Kaveri antoi vauvalle nimen jota itse ajattelimme... nyt meni kaikki uusiks ja apua tarvitaan!!
Elikkä hyvä ystävä odotti vauvaa ja LA oli pari kuukautta ennen omaani. Kummatkaan ei oltu paljastettu nimiä jotka oli mietinnän alla, vaikka me miehen kanssa oltiin jo kutsuttu masuvauvaa sofiaksi. Tiedän että Sofia on tosi yleinen nimi, mutta mies puhuu englantia ja minä suomea lapselle ja toi oli oikeasti AINOA josta molemmat tykkäsimme ja joka sointuu samalla lailla kummallakin kielellä.
Nyt kävi kuitenkin niin että tämä ystävä antoi juuri syntyneelle vauvalleen nimen Sofia ja ei voida sitä kai sitten itse käyttää (se on tosin yhdysnimen toisena osana heillä) ärsyttää hulluna enkä keksi todellakaan mitään uutta. Ongelmana on just toi kaks kielisyys ja lausuminen...
osaisko kukaan auttaa tähän hätään?
Kommentit (18)
Onhan vaikkapa Sofia ja Anna-Sofia ihan eri nimi ja monesti käy niinkin, että yhdysnimen toinen osa tippuu ajan myötä käytössä pois (Vaikka itse olenkin sitä mieltä, että jos yhdysnimi valitaan, sitä myös käytetään.) Sitten teitä vasta harmittaakin, jos nyt valitsette jonkin muun ja muutaman vuoden päästä ystävän lasta kutsutaankin vain toisella yhdysnimen osalla. Hankala tapaus kyllä, myönnän.
Miltäs nämä kuulostavat?
Fiona
Selina
Sofie
Rosita, Rosina
Alina
Ksenia (Xenia)
Ottilia
Selia, Seelia
Täsä tuttava perheiden nimiä, joilla toinen vanhempi puhuu suomea ja toinen englantia:
Olivia
Isabella
Bella
Lucia
Jasmin
Elise
Kyllä minun mielestäkin kannattaa silti harkita, että annatte Sofian. Olette sitä kuitenkin samaan aikaan miettinyt, ettekä keksinyt vasta kun ystäväsi antoi saman nimen. Ja varsinkin kun ystävälläsi on yhdysnimen osana Sofia.
Muita vaihtoehtoja:
Sara-Sofia
Nana
Olivia
Alessia
Charlotta
Jade
Dea
Adina
Adele
Amelie
Lyhennelmä Sofiasta --> Sofy
Pari muutakin ehdotusta, jotka varmaan lausuisitte aikalailla samalla tavalla
Ada
Maria / Mariah
Maya
Mia
Pia
Tia
Kiitos vastauksista! Oli pakko saada jossain purettua tätä turhautumista, kun ei kuitenkaan sukulaisille ja kavereille olla kerrottu vauvan sukupuolta (niin ei voi siis tän kautta paljastaa!)
Ehdotetuista nimistä aika monet on valitettavasti jo omien sisarusten nimiä tai muuten tuttavapiirissä. Mayaa oltiin itekin mietitty, mutta se on taas parhaan ystäväni mielessä ollut jo vuosia (ollaan puhuttu asiasta usein) ja vaikka hän ei vielä ole raskaana en haluaisi varastaa nimeä joka on hänelle niin tärkeä.
Pitää miettiä tota Sofie-ta eellä. Senhän vois sit sanoa Sofi, josta luultavasti olisi kuitenkin tullut lempinimi. En tiedä!
Mies on vielä niin nimi-nirso että ei tykkää monista, noissakin joita ehdotitte on sellaisia joita olin itse ehdottanut ja hän tyrmännyt... joten huomaatte miten vaikeaa oli edes alunperin löytää nimeä josta molemmat tykkäsimme!!
Kiitos nyt kuitenkin, kattelen vielä ehdotuksia (ja lisää SAA antaa!!) ja mietitään koko asiaa uudestaan...
Muutama ehdotus vielä:
Laura
Linda
Linnea
I(i)sa
Aida
Saga
Mandi
Milla
Rebekka
Amelia
Julia
Sandra
Sanni
Sonia/Sonja
Sofi
Aada
Joanna
Jenna
Jenny
Aleksandra
Alis(s)a
annatte sen Sofia nimen, jos niin kovasti siitä tykkäätte. Ei kai sillä mitään vaikutusta voi olla, että annatte kaverin nimimieltymyksen sotkea pään. Toinen tai kolmas nimi voi sitten olla toisella tytöllä kutsumanimenä. Minulla on jopa kaksi Katja-serkkua ja isäni ja serkkuni nimi ovat lähellä toisiaan. Serkkuni nimi alkaa konsonantilla ja isäni nimi vokaalilla. Sofia on ihana nimi.
Sitä mieltä minä olen.
Tykkään itse kovasti myös Englannin kielisistä nimistä, joten tässä muutama:
Eimi, siis ihan kirjoitettuna noin. Tulee nimestä Amy joka lausutaan noin.
Jake, Mike, Pete ja Eve on kiva nimirimpsu. Suomalaisia hellyttely nimiä ja myös Englantilaisia nimiä. Jos ois poika, ehdottaisin Miki. Nimi Mickey lausutaan jotenkuten noin.
Melissa on ihana nimi myös. Ei pitäisi olla ääntämisongelmia.
Sitten on vielä Nikia ja Uma. Nikki. Vielä löytyy nimi Tessa, Teresan lempinimi. Niin ja Teri, Lara, Sara ja Tara, Ovat jo tosi yleisiä nimiä Suomessa ja Leini sopii myös englantilaisen suuhun. Oisko noista mitään apua? Kerro, jos tärppäsi. :)
Älkää turhaan hylätkö hyvää nimeä. Kuten joku edellinen vastaaja jo sanoi, yhdysnimi muuttaa sitä Sofiaa niin paljon, ettei se häiritse. Ja kuten sanottu, jälkiosa saattaa hyvinkin tippua myöhemmin pois arkikäytössä. Ja huom! tätä tippumista voi edesauttaa se, että teidän tyttönne on Sofia: Iida-Sofia tai Ella-Sofia saattaa hyvinkin muuttua pelkäksi Iidaksi tai Ellaksi, jos olette paljon yhteyksissä. Ja vaikka näin ei kävisikään, nuo kaksoisnimet erottuvat Sofiasta oikein hyvin.
Pitäkää Sofia!
Kyllä minäkin laittaisin tuon Sofian, kun kaverin lapsella on vain yhdysnimen osa. Ja jos ette kerta kaikkiaan voi antaa sitä sellaisenaan, sitten vaikka yhdysnimessä tai muodossa Sofi tai Sofie. Entä miten olisi tuo aiemmin ehdotettu Sonja/Sonia, tai sitten Matilda tai Lina...?
Toivottavasti näin ei käy mutta aina ystävyyssuhteissa on vaara että suhde viilenee tai kokonaan katkeaa.. siinä kohtaa varmaan harmittaisi kun meni hylkäämään nimen vain sen ystävän vuoksi. Toivottavasti ystävyys säilyy =) Nimestä huolimatta.
meillä on ollut vähän saman laista ongelmaa.
tai, olimme ajatelleet laitta toiselle kaksosista nimeksi Into ja toiselle Otso.
näillä nimillä vauvoista oli puhuttu koko raskausaika.
no, tuossa vasta raskauden loppumetreillä (jotka koittivatkin aikaisin, kun pojat syntyivät rv32+0) sitten tajusin, että tässä meidän ihan lähinaapurustossa on jo kaksi alle 4v otsoa, ja toisella on lähes sama sukunimi kuin meillä, ja asutaankin samalla kadulla..
niinpä sairaalassa makoillessani, muutama päivä ennen sektiota, vaihdettiin nimi "hätäkastelappuun", ja nimeksi valittiin Oiva.
Nyt on pojat ilmoitettu väestörekisteriin, ja ovat Into ja Oiva.
ja hyvä niin.
olemme halunneet valita lapsillemme sellaiset nimet, joita ei ole tuttavapiirissä/sukulaisilla ensimmäisenä etunimenä muilla, ja olemme tyytyväisiä tähän Oivan nimen muutokseen juuri tästä syystä.
Miten olisi vaikkapa Leila?
Kansainvälinen on, istuu moneen suuhun?
Miehen serkku asuu Ruotsin puolella ja hänen miehensä on hmmm, jostain pohjois-Afrikasta. Kotona siis puhutaan suomea, ruotsia ja tätä isän kieltä ajoittain... Heidän kertoman mukaan nimi on myös miehen kotimaassa käytössä...
Onnea etsintään!!!