Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun haluaisit edetä työuralla, mutta nykyinen pomosi on esteenä

Vierailija
16.06.2022 |

En usko olevani ainoa, jolla on tällainen tilanne:

Olen töissä alalla, jossa vakituiset paikat ovat kiven alla. Vakituisesta työpaikasta irtisanoutuminen johonkin määräaikaiseen hommaan tai sijaisuuteen on sulaa hulluutta, käytännössä juuri kukaan ei sitä harrasta eli ei kannata tulla ehdottamaan tätä ratkaisuksi. Työ on asiantuntijatyötä ja työn ohessa on mahdollisuus kouluttautua, jotta voi pätevöityä vaativampiin tehtäviin. Pätevöitymiskoulutukset ovat edellytys vaativampiin työtehtäviin eli ilman niitä ei voi edetä.

Ongelma on siinä, että nykyisessä työssä ei etenemismahdollisuuksia ole. Hyvällä tuurilla voi organisaation sisällä avautua joskus 10-15 vuoden päästä paikka, johon voisi edetä. Silloinkin luultavasti olisi organisaation sisältä useampikin työkaveri tavoittelemassa tuota samaa paikkaa. Tuo on todella pitkä aika odottaa asiaa, joka saattaa ehkä tapahtua! Pomo tietää tämän, että etenemismahdollisuuksia ei organisaatiossamme ole ja siksi hän on evännyt minulta pääsyn koulutuksiin, jotka olisivat auttaneet minua työuralla eteenpäin. Olen anonut noita koulutuksia joka vuosi (eivät olleet edes hurjan kalliita) ja ne evättiin joka vuosi. Pomo ei ole halunnut myöntää määrärahoja pätevöittäviin koulutuksiin, koska pelkäisi minun lähtevän töihin muualle. Olenkin käynyt nuo koulutukset omaan piikkiini, koska ilman niitä ei voi edetä. Pomo ei koulutusten käymisestäni pitänyt, mutta ei voinut kieltääkään asiaa, koska kävin koulutukset vapaa-ajallani ja maksoin ne itse.

Pomo ei halua minun lähtevän muualle töihin, mutta nykyisessä työssäkään ei etenemismahdollisuuksia ole ja työpaikalla on muutenkin haasteellista (ilmapiiriongelmia yms). Pomo ei missään nimessä suostu kirjoittamaan mitään suosituksia, joita voisin hyödyntää työnhaussa. Hain kaikessa hiljaisuudessa uutta työtä, mutta jotain kautta pomo oli saanut kuulla tästä. Kommentoi vain minulle, ettei satasen korkeamman palkan takia kannata lähteä muualle. Itseasiassa palkka nousisi vaativammassa tehtävässä yli 500 eurolla kuussa, joten ero on paljon isompi nykyiseen minimipalkkaani. Eikä palkka ole minulle suurin syy hakea töitä muualta, vaan se, että etenemismahdollisuuksia ei nykyisessä työssä yksinkertaisesti ole.

Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja miten jaksoitte asian kanssa? Työllistyittekö lopulta muualle? Tuntuu, että olen jumissa työpaikassa, jossa ei ole mahdollisuuksia edetä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä työntekijöitä ei haluta päästä pois.

Ei oikein auta muu kuin etsiä uutta työtä. Jos työssään on hyvä niin työllistyy kyllä lopulta muuallekin.

Vierailija
2/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä esimies edes on saanut kuulla sun etsineen muualta työtä? Oletko kertonut asiasta jollekin työkaverille ja onko hän juorunnut eteenpäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä esimies edes on saanut kuulla sun etsineen muualta työtä? Oletko kertonut asiasta jollekin työkaverille ja onko hän juorunnut eteenpäin?

En ole kertonut työpaikalla kenellekään, että olen hakenut muualta töitä. Ilmeisesti tieto on kulkenut hakemani työpaikan kautta. En tiedä, tunteeko joku rekrytointiprosesseissa mukana olleista pomoni.

Ap

Vierailija
4/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu juttu. Haluaisin jatkaa nykyisessä organisaatiossa, mutta tiedän ettei minua helposti siirretä vaativampiin tehtäviin. Hoidan tällä hetkellä oman tonttini ilman assareita ja saan kiittävää palautetta erinomaisesta suoriutumisesta.

Toisella tuoteryhmällä on useita asiantuntijoita ja käytössä sihteeri, silti hommia ei saada valmiiksi.

Tuntuu epäreilulta. Koen, että hakeutuminen uusiin tehtäviin on ainoa mahdollisuuteni edetä ura- ja palkkakehityksessä.

Pomo on avoimesti kertonut, että on torpannut osallistumiseni projekteihin, joihin minua on erityisesti kysytty osallistumaan. Syy on ollut se, että minulla on niin paljon töitä jo muutenkin. Koen, että hän ei halua minun loistavan, vaan ottaa hyvän suoriutumiseni omaksi ansiokseen. Itse hän mielellään istuu verkostoitumassa joka konklaavissa.

Vierailija
5/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu juttu. Haluaisin jatkaa nykyisessä organisaatiossa, mutta tiedän ettei minua helposti siirretä vaativampiin tehtäviin. Hoidan tällä hetkellä oman tonttini ilman assareita ja saan kiittävää palautetta erinomaisesta suoriutumisesta.

Toisella tuoteryhmällä on useita asiantuntijoita ja käytössä sihteeri, silti hommia ei saada valmiiksi.

Tuntuu epäreilulta. Koen, että hakeutuminen uusiin tehtäviin on ainoa mahdollisuuteni edetä ura- ja palkkakehityksessä.

Pomo on avoimesti kertonut, että on torpannut osallistumiseni projekteihin, joihin minua on erityisesti kysytty osallistumaan. Syy on ollut se, että minulla on niin paljon töitä jo muutenkin. Koen, että hän ei halua minun loistavan, vaan ottaa hyvän suoriutumiseni omaksi ansiokseen. Itse hän mielellään istuu verkostoitumassa joka konklaavissa.

Miksi nää pomot ei tajua, että ne hyvät työntekijät lähtee muualle vaativampiin töihin, jos joutuu tekemään jotain perustylsää vuodesta toiseen??

Vierailija
6/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää pomot ei tajua, että ne hyvät työntekijät lähtee muualle vaativampiin töihin, jos joutuu tekemään jotain perustylsää vuodesta toiseen??

Aikaisemmassa työpaikassani olin pätkätöissä. Yrittivät olla ovelia ja antaa vain aina uuden pätkän. Laillisesti tuo oli ok, koska "sijaistettava" henkilö aina vaihtui. Töitä oli hulluna ja esimiehet olivat muuten tyytyväisiä, mutta olisi pitänyt jaksaa vieläkin enemmän. Lähdin muualle vakituisen työn perässä ja esimiehet olivat tuosta pöyristyneitä. Hämmästelivät, miten voin lähteä muualle ja sanoivat, etteivät tulleet ajatelleeksi koko vaihtoehtoa. Ai miksikö lähdin? Aivan liian paljon työtä ja en jaksanut roikkua määräaikaisuuksissa enää yhtään kauempaa. 

Vierailija
7/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä työntekijöitä ei haluta päästä pois.

Ei oikein auta muu kuin etsiä uutta työtä. Jos työssään on hyvä niin työllistyy kyllä lopulta muuallekin.

Tämä! Mulle tuli aluksi olo, että hoidanko työni huonosti, kun en etene ja esimies ei antanut mahdollisuutta muihin tehtäviin. Kesti aikansa tajuta, että halusivat pitää minut nykyisessä tehtävässä, jossa olen hyvä ja vastaavaa työntekijää on vaikea saada tilalle. Minua ei motivoi nykyinen tehtävä ollenkaan ja jatkuvasti odotan, koska muualla avautuisi mielenkiintoisempi pesti. Voisin jäädäkin, jos olisi mahdollisuus vaihtaa työnkuvaa ja saada lisää vastuuta, mutta nykyinen meno ei innosta.

Vierailija
8/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helpota. Uusi työ ainoa ratkaisu.

T. nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
9/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain ne esimiehet pelkäävät (että alainen on fiksumpi?), kun eivät halua antaa eväitä uralla etenemiseen. Linkkarissa puhutaan paljon siitä, miten johtajan tehtävä on auttaa alaisiaan, mutta käytännössä en ole koskaan tähän törmännyt. Aina on ollut niin, että (mies)johtajat ovat jossain omassa norsunluutornissaan sokeita muiden näkemyksille ja pitävät kynsin ja hampain kiinni omasta tontistaan. Monesti vielä vähättelevät (nais)alaisten mielipiteitä.

Muutaman kerran olen työpaikkaa tämän vuoksi vaihtanut, ei auta kuin aina katsoa, josko toisaalla olisi parempi. Aina ei onnistu uralla eteneminen näin, mutta palkka kyllä on noussut joka kerta.

Vierailija
10/13 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on tie pystyssä nykyisessä työpaikassa, joten kannattaa rohkeasti hypätä tuntemattomaan. Tulet kiittämään itseäsi myöhemmin.

Vierailija
11/13 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/13 |
17.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin tuttua. Kun kokeneena sitten teen paljon töitä, pomot saattavat laittaa jonkun muunkin töitä mulle lisien tai kiitosten sijaan, tai päinvastoin jakaa normaalia työmäärääni usealle, jolloin en voi suoriutua paremmin.

Usein töissä olisi periaatteessa suoriutumis- tai muu lisä, mutta määräaikaisena olen parissakin työssä saanut kuulla, ettei se ole oikeasti käytössä. Lisien sijaan saa lähinnä kokea, että muka luullaan, etten kehity. Kenenköhän ansiota se on, jos en pääse rekrytoinneissa parempiin töihinkään?

Järjettömimmillään pomo saattaa nostaa nuoren ja suht kokemattoman ylempiin tehtäviin. Ikään kuin arvostaa uran nousujohteisuutta tai nuoren keräämiä usein nuoria ystäviä. Aina erityisiä verkostoja ei valitulla ole, kunhan ei ole liian kokenut. Saattaa jonkunlaisena motiivina olla löytää vaillinaisen pätevä, jolla ei olisi lisiä ja joka ei pääsisi osaamisellaan muualle yhtä hyviin töihin. Usein nostettu kuitenkin vaan hakee muualle ja voi vaikuttaa lahjakkuudelta hakiessaan. Tai kiinnostus lakkaa työpaikalla kun henkilö muuttuu tutummaksi.

Vierailija
13/13 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on lyhytnäköinen pomo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan