tärkeää, että lakkaat odottamasta häneltä sitä mitä nyt odotat, vaikka odotuksesi olisivat yleisesti hyväksyttyjä.
Näin, ja jos todella et voi välejä katkaista tee kuitenkin napakasti selväksi missä raja kulkee.
Huonoa kohtelua et ota vastaan, ja jos muutosta ei tule pysyttelet poissa. Sanot heti että nyt riitti. Sinulla on oikeus asettaa rajat ja pysyä niissä. Hänen ongelmansa jos sitä ei kestä.
Vaikka olisi läheinen,sukua, ystäväni ,tuttavani: Jätän heidät taakseni!Olen muuten jättänytkin! Voin juuri siksi todella hyvin!
Ehkä kyseessä on erilaisten persoonallisuuksien erilaiset kokemukset siitä, mikä on huonoa kohtelua? Aloittaja ainakin käyttää koko ajan ilmausta "jonka koet huonoksi kohteluksi".
On olemassa objektiivisesti huonoa kohtelua, esim. ilkeily, ulkonäön arvostelu, valehtelu, varastaminen jne.
Jos kyseessä on ensin mainittu, minä itse vain sietäisin, muistuttaisin itseäni siitä että olemme erilaisia persoonia.
Jos kyseessä on objektiivinen huono kohtelu, varmaan pyrkisin välttelemään häntä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin, ja jos todella et voi välejä katkaista tee kuitenkin napakasti selväksi missä raja kulkee.
Huonoa kohtelua et ota vastaan, ja jos muutosta ei tule pysyttelet poissa. Sanot heti että nyt riitti. Sinulla on oikeus asettaa rajat ja pysyä niissä. Hänen ongelmansa jos sitä ei kestä.
Riippuu ihmisestä, kannattaako sitä muutosta kertoa mitenkään. Yksi vaihtoehto on vain muokata omat odotukset ja käytös ja yhteydenpito itse haluamalleen tasolle.
Mitä epänormaalimpi ihminen, sitä vähemmän selittelyä tai mitään kommunikaatiota. Eräälle itsekkäälle ja kehittymättömälle ja narsistisia piirteitä omaavalle olen tehnyt selväksi ihan sanoin, etten anna hänen enää kontrollloida itseäni. Narsistin kanssa tuo on täysin turhaa ja jopa haitallista, joten paras olla hiljaa.
Faith kirjoitti:
Ehkä kyseessä on erilaisten persoonallisuuksien erilaiset kokemukset siitä, mikä on huonoa kohtelua? Aloittaja ainakin käyttää koko ajan ilmausta "jonka koet huonoksi kohteluksi".
On olemassa objektiivisesti huonoa kohtelua, esim. ilkeily, ulkonäön arvostelu, valehtelu, varastaminen jne.
Jos kyseessä on ensin mainittu, minä itse vain sietäisin, muistuttaisin itseäni siitä että olemme erilaisia persoonia.
Jos kyseessä on objektiivinen huono kohtelu, varmaan pyrkisin välttelemään häntä.
Nuo listaamasi on aika ilmeisiä ja konkreettisia. Mutta sitten esimerkiksi manipulointi, gaslightning, syyllistäminen jne on myös huonoa kohtelua, mutta pinnan alla tapahtuvaa ja abstraktimpaa. Ei niitäkään tarvi sietää, mutta ne on vaikeampi osoittaa ja todistaa.
Se oli sit siinä. Väistät luodin kun et tätä narskua enää laske elämääsi.
Sanoisin ettei tarvitse toimia paremmin, vaan lopettaa kokonaan se toimintansa, ratakiskoa vääntäen. Ja menemään terapiaan opettelemaan sitä käytöksensä muuttamista, minä en ole se jonka pitää kärsiä hänen päähänpinttymistään itsestään. Terapian tuloksia odotellessa yhteydenpito minimiin, tehden yhteisille tutuille selväksi miksi.