Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3000 bruttopalkasta jää käteen alle 2200, 5000 eurosta 3000 ja kymppitonnista 5000

Vierailija
17.06.2022 |

Tämä muistutuksena kaikille keiden mielestä esimerkiksi 4000 kuussa tienaavat ovat lähes tulkoon satumaisen rikkaita ja miettivät mitä itse tekisivät, jos käteen jäisi vaikka 3300 kuussa. Huom. 3300 nettotuloihin vaaditaan lähes 6000 bruttotulot. 4000 kuussa tienaavalla jää käteen ehkä juuri ja juuri tonni enemmän kuin 2000 tienaavalla. Toisin sanoen, se että käyt yliopistot ja muut johtaa siihen, että parhaimmillaankin tienaat nettona tonnin enemmän kuin siinä opiskelija-aikaisessa aspatyössä. Todennäköisesti tienaat lopulta vain 500 enemmän.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes ajattele lasten hankkimista neljän tonnin bruttotuloilla (sekin kyllä vaikuttaa, että suomalainen systeemi tasapäistämässä lasten kasvatuksessa, jossa vanhemmilla tuntuu olevan vain maksajan rooli, ei oikein nappaa).

Olkoon. Ei ole varaa eikä aikaa, kun laskee sen, että työtunteja tulee noin 50 per viikko ja yön yli kestäviä työmatkoja on vähintään joka toinen viikko.

Vähän kyllä pistää miettimään, että kannattiko opiskella tohtoriksi. Tosin voisihan sitä lähteä taas jonnekin muualle töihin joksikin aikaa, muutamassa vuodessa saisi kerrytettyä ihan kivasti säästöön paremmin palkatussa maassa, kämppä vaan vuokralle siksi aikaa.

Ymmärrän korkeankin veroasteen hyvinvointiyhteiskunnan ja yhteiskuntarauhan ylläpitämiseksi tiettyyn pisteeseen saakka, mutta liika on liikaa ja kyllä tässä aika veitsenterällä ollaan kun päätöksiä tulevaisuudesta tekee.

Vierailija
22/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin ja tämä on yksi suomalaisen yhteiskunnan suurimpia ongelmia.

Itse asiassa tuo taitaa olla syy miksi Suomi nousee onnellisuustilastoissa kärkeen. Pelkkä korkea tulotaso ei tee yhteiskuntaa onnelliseksi, esim. USAn kaltainen yhteiskunta jossa pieni osa hankkii surimman osan tuloista on hyvinkin "onneton" tutkimuksien mukaan. Pohjoismaissa tulonsiirto näyttää pitävän yhteiskunnan onnellisena: kaikilla on asiat suht hyvin, tuo mahdollistaa luottamuksen kulttuurin yhteiskunnassa mikä pitää ihmiset tyytyväisinä. Ja ihan todistetusti monet hyvätuloiset ovat ihan valmiita maksamaan korkeita veroja - kuten mekin miehen kanssa (miehen brutto 11 000, minun 7000). 

Unohdin laittaa lähteen, tuosta elintason ja onnellisuuden suhteesta (kehnosta korrelaatiosta) on pitkä juttu uusimmassa TIEDE lehdessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin ja tämä on yksi suomalaisen yhteiskunnan suurimpia ongelmia.

Itse asiassa tuo taitaa olla syy miksi Suomi nousee onnellisuustilastoissa kärkeen. Pelkkä korkea tulotaso ei tee yhteiskuntaa onnelliseksi, esim. USAn kaltainen yhteiskunta jossa pieni osa hankkii surimman osan tuloista on hyvinkin "onneton" tutkimuksien mukaan. Pohjoismaissa tulonsiirto näyttää pitävän yhteiskunnan onnellisena: kaikilla on asiat suht hyvin, tuo mahdollistaa luottamuksen kulttuurin yhteiskunnassa mikä pitää ihmiset tyytyväisinä. Ja ihan todistetusti monet hyvätuloiset ovat ihan valmiita maksamaan korkeita veroja - kuten mekin miehen kanssa (miehen brutto 11 000, minun 7000). 

Ei, kyllä tuo nimenomaan on erittäin suuri ongelma Suomen kilpailukyvyn kannalta ja väärin että progressio on noin kova jo verrattain pienellä lisäyksellä. Ei ole kannustava vaikutus, eikä ole ihme että muut Pohjoismaat porskuttavat edellä

Vierailija
24/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä ei kannata unohtaa että se joka valmistu amiksesta tienaamaan vaikka putkarina on jo maksanut viisi vuotta asuntolainaansa, kun maisterinalku kirjoittelee graduaan.

Aika nopeaa. En ollut viidessä vuodessa kirjoittanut vielä kandiakaan.

Vierailija
25/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tässä ei kannata unohtaa että se joka valmistu amiksesta tienaamaan vaikka putkarina on jo maksanut viisi vuotta asuntolainaansa, kun maisterinalku kirjoittelee graduaan.

Pitää myös muistaa, että putkimies jo maksaa veroja, jotta joku toinen saa opiskella valtion tuella.

Pitää myös muistaa, että vain ylemmästä keskiluokasta eteenpäin ollaan nettoveronmaksajia.

Vierailija
26/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mitä vähennyksiä saa. Esim itse työskennellyt viimeiset 5 vuotta erityisessä työntekemispaikassa (verottajan termi) niin vähennysten jälkeen 9400 brutosta jää 5700 käteen ja muutama satanen palautuksia vuodessa. Kymppitonnin brutto veisi neton jo yli 6000.

Vierailija
27/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kunnan veroprosenteilla ap on laskenut käteenjäävät tulot? Minulla jää Helsingissä 5600 euron kuukausipalkasta käteen 3600 euroa (vähennyksenä vain ay-liikkeen jäsenmaksu noin 300 euroa vuodessa). 10 000 euron palkasta jäisi käteen 5600 euroa ilman mitään vähennyksiä.

Vierailija
28/28 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se, miten paljon veroja maksaa, riippuu myös asuinkunnasta. Onko kuntaveroprosentti 18 % vai 22%. Kuuluuko kirkkoon, kirkolliverokin vaihtelee 1 %:n ja 1,8 %:n välillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme