Millaiset vanhemmat eivät laita teinejään kesätöihin vaan antavat lojua kotona koko kesän?
Meillä on 16-vuotias tytär ollut heti kesäloman alusta lähtien kesätöissä ja ne kestävät koulunaloitusviikon maanantaihin asti. En ymmärrä miten muutama teini tässäkin naapurustossa vain makaa kotona ja vanhemmat hyväksyvät sellaista.
Kommentit (73)
Todellakin kiinnostaa aina ne ekat työpaikat,näkee millaista oppia saatu ja milloin.
Vanhemmat alottaa petaamisen jo hyvissä ajoin kun hommaavat kesäduunit ihan pikku teinistä eteenpäin.
Jos on suhteita siis. Alalla ei ole merkitystä,vaan sillä monenlaisella tekemisellä.
Onko ap ehdotuksia, mistä sen kesätyöpaikan saa?
Meillä 16 v ei saanut mistään kesätyötä. Kävimme läpi kaikki sukulaisetkin, mutta kukaan ei pystynyt auttamaan, kun ei heilläkään mitään yrityksiä ole, joihin voisi mennä.
Eli ihan aidosti kiinnostaa, missä niitä ap:n tarkoittamia kesätöitä on?
T. Hki
Voi kun olisi voinut nauttia vain kesälomasta, mutta töihin piti mennä.
Meillä 14v koitti hakea, mutta ei vielä oikein pääse mihinkään. Toivottavasti ensi kesänä jo pääsis. Osaksi kesää. Osan saa toki lomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva nuori saisi koko kesäksi töitä (onko sellaisia paikkoja edes?) eli yleensä työ kestää esim. kuukauden. Hyvin siinä jää silti aikaa myös rentoutua kesällä. Mielestäni oman rahan ansaitseminen lisäksi saa arvokasta työkokemusta enkä tarkoita itse työtä välttämättä vaan töissä käynnin ja työpaikassa olemisen harjoittelua tulevaisuutta varten. Joillain saattaa olla ihan perusasiatkin hukassa, kun ei ymmärretä edes sitä, että töihin mennään ajallaan, työpaikan omaisuudesta huolehditaan, miten opitaan oma-aloitteisuutta työssä ynnä muuta.
Ei työnantajia kiinnosta oletko ollut 16-vuotiaana jossain sukulaisen kaupassa töissä.
Vastavalmistuneena maisterina hämmensi se, että työnantajaa kiinnosti 12v iässä alkanut traktorikuskinhommani. Kuulemma ahkeruus alkaa varhain, sain työpaikan suunnittelijana, en kuskina.
Kumma juttu, kun omat nuoruuden kesätyöt ei ole ikinä kiinnostaneet työnantajia. Jossain vaiheessa tajusin jättää ne pois CV:stä. Kyllä heitä on kiinnostanut osaamiseni.
Omia lapsia en hoputa kesätöihin alaikäisenä. Töitä ehtii tehdä myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap ehdotuksia, mistä sen kesätyöpaikan saa?
Meillä 16 v ei saanut mistään kesätyötä. Kävimme läpi kaikki sukulaisetkin, mutta kukaan ei pystynyt auttamaan, kun ei heilläkään mitään yrityksiä ole, joihin voisi mennä.
Eli ihan aidosti kiinnostaa, missä niitä ap:n tarkoittamia kesätöitä on?
T. Hki
Alaikäisille on tosi huonosti töitä, koska moni työnantaja palkkaa jo vastuusyistä vain täysi-ikäisiä.
Ehkä ne vanhemmat ajattelee että nyt on käsillä ne viimeiset kesät jolloin voi ottaa rennosti ja nauttia 15-16 vuotiaan elämästä ja kesästä ja että kyllä se 18 vuotiaan nuoren aikuisen elämä ja sen tuomat vastuut koittavat aikanaan.
T. Ensimmäisen kerran kesätöissä 18 vuotiaana, nykyään akateemisesti koulutettu työssäkäyvä normaali ja fiksu ihminen
Vähän se kertoo nuorten oma-aloiteisuudestakin. Kaupungit ja firmat kyllä hakevat ihan ilman "sukulaisten" osallisuutta nuoria töihin. Mutta pitää ihan itse hakea niihin. Ei äidin ja isän tarvitse kaikkia teitä tasoittaa. Kyllä tiedän monia teinejä, jotka ovat ihan vaan menneet kysymään itse, että olisiko kesätöitä. Ja toisekseen niitä haetaan alkuvuodesta jo. Ei niitä ainakaa saa jos ei hae. Itse.
Sellaiset, joiden teinit eivät saaneet kesätyöpaikkaa?
No aloitus on varmaan trolli, mutta mietin, että miten vanhempi teinin laittaa mihinkään töihin? Ei se vanhemman päätettävissä ole saako se teini kesätöitä vai ei? Jos ei sitten suhteillaan niitä hanki.
Oma tytär on 18v. ja on vielä tulevan syyslukukauden lukiossa koska koronan takia jäi pari ainetta väliin kirjoituksissa. Ihan oma-aloitteisesti haki kesätöitä ja sai töitä koko kesäksi ja jatkaa syksyllä siellä keikkalaisena jos vain vuoroja on tarjolla. Pitää kuitenkin kirjoituksiinkin lukea.
En tajua miksi teineillä ei saisi olla kesälomaa ollenkaan vaan pitäisi koko kesä olla töissä. Pitää saada myös levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vähän se kertoo nuorten oma-aloiteisuudestakin. Kaupungit ja firmat kyllä hakevat ihan ilman "sukulaisten" osallisuutta nuoria töihin. Mutta pitää ihan itse hakea niihin. Ei äidin ja isän tarvitse kaikkia teitä tasoittaa. Kyllä tiedän monia teinejä, jotka ovat ihan vaan menneet kysymään itse, että olisiko kesätöitä. Ja toisekseen niitä haetaan alkuvuodesta jo. Ei niitä ainakaa saa jos ei hae. Itse.
Niin ei niitä hakematta saa, mutta fakta on, että kesätöitä ei mitenkään riitä kaikille halukkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ei niitä hakematta saa, mutta fakta on, että kesätöitä ei mitenkään riitä kaikille halukkaille.
Tänä kesänä kesätöitä on kyllä ylen määrin tarjolla. Täytyy nähdä vaivaa ettei sellaiseen törmää.
Vastavalmistuneena maisterina hämmensi se, että työnantajaa kiinnosti 12v iässä alkanut traktorikuskinhommani. Kuulemma ahkeruus alkaa varhain, sain työpaikan suunnittelijana, en kuskina.