Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäidin ja työssäkäyvän isän työnjako?

15.05.2008 |

Hei! Olisi mukava kuulla, miten eri perheissä jaetaan kotitehtävät silloin, kun toinen on lasten kanssa kotona ja toinen käy töissä. Jos sinä äitinä olet kotona, niin mitä odotat isän tekevän työpäivänsä jälkeen kotona? Kuka teillä käy kaupassa - hoitaako kotonaolija kaupassakäynnin päivällä, vai menettekö illalla tai viikonloppuna yhdessä koko perheen voimin ruokaostoksille? Entä siivous? Ruuanlaitto? Lasten iltatoimet ja nukuttaminen? Tai toisinpäin - jos sinä äitinä käyt töissä, niin mitkä kotityöt kuuluvat työpäivän jälkeen sinulle?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
27.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä että mieheni myös laittaa isommat lapset yöunille koska usein vauva ruokailee samaan aikaan. Viikonloppuisin saan nukkua aina pitkään jos haluan tai voin. Mies myös herää öisin aina lasten kanssa. Se nousee joka herää ekana. Meillä on öisin kunnon sirkus käynnissä, joten ilman apuvoimia en jaksaisikaan.

Vierailija
22/25 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta, 5v, 2v ja 2kk. Minä kotona, isä lähtee töihin 5.30 ja palaa 17-18.30. Sen lisäksi meillä on maatila, joten miehen illat ja viikonloput menee ulkohommissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä lähti jo...

Mulle siis jää vastuu kotihommista. Ennen kahden kanssa kävin myös kaupassa, mutta nykyisin mies pääosin hoitaa sen homman töistä tullessaan. Pienen vauvan kanssa jää kotityöt usein rempalleen, ja mun mies onkin hirmu tehokas; nykyään monesti ansiotyön ja maatilan hommien jälkeen siivoaa sotkuja todella tehokkaasti kun hyssyttelen vauvaa iltaisin. Tällä hetkellä nukkumaan laittaminen ei oikein onnistu iltaitkujen takia, joten koittaa myös silloin olla läsnä. Nukuttaminen on tällä hetkellä helppoa, kun kakkoselta jätettiin päiväunet pois niin nukahtaa nopeasti. Esikoisen voikin jättää hereillä sänkyyn.

Pyykkihommat on kokonaan mun heiniä, niitä riittää koska mieheltä tulee kahden työn vaatteet ja usein myös urheilee, ja lisäksi meillä osakestoillaan. Joskus mies ripustaa pyykkiä kuivumaan kun sattuu huomaamaan että koneessa palaa valo. Silitystä ei meillä harrasteta, mies katsoo suorimman paidan kaapista...

Meillä lämmitetään puilla, onneksi tällä hetkellä ei paljon tarvi, mutta talvella se on päivisin mun homma ja sitten illalla kun mies on paikalla käy sekin pannulla. Viikonloppuisin mies hoitaa lämmityksen ulkohommien ohella.

Ruuanlaitto on mun vastuulla, mutta kyllä mieskin sapuskaa tekee kun ehtii. Siivotaan kun ehditään, joskus saan jopa päivän aikana imuroitua mutta usein jää illalle tai kokonaan tekemättä. Siltä meillä näyttääkin...

Nurmikon leikkaa se ken ehtii, minä viimeksi mut se tarkoittaa että mies oli silloin lasten kanssa.

Tällä hetkellä mulla ei omia menoja ole, kun vauva on niin pieni ja täysimetyksellä. Muuten perjantai-illat on mun harrastukselle varattuja ja jumpallekin yritän taas syksyllä ehtiä. Mies käy normaalisti 4 viikossa pelaamassa sählyä, mut nyt pienen kanssa iltasählyt on jääneet osittain väliin.

Enemmän mies nyt osallistuu kun on pieni vauva, ennen kotihommat oli täysin mun vastuulla mutta onneksi nyt tajuaa sanomattakin etten pysty.

Yhteistä aikaa.. Sitä ei ole. Kiva jos edes kotihommia pystytään yhdessä joskus tekemään. Aikansa kutakin!

Vierailija
24/25 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä minä olen kotona 3 kk tytön kanssa. Minä hoidan ruokatouhut ja pyykinpesut koska mulla on aikaa ja mies päivät töissä. Meillä käydään vaunuilla kaupassa 1,5 kilsan päässä pari kertaa viikossa ja mies yleensä mukana. JOskus käyn itsekseni vauvan kanssa. Siivoan yleensä itse, koska pääsen helpommalla, mutta joskus miehen kanssa yhdessä. Riippuu, mihin aikaan päivästä siivoan. Suursiivous kerran kuussa tehdään yhdessä tavalla tai toisella järjestettynä.

Mies osallistuu todella hyvin vauvan hoitoon. Kotona ollessaan hoitaa tytön mielellään ilman käskyjä eli kuivittaa ja niin edelleen. Minä tietenkin ruokin tisulla. Saan näin ollen omaa aikaa ja voin puuhata kotitöitä tai jotain ihan muuta. VAikka ommella tai laittaa valokuvia. Lenkillä käydään iltaisin/aamuisin yhdessä, riippuen miehen työvuoroista.

Jännää lukea, kuinka joillakin mies maksaa kaiken, kun vaimo kotona. Meillä on ehkä vähän toisenlainen kummallinen tilanne, kun maksetaan perheen kulut puoliksi vaikka olen kotona. Minä hoidan ruoat ja vaatteet sekä tietyt laskut sekä puolet lainasta, mies hoitaa auton ja tietyt laskut. Mutta tapoja on monia ja kukin tekee niinkuin on parasta heidän perheelleen.

Vierailija
25/25 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta 8,5 ja 1-vuotiaat ja olen pää-asiassa kotona.Meillä kotitöitä tekee se joka jaksaa ja kerkiää=)Pyykkihuolto/ruuanlaitto on täysin mun vastuulla,mutta imuriin,astianpesukoneen käyttöön,moppiin,luutuun tarttuu se joka jaksaa ja ehtii=)Minä huolehdin isompien iltapuuhat ja mies nuorimman.

Kaupassa käydään pää-asiassa iltaisin koko perheen voimin,joskus haen maitoa yms vaunuilla päivällä jos tarvis.Kotitöistä ei juurikaan tule sanomista koko ajnahan täällä saa jotain nurkka laittaa,turhaa ottaa siitä stressiä=)