Apua! Vauva tulossa ja mies irtisanotaan
Olo on tosi surullinen. Miehellä on just ollut YT-neuvottelut ja tosi vahvasti näyttää siltä, että työpaikka menee alta. Olen neljännellä kuulla raskaana eikä mitään tällaista osattu odottaa siinä vaiheessa, kun vauvaa alettiin toivoa. Iloinen odotus on muuttunut surulliseksi. Mies ei ole kuulunut edes ammattiliittoon, joten putoaa sitten ihan peruspäivärahalle. Kauhistuttaa jo valmiiksi, kun ei tiedä miten kauan uuden työn löytämisessä kestää. Olisiko kellään mitään fiksua sanottavaa?
Kommentit (10)
Vauvan tuloon on vielä reilusti aikaa, joten et liene vielä kotiin jäämässä, jos töissä olet. Alatte vain elää säästäväisesti, että saatte talouden siihen kuntoon, että selviätte, vaikka mies olisikin työttömänä vielä kun vauva syntyy. Ja eiköhän miehellesikin jotain töitä löydy, kun vain sinnikkäästi etsii eikä ole nirso.
mun mies irtisanottiin viimeviikolla koska firma missä työskenteli lopettaa. Töitä enää joulukuuhun saakka. Meillä neljä pientä lasta, ja ei paljon naurata. Mies harkitsee vakavasti oman yrityksen perustamista.
(laskekaa asumistuet yms) niin ainakin voi ajatella, että mies ahtii olla lapsen kanssa! onko sinulla työpaikka? Voithan mennä heti äitiysloman jälkeen töihin. Hän saa sitten ihan ok vanhempainpäivärahan (ansiosidonnainen)
Aluksi se oli tosi hirveää. Mies sai kyllä töitä, mutta paljon paljon pienemmällä palkalla. Nyt tähän kitkuttamiseen on tottunut.
Mies työnhakuun, ei kannata olla nirso...ja jos ei heti saa ns. hyvää työpaikkaa, niin voi sitten taas hakea uutta paikkaa
ja lisääkin saa kirjoittaa.
Tilanteesta sen verran, että mies ei ole tullut kuuluneeksi liittoon - tyhmää, myönnän - osittain ehkä siksi, että kuuluu liittoon kotimaassaan (on siis kotoisin toisesta Euroopan maasta) - eikä ole jotenkin halunnut täällä liittoon liittyä, vaikka olisi toki ollut järkevää. Sillä eihän tuo toisen maan liiton jäsenyys auta täällä työttömyystilanteessa. Huoh.
Olen itse töissä ja olemme miettineetkin sitä, että jos mies ei löydä työtä nyt hyvin pian niin yksi vaihtoehto on se, että minun on palattava takaisin töihin hyvin pian ja mies jää vanhempainvapaalle, jolloin saisi hyvän korvauksen siitä. Valmiiksi jo surettaa tuokin vaihtoehto, vaikka mieheni onkin varmasti todella loistava ja huolehtiva isä, sillä olin/olen jo valmiiksi kuvitellut miten ihanaa on, kun saisin olla vauvan kanssa kotona. Niisk. Uskon, että selviämme, mutta silti tilanne stressaa uskomattoman paljon. Niin, ja ensimmäinen lapsi on kyseessä.
Ap
tuossakin kohtaa meillä oli ihan sama tilanne, eli että mies muualta Euroopasta kotosin, eikä sitten edes saanut kunnolla tietoa liitoista Suomessa. Meille tuli sitten muutto ulkomaille, ja alkukankeuden jälkeen elämän rullaa hyvin.
että mies on aloittanut jo työnhaun ja on muutenkin sillä mielellä, että yhdessä perheenä selviämme tästäkin. Suhteemme on onneksi vahva ja onnellinen, joten eiköhän tästä selvitä. Silti olen tyyppinä sellainen, joka huolehtii nimenomaan taloudellisista asioista hyvin herkästi.
Ap
p.s. Kiitos sympatiasta teille, jotka olette olleet samanlaisessa tilanteessa!
johonkin työttömyyskassaan. Liittoonhan ei ole pakko kuulua saadakseen ansiosidonnaista, kassa riittää.
meillä oli ihan sama tilanne kun odotin keskimmäistämme. Täysin sama. Ja mies irtisanottiin sitten. Meitä auttoi miehen aina positiivinen luonne, hän sanoi että niin kauan kun meillä on toisemme niin jotenkin aina selvitään.
Hän aloitti välittömästi uusien töiden etsimisen ja ehti sitten olla työttömänä vain kuukauden verran.